نمایشگاه خودرو مشهد تا مونیخ ؛ فاصله چه قدر بود؟
چین و دو نگاه منتشر شده در ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۰
نمایشگاه مشهد

مقایسه‌ای کوتاه و جزئی میان نحوه حضور چینی‌ها در نمایشگاه خودروی مشهد و مونیخ داشته‌ایم. مقایسه‌ای که شاید مضحک باشد؛ اما عمق سیاس بودن چینی‌ها را نشان می‌دهد!

به گزارش خودروم، درست همین چند روز پیش بیست و سومین نمایشگاه بین المللی خودرو مشهد برگزار شد. در این رویداد تولیدکنندگان داخلی خودرو حاضر بوده و محصولات خود را پیش روی عموم علاقه‌مندان قرار دادند. اما همزمانی برگزاری این رویداد با IAA مونیخ 2023، کاملاً نمایشگاه خودرو مشهد را تحت شعاع قرار داد. به بیانی ساده‌تر باید گفت که با یک مقایسه ساده میان هر دو نمایشگاه، فاصله صنعت خودروسازی ما با جهان را می‌توان به خوبی درک نمود و به سیاس بودن چینی‌ها پی برد.

برندهای دسته چندم چینی در نمایشگاه مشهد

امسال به لطف گروه خودروسازی سایپا و تلاش این شرکت خودروساز برای واردات خودرو! شاهد حضور محصولاتی از برند چانگان به عنوان یکی از موفق‌ترین خودروسازان چینی در نمایشگاه خودرو مشهد بودیم. اما به غیر از آن دیگر هیچ خودرو و برند چینی تراز اولی در نمایشگاه حضور نداشت. در واقع جک، SWM، دانگ فنگ، چری، وی جی وی و… خودروسازان و برندهای چینی قابل احترامی از نظر فروش محصولات هستند. اما این خودروسازان صاحب تکنولوژی نبوده و عملاً آورده خاصی با حضور خود در بازار ایران برای پیشرفت صنعت خودروسازی کشورمان به همراه نداشته‌اند.

حضور غیر رسمی چینی‌ها در نمایشگاه مشهد

در نمایشگاه مشهد هیچ کدام از خودروسازان چینی فعال در ایران به شکل رسمی حضور نداشتند. چانگان و… فقط به شرکت‌های ایرانی به عنوان مونتاژکارانی پیش پا افتاده نگاه می‌کنند و اصولاً هدفی جز افزایش صادرات و تولید محصولات خود در سایر کشورها با توجه به حضور این چنینی آنها در نمایشگاه مشهد ندارند. از طرفی کرمان موتور، مدیران خودرو و… نیز با حذف نام و لوگوی برند مبدأ محصولات خود، بدنبال حضور در نمایشگاه در قامت یک تولیدکننده بودند.

کی ام سی A5

اما حضور غیر رسمی چینی‌های همکار با مونتاژکاران ایرانی، به معنی فقدان اهمیت بازار ایران برای آنها یا رها کردن شرکای ایرانی با یک فشار از سوی تحریم کنندگان صنعت خودروسازی ایران است. البته می‌توان این اقدام را به پای اصول بازاریابی و استراتژی جدید چینی‌ها برای فروش بیشتر محصولات نوشت. ولی هر کار کنیم؛ صورت مسئله اصلی یعنی حضور غیر رسمی چینی‌ها پاک نمی‌شود و چرایی عدم رسمیت یافتن حضور آنها در نمایشگاه مشهد و به طور کلی ایران، برای ما سوألی بی‌جواب خواهد بود.

چینی‌ها در مونیخ چه کردند؟

امیدواریم که به خوبی دو نکته قبلی در رابطه با نمایشگاه مشهد را مطالعه نموده و این متن اندکی شما را به فکر فرو ببرد. چون حالا در چند صد هزار کیلومتری مشهد و IAA مونیخ 2023 داستان کمی متفاوت بوده و متوجه نگاه چینی‌ها به بازار ایران می‌شوید. در مونیخ برندهای درجه یک چینی از قبیل BYD، آواتر، NIO، چانگان، سایک با برند MG، لیپ موتور و… حضوری رسمی داشته و به عنوان صاحبان تکنولوژی در برابر خودروسازان اروپایی قرار گرفته‌اند.

بی وای دی در IAA مونیخ 2023

آنها یا جدیدترین محصولات خود را برای اروپایی‌ها نمایش دادند و یا با معرفی خودرویی مانند آواتر 12 تمام توجهات را به سمت و سوی خود کشاندند. حتی دایملر به عنوان غول خودروسازی آلمان با تقدیر از BYD خبر از بکارگیری باتری‌های این شرکت در مدل تولید مرسدس بنز CLA داد. البته ما متوجه سابقه، قدمت و اهمیت نمایشگاه IAA هستیم و اساساً مقایسه آن با نمایشگاه خودروی مشهد مضحک است. ولی به مقصود اصلی ما با توجه به دو نکته قبلی پی می‌برد.

فاصله صنعت خودروسازی ایران با چین

اساساً هدف نویسنده از نگارش این متن، واداشت مخاطب خود به تفکر و درک بهتر فاصله صنعت خودروسازی ایران با چین و فهم استراتژی آنها در بازار ایران است. به همین خاطر هم از نتیجه‌گیری و زیاده‌گویی در رابطه با هر یک از نکات فوق پرهیز شد و این مهم به مخاطبین سپرده می‌شود. اما مسلماً با مقایسه ابعاد نمایشگاه‌های داخلی با انواع خارجی، فاصله صنعت خودروسازی ایران با چین بیشتر مشخص می‌شود و متوجه خواهیم شد که با خودروهایی مثل اطلس، سهند، دنا، شاهین، تارا و… هیچ حرفی برای گفتن نداشته و صرفاً بازاری بکر برای خودروسازان دست چندم چینی هستیم.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.