دیدار با سهند پارس خودرو
جاودانگی تیبا منتشر شده در ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۰
سهند پارس خودرو

در نمایشگاه دستاوردهای دولت، فرصت دیدار با سهند پارس خودرو را داشتیم. در این محتوا نگاهی کوتاه به این محصول جدید از گروه خودروسازی سایپا می اندازیم.

به گزارش خودروم، در حاشیه برگزاری نمایشگاه دستاوردهای دولت چندنی خودروی داخلی، برقی و وارداتی به نمایش در آمد. در این بین سهند پارس خودرو بیش از همه نظرها را به سمت و سوی خود کشاند. پیش از این سهند به شکل غیر رسمی و با لوگوی سایپا در نمایشگاه تحویل صنعت خودروسازی رونمایی شد. بعد از آن تولید این خودرو به پارس خودرو محول شد و رسماً لوگوی این شرکت بر روی بدنه سهند نقش بست. حالا فرصت دیدار با سهند پارس خودرو را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

طراحی بدنه سهند پارس خودرو

سهند پارس خودرو

سهند پارس خودرو از نظر ظاهری و به عنوان فیس لیفت بسیار بهتر از ساینا نسل اول و نسخه S این خودرو است. مهندسین گروه خودروسازی سایپا در سهند پارس خودرو از کاپوت، سپر، گلگیر، چراغ‌ها و در صندوق عقبی جدید استفاده می‌کنند. حاصل این زحمات یک بروزرسانی خوب ارزیابی می‌شود. اما متأسفانه سنگینی پلتفرم قدیمی تیبا در نمای کناری این خودرو را می‌توان به خوبی حس کرد. در واقع بهتر بود که گروه سایپا فکری به حال کناره‌های این خودرو بکند و بعد از چندین سال، حداقل ظاهر تخم مرغی تیبا را نبینیم.

طراحی داخلی سهند

خوشبختانه کابین تغییرات زیادی داشته و دیگر خبری از یک نواختی داشبورد خانواده تیبا و کوییک نیست. بکارگیری تریم دو رنگ در سهند تدبیری خوب برای جلب نظر مشتریان ایرانی است. در این محیط علاوه بر صندلی‌ها، داشبورد و رو دری‌ها شاهد بکارگیری جلو آمپر آنالوگ جدید در کنار یک مولتی مدیا 7 اینچی هستیم. همچنین دستگیره تعویض دنده متعلق به شاهین G بوده و ظاهراً اهرم‌های مرتبط به عملکرد برف پاکن و چراغ‌ها نیز از خودروی مزبور به سهند آمده‌اند.

مشخصات فنی سهند پارس خودرو

سهند پارس خودرو به عنوان سدانی کوچک و شهری با ظرفیت 5 سرنشین به تولید می‌رسد. ابعاد این خودرو در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4,215، 1,677 و 1,485 میلی‌متر به همراه فاصله محوری 2,410 میلی‌متری است. رینگ‌ها همچنان 14 اینچی و بنابر به تیپ انتخابی مشتریان از نوع آلومینیومی یا فولادی هستند. ماشین سهند در شش تیپ گوناگون  به تولید می‌رسد.

کاپوت سهند

تمام تیپ‌ها از موتور ارتقاء یافته M15 یعنی نوع M15 GSI برخوردار هستند. بنابراین عضو جدید خانواده X200 سایپا در نسخه‌های بنزینی 90 اسب بخار قدرت و 127 نیوتون متر گشتاور دارد. اما نمونه دوگانه سوز سهند پارس خودرو 77 اسب بخار قدرت و 116 نیوتن متر گشتاور دارد. در نمونه دستی از گیربکس 5 سرعته و در نسخه اتوماتیک نیز از گیربکس CVT تیپ ترونیک 6 سرعته استفاده می‌شود. ظرفیت باک سوخت 41 لیتر بوده و در نسخه‌های دوگانه سوز با کپسولی 52 لیتری مواجه هستیم. استاندارد آلایندگی سهند نیز یورو 5 است. فرمان نیز بنابر تریم انتخابی از نوع برقی یا هیدرولیک خواهد بود.

امکانات رفاهی و ایمنی سهند

از نظر ایمنی در بهترین نسخه سهند پارس خودرو شاهد بکارگیری سامانه تشخیص نقطه کور، سنسور باران، سامانه پایش فشار باد تایرها، ترمز اضطراری، سنسور دنده عقب، دوربین عقب، سامانه کنترل پایداری، کیسه هوای راننده و سرنشین و… هستیم. اما نمی‌دانیم که استحکام بدنه سهند نسبت به کوییک و خانواده تیبا چگونه است.

چراغ عقب سهند

امکانات رفاهی نیز در فول آپشن‌ترین نسخه شامل مانیور 7 اینچی، دو عدد تویتر، آنتن کوسه‌ای، شیشه دودی عقب، تهویه مطبوع نیمه اتومانیک، سانروف، چراغ روشنایی اتومانیک و روشنایی روز، پوشش صندلی‌ها از جنس چرم و پارچه، صندلی برقی راننده به همراه گرمکن و… هستند.

قیمت و زمان عرضه

در حال حاضر قیمت این خودرو مخص نیست. ولی احتمالاً بین 300 تا 400 میلیون تومان قیمت گذاری خواهد شد. ضمن اینکه با توجه به آغاز روند تولید آزمایشی سهند، نباید منتظر حضور آن در بازار ایران تا پایان سال 1402 باشیم. احتمالاً اولین سری سهند در اواخر بهار سال 1403 به نخستین مشتریان آن تحویل داده می‌شود.

دسته بندی ها: داخلی منتخب
برچسب ها:
نویسنده: امین نقی زاده

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.