معرفی کانسپت مرسدس بنز CLA با فناوری‌های جدید
پیش به سوی آینده منتشر شده در ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۹
کانسپت مرسدس بنز CLA

کانسپت مرسدس بنز CLA با الهام از فناوری‌های مدل مفهومی EQXX معرفی شد. بنز بزودی نسخه تولیدی این خودرو را وارد بازار خواهد کرد.

به گزارش خودروم، مرسدس بنز در جریان برگزاری رویداد نمایشگاهی IAA مونیخ، اولین پلتفرم کامپکت جدید و الکتریکی خود را معرفی کرد. این خودروی مفهومی براساس پلتفرم مدولار MMA مرسدس ساخته می‌شود. از نظر ظاهری بسیار خاص بوده و در داخل آن نیز از مواد بازیافتی و پایدار استفاده کرده‌اند. شعاع پیمایش کانسپت مرسدس بنز CLA حدود 750 کیلومتر خواهد بود. جزئیات مرتبط به پیشرانه و باتری در اختیار ما نیست؛ اما بنز می‌گوید که CLA از کانسپت ویژن EQXX برای ساخت موتورهای الکتریکی و سیستم اطلاعات سوپر اسکرین خود الهام گرفته است.

کانسپت مرسدس بنز CLA

طراحی خاص کانسپت مرسدس بنز CLA

کانسپت مرسدس بنز CLA را باید یک کوپه چهار در دانست. با این حال کاپوت بلند و بخش کوتاه‌تر این خودرو در عقب، شمایلی اسپرت به این خودرو می‌بخشند. جلوپنجره خاص و خشن آن نیز نقطه تمایزی میان AMG SL و GT ایجاد می‌کند. ما اکنون کهکشانی از ستارگان سه بعدی و نورانی را در پنل جلوپنجره می‌بینیم. زبان طراحی Sensual Purity مرسدس را به وضوح می‌توان در بدنه براق و خمیده کانسپت CLA دید. همچنین ما شاهد استفاده از گلگیرهایی بزرگ به همراه نوارهایی کرومی هستیم و یکپارچگی چراغ‌های جلو و عقب با بکارگیری این عناصر تکمیل می‌شود. چراغ‌های خودرو در جلو و عقب از نوع LED بوده و چراغ‌های سه پر روز در زیر یک صفحه پلاستیکی یا شیشه‌ای قرار دارند. این ویژگی ظاهری پلکانی در جلو به همراه ترکیبی از شکل جلوپنجره را پدید می‌آورد.

کانسپت مرسدس بنز CLA

در داخل کانسپت CLA چیزهای زیادی از ویژن EQXX می‌بینیم. از جمله آنها مواد پایدار و نمایشگری با تکنولوژی و وضوح تصویر بالا است. روکش صندلی‌ها از جنس چرم ناپا به رنگ نقره‌ای و سفید دباغی شده از پوسته قهوه است. سایر اجزاء از پلاستیک بازیافتی ساخته شده‌اند. کفپوش‌ها را با استفاده از بامبو ساخته و پوشش نقره‌ای درها و تزئینات زیر دستی حاصل بازیافت کاغذ هستند.

نبوغ مرسدس را ببینید

نمایشگر سیستم اطلاعات و سرگرمی سوپر اسکرین بزرگ این خودرو شامل سه نمایشگر مجزا است. یکی به عنوان جلو آمپر و دو نمایشگر دیگر در نقش نمایشگر مرکزی و سرنشین ظاهر می‌شوند. چیزی که شبیه به دریچه‌های توهی مطبوع توربینی مرسدس بنز است؛ در واقع صفحه‌هایی برای کنترل سیستم تهویه مطبوع دو منطقه‌ای بوده و جریان هوا از پشت سوپر اسکرین شناور در جریان خواهد بود. سیستم اطلاعات و سرگرمی MB.OS تراشه‌ای دارد که خنک کاری آن به وسیله مایع انجام می‌شود. این تراشه سرعت، گرافیک و عملکرد بهتری ارائه خواهد داد.

باتری و مشخصات فنی

این یک نمونه مفهومی است. بنابراین فعلاً از نظر مشخصات فنی هیچ چیز قطعی نخواهد بود. اما احتمالاً نمونه تولیدی کانسپت مرسدس بنز CLA تا پایان سال 2024 وارد بازار می‌شود. تا آن زمان شاید از باتری‌های خنک شونده آبی استفاده کنند. بنابراین ما با دو نوع باتری لیتیوم یون فسفات و اکسید سیلیکون برای مواجه خواهیم بود. باتری‌هایی که از نظر وزن، مواد و هزینه ساخت بسیار مناسب بوده و ساختاری یکپارچه دارند. ما چیزی از ظرفیت باتری نمی‌دانیم. اما با توجه به ذکر عدد 700 کیلومتر پیمایش برای این خودرو، احتمالاً ظرفیت آن 89,9 کیووات ساعت خواهد بود.

کانسپت مرسدس بنز CLA

معماری الکتریکی 800 ولتی این خودرو قابلیت شارژ سریع 250 کیلوواتی DC را در اختیار دارد. این یعنی تنها با 15 دقیقه شارژ می‌توان مسافتی معادل با 400 کیلومتر را طی کرد. هنگام حرکت CLA بر روی جاده، باتری نیرو را به یک واحد الکتریکی فشرده می‌فرستد؛ در این حالت موتور الکتریکی، گیربکس دو سرعته، اینرترها و سایر لوازم الکتریکی به شکل یکپارچه عمل می‌کنند. موتور الکتریکی به دلیل بکارگیری فلزات کمیاب پایداری بیشتری دارد و ظاهراً هر کدام از پیشرانه‌های الکتریکی کانسپت مرسدس بنز CLA حدود 235 اسب بخار قدرت دارد.

پیشرانه‌ الکتریکی بر روی محور عقب سوار بوده و در پلتفرم MMA امکان بکارگیری دو موتور با قابلیت چهار چرخ متحرک هم وجود دارد. مرسدس هیچ اشاره‌ای با دیفراسیل عقب یا جلو بودن نسخه احتراقی و مشخصات فنی آن نمی‌کند. با استفاده از پلتفرم مزبور علاوه بر CLA، سه خودروی دیگر شامل دو کراس اوور و یک استیشن هم تولید می‌شوند. این خودروها نمونه احتراقی هم دارند؛ اما ظاهراً ابتدا نسخه‌های برقی وارد بازار می‌شوند.

دسته بندی ها: خارجی عناوین روز
برچسب ها:

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.