سوبا M4 ؛ بررسی محصول لوکس فردا موتور
پولدارها به صف! منتشر شده در ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۰۹
سوبا M4

فردا موتورز ون چینی و لوکس فورتینگ یات را با نام سوبا M4 به فروش می‌رساند. این ون لوکس با قیمتی بیش از 2 میلیارد تومان عرضه می‌شود.

به گزارش خودروم، دانگ فنگ یکی از بزرگترین تولیدکنندگان چینی خودرو و مالک معنوی سوبا M4 است. این کمپانی قدرتمند و سازنده اصلی سوبا ام 4 در تمام سطوح قیمتی بازار چین و با انواع خودروهای سواری و تجاری حضور دارد. سالها پیش دانگ فنگ تصمیم گرفت که برای افزایش حضور خود در بازارهای سطح دو و سه چین، برندهای تازه کار چینی را حمایت کند. به همین منظور هم لیوژو موتور زیر مجموعه دانگ فنگ می‌شود.

این برند در سال 2001 نام خودرو را به فنگشان و در نهایت فورتینگ تغییر داد. اکنون فورتینگ بازوی دانگ فنگ در ایران است. این برند در حال حاضر محصولاتی مانند لاماری ایما را با همکاری آرین موتور در ایران عرضه می‌کند. حالا هم نوبت به فردا موتور رسیده و FMC M4 یا سوبا M4 را به عنوان خودرویی لوکس و هفت نفره وارد بازار ایران کرد. البته هرگز نباید دیگنیتی بهمن موتور را از یاد ببریم. چون این محصول هم حاصل همکاری با فورتینگ است.

در هر حال فردا سوبا M4 یا هر چیز دیگری که نام دارد؛ باز هم پای یک چینی دیگر را به بازار کشور ما باز می‌کند. این خودرو در چین با نام فنگشانگ یوتینگ شناخته می‌شود. نام بین المللی آن فورتینگ یات به معنی قایق بادبانی است. دانگ فنگ این MPV یا ون چند منظوره کلاس خانوادگی را براساس پلتفرم Super Cube EMA ساخته‌اند. بُن سازه مزبور خودرویی مدولار با توان تطبیق‌پذیری بالا برای سرنشینان را فراهم می‌کند. محصولی که سوبا M4 را به خودرویی جهش یافته از نظر فنی نسبت به سایر محصول‌های فورتینگ بدنل می‌کند. در واقع پلتفرم مزبور زمینه‌ساز بکارگیری رایانش ابری، اینترنت 5G، و تراشه‌های قدرتمند در خودرویی خانوادگی است. به همین خاطر سوبا ام 4 برای فورتینگ نقشی فراتر از یک پرچمدار دارد.

ابعاد و اوزان

سوبا ام 4

طول، عرض و ارتفاع این ون خانوادگی به ترتیب 4,850، 1,900 و 1,715 میلی‌متر است. فاصله بین دو محور 2,900 میلی‌متر عنوان می‌شود. فواصل عرضی میان چرخ‌های محور جلو و عقب نیز به ترتیب 1,591 و 1,602 میلی‌متر است. ارتفاع خودرو از سطح زمین به 16 سانتی‌متر می‌رسد. زاویه ورود و خروج 14 و 20 درجه است. گنجایش باک سوخت 55 لیتر است. ظرفیت ذخیره‌سازی بار در صندوق عقب 234 لیتر بوده و در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف‌های عقب گنجایش 1,086 لیتر بار را دارد. وزن خالص خودرو بنابر سطح آپشن و سایر ملزومات 1,650 یا 1,715 کیلوگرم است. این میزان به شکل ناخالص 2,175 یا 2,260 کیلوگرم خواهد بود.

طراحی بدنه

از نظر ظاهری ما با خودرویی عجیب روبرو هستیم. نگارنده طراحی سوبا M4 را نه آنچنان زیبا و اغراق آمیز دانسته و نه از توصیفاتی مانند زشت و… استفاده می‌کند. جلوپنجره چند ضلعی با شبکه‌های مورب داخل آن بسیار قابل توجه هستند. تزئیناتی شامل پلاستیک براق و کروم در کنار چراغ‌های جلویی با شکل تبر قرار گرفته‌اند. چراغ‌های جلو به ورودی تزئینی هوا در دو طرف متصل هستند.

سوبا M4

دو ورودی ریز و خاص هم در پایین سپر دیده می‌شود. البته نباید نماد دو پر و نورانی موجود در جلوپنجره را از یاد برد. از نکات برجسته این خودرو باید به خط کروم متصل به جلو پنجره و امتداد آن از زیر پنجره‌ها تا انتهای خودرو اشاره کرد. در کناره‌ها به غیر از رینگ‌های چندپره فورج دو رنگ، و خطوط تزئینی کروم چیز زیادی وجود ندارد. دستگیره‌ها معمولی و هم رنگ بدنه هستند. گلگیرها قوس زیادی ندارند. در پایین و روی رکاب خودرو تزئیناتی پلاتیکی و کرومی می‌بینیم. خط شخصیت و فرو رفتگی پایین درها نیز قابل توجه است.

شباهت با هایما X7

سوبا M4

ستون B و C به لطف پلاستیک به رنگ مشکی هستند. ستون D هم به پنجره در صندوق عقب متصل است. این ستون به خاطر بکارگیری شیشه برای تزئین آن، حالتی شناور به سقف خودرو می‌بخشد. در انتها چراغ‌های متصل عقب نظر ما را به خود جلب می‌کند. شاید کمی ساده به نظر برسند؛ اما گرافیک مشکی و قابل توجهی دارند. در وسط اسپویلر سقفی چراغ خطر سوم قرار دارد. سپر با پلاستیکی مشکی رنگ تزئین شده و خوشبختانه خبری از خروجی اگزوز فیک نیست. مه‌شکن در میانه سپر عقب قرار دارد. در دو طرف پایین بدنه این بخش دو فرو رفتگی با تزئیناتی سیاه رنگ و متصل به سپر را می‌توان دید. شاید پنینفارینا هم مانند هایما 7X نقشی در طراحی سوبا M4 دارد. چون هر دو خودرو با الهام از قایق‌های تفریحی ساخته می‌شود.

طراحی داخلی

دیزاین کابین سوبا ام 4 تقریباً شباهت‌هایی با محصول دیگر فورتینگ یعنی لاماری ایما دارد. داشبورد سه بخش دارد. هر کدام از قسمت‌ها با رنگ و تمی متفاوت تزئین می‌شود. بخش اصلی و در امتداد شیشه جلو با رنگ قهوه کاکائویی تزئین شده و قابی برای قرارگیری صفحه نمایش دوگانه بر روی آن قرار دارد. از تزئیناتی شبیه به چوب با نورپردازی برای قسمت میانی استفاده می‌شود. قسمت پایینی هم به رنگ خاکستری روشن است.

داخل سوبا ام 4

تقریباً از همین ترکیب و رنگ‌ها برای تزئین سایر اجزا کابین مانند درها، صندلی‌ها و… استفاده می‌شود. فرمان سه پره است. این فرمان دی کات بوده و با توجه به تزئینات کروکی و پیانویی روی آن ظاهری جذاب دارد. سطح کنسول میانی با استفاده از پوششی پلاستیکی و شبیه به سنگ یشم تزئین می‌شود. دو جا لیوانی بزرگ، غربیلک‌های کنترلی سیستم تهیه و دسته دنده خلبانی مورد توجه هستند. این کنسول شناور بوده و در پایین آن قسمتی برای ذخیره‌سازی اشیاء شارژ تلفن همراه و… وجود دارد.

داخل سوبا ام 4

چینش صندلی‌ها به شکل 2، 2 و 3 است. صندلی‌های ردیف دوم دارای جا آرنجی در طرفین هستند. این صندلی‌ها بر روی پوسته خود شیاری به منظور قرار دادن تلفن همراه دارند. دو خروجی تهویه مطبوع مستقل با دکمه‌های آنالوگ برای سرنشینان ردیف دوم وجود دارد. خروجی USB و برق 12 ولت هم موجود است. در پشتی صندلی‌های جلو، سینی‌هایی تاشو به همراه جا لیوانی با تزئینات کرومی برای سرنشینان ردیف دوم قرار دارد. برای ردیف سوم هم بر روی جا آرنجی‌های موجود در این قسمت، خروجی USB و جا لیوانی مناسبی قرار داده‌اند. چرم دو رنگ با دوختی لوزی مانند بر روی درها دیده می‌شود. سقف پانوراما با ابعادی بسیار قابل توجه نور محیط داخلی را تامین خواهد کرد. اکثر قطعات کیفیت مطلوبی دارند.

مشخصات فنی

سوبا ام 4 از موتوری 1,5 لیتری توربوشارژ استفاده می‌کند. پیشرانه با کد 4A95TD شناخته می‌شود. موتور 4 سیلندر GDi میتسوبیشی شنیانگ دارای استاندارد یورو 6 است. حداکثر قدرت  195 اسب بخار و گشتاور 285 نیوتن متر خواهد بود. نیروی پیشرانه توسط گیربکس مگنا گروه گتراک به محور جلو منتقل می‌شود. این گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه تر یا W-DCT است. حداکثر سرعت 180 کیلومتر در ساعت خواهد بود. اعداد رسمی مرتبط به شتاب صفر تا 100 کیلومتر سوبا M4 مشخص نیست. با این حال این عدد باید کمتر از 11 ثانیه باشد.

سوبا M4

میزان مسرف سوخت ترکیبی این خودرو به ازای پیمایش هر 100 کیلومتر مسافت بین 6,6 تا 6,8 لیتر است. فرمان برقی و سیستم تعلیق عقب از نوع نیمه مستقل است. خوشبختانه از جک‌های هیدرولیکی برای در موتور استفاده می‌شود. برای کاهش نفوذ صدای موتور از پوشش نمد در پشت ان استفاده کرده‌اند. بنابر گزارش منابع چینی، لگ توربو مانند سایر چینی‌ها و به میزان بسیار ناچیزی احساس خواهد شد. تعویض دنده‌ها به موقع هستند. هر چند که گاهی اوقات نیاز به وارد آوردن فشار بیشتر به موتور حس می‌شود. به خاطر ابعاد زیاد، شاید دور زدن با FMC M4 کمی مشکل باشد. البته فورتینگ این با طرحی مثلثی کوچک در پشت آینه‌ها بدنبال افزایش میدان دید است.

ایمنی و امکانات

خوشبختانه سوبا ام 4 به تازگی توسط سی انکپ چین مورد آزمایش قرار گرفته است. این خودرو توانست به راحتی 5 ستاره ایمنی از این موسسه را دریافت کند. سی انکپ دیگر مانند گذشته نبوده و استانداردهای ان بسیار نزدیک به یورو انکپ هستند. این خودرو از نظر ایمنی دارای سطح 2 رانندگی خودکار است. سامانه هشدار برخورد با روبرو، چراغ‌های هماهنگ با چرخش فرمان از جمله قابلیت‌های مرتبط به ایمنی سوبا M4 هستند. هشت کیسه هوای 12 نقطه‌ای دوربین 360 درجه و… وجود دارند. گرمکن و سردکن برای صندلی‌های ردیف اول و دوم وجود دارد. صندلی برقی راننده و سرنشین به ترتیب قابل تنظیم در 10 و 4 حالت هستند.

داخل سوبا ام 4

جلو آمپر دیجیتالی و صفحه نمایش مرکزی، هر کدام ابعادی 10,25 اینچی دارند. سامانه سنجش فشار باد لاستیک‌ها، ترمز پارک برقی و اتوهلد بخش دیگری از امکانات سوبا ام 4 هستند. البته نباید از سامانه DOW و سیستم نقاط کور هنگام پارک گذشت. همچنین ماساژور 8 نقطه‌ای صندلی راننده با 5 برنامه ماساژ را نباید از یاد بُرد. استارت دکمه‌ای، آینه حساس به نور، باز شدن در صندوق عقب با حرکت پا، نورپردازی داشبورد و… بخش دیگری از امکانات این خودرو است. همچنین اتصال به اینترنت 4G امکان پذیر خواهد بود. سیستم کنترل صوتی در نسخه فول آپشن نظارت بر سیستم تهویه، ناوبری و… در دسترس است. فیلتر و تسویه هوای ورودی به خودرو به همراه مولد یون منفی وجود دارد.

جمع بندی

سوبا ام 4

سوبا M4 امکانات فراوانی دارد. به همین دلیل هم در قیاس با تنها رقیب خود در شرایط فعلی یعنی هایما X7 موقعیتی ایده‌آل دارد. اما ضعف فردا موتورز به عنوان خودروسازی خصوصی در برابر شرکتی مانند ایران خودرو کاملاً مشهود است. این شرکت برای موفقیت در بازار ایران باید شبکه فروش و ارائه خدمات خود را در سطحی وسیع‌تر نسبت به زمان کنونی گسترش دهد. از طرفی ضعف در تامین قطعات و کُندی موجود در روند تحویل خودروهای ثبت نامی مشتریان از جمله ضعف‌های فردا موتورز هستند. در واقع هر چه قدر هم سوبا ام 4 خوب و مناسب باشد؛ این ضعف‌ها مصرف کننده نهایی را از خرید باز می‌دارد. اما در هر حال FMC M4 محصولی لوکس و متفاوت است. این خودرو از نظر سطح امکانات فعلاً در میان MPVهای چینی بازار ایران حرف اول را می‌زند.

قیمت

سوبا ام 4

سوبا ام 4 در چین با قیمتی بین 18,500 تا 23,500 دلار عرضه می‌شود. با یک حساب و کتاب ساده باید گفت که قیمت این خودرو باید در بازار ایران کمتر از 1 میلیارد و 500 هزار تومان باشد. اما فردا موتورز این خودرو را با دریافت پیش پرداخت 1 میلیارد و 600 هزار تومان در نخستین شرایط فروش به قیمت نهایی 2 میلیارد و 300 هزار تومان عرضه می‌کند. سوبا M4 در بازار چین با خودروهایی مانند هوندا اودیسه، ترامچی M8 و وولینگ هانگوانگ رقابت می‌کند. پس باید آن را خودرویی خانوادگی و مقرون به صرفه توصیف کرد. اما آیا این خودرو در بازار ایران مقرون به صرفه است؟ پاسخ به این پرسش با مخاطبین خودروم باشد!

موتور سوبا M4 چیست؟

پیشرانه 1,5 لیتری میتسوبیشی با قدرت 195 اسب بخار و گشتاور 285 نیوتن متر در سوبا ام 4 قرار دارد.

رقبای این خودرو چه ماشین‌هایی هستند؟

از جمله رقبای این خودرو در بازار چین باید به هوندا اودیسه اشاره کرد. در ایران فعلاً هایما 7X رقیب اصلی ماشین سوبا ام 4 است.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.