اتحادیه اروپا با انجام تحقیقاتی مدعی اعمال سیاستهای مداخلهجویانه دولت چین در امر تجارت خودروسازان آن کشور با اروپا و پرداخت غیر عادلانه یارانه برای قیمت کمتر شده است.
به گزارش خودروم، وزیر بازرگانی چین به دفاع از خودروسازان این کشور در برابر شبهات اروپاییها در رابطه با یارانههای دولتی میپردازد. وانگ ونتائو در نشستی ویژه با نمایندگان مختلف تولیدکنندگان چینی از جمله جیلی، بی وای دی، سایک و CATL در پاریس دیدار کرد. این شرکتها مجموعهای از نوآوری، کارایی صنعتی، زنجیره تأمین مناسب و رقابتپذیری را در اختیار دارند و این موارد را باید نقاط قوت خودروسازان چینی در موفقیتهای تجاری اخیر دانست.
ناعدالتی چینیها
اروپاییها اکنون خود را در برابر صنعت خودروسازی چین بی دفاع میبینند. بنابراین در لایهای ماده واحدهای برخلاف دفاع در برابر واردات یارانهای از کشورهای غیر اتحادیه اروپا را تنظیم میکنند. در واقع کمیسیون اروپایی مدتی پیش تحقیقاتی برای روشن نمودن روش ناعادلانه احتمالی پکن برای پرداخت غیر منصفانه یارانه به سازندگان خود برای پایین نگاه داشتن قیمت خودروهای برقی به منظور رقابت با رقبای اروپایی را آغاز کرد. در نتیجه این تحقیقات مشخص شد که چین حداقل در مورد خودروهای برقی قوانین را نقض میکند.
نتایج تحقیقات اروپاییها
سه نکته اساسی و ایراد کمیسیون اروپایی به دولت چین و خودروسازان این کشور شامل انتقال مستقیم وجه یا ارواق قرضه، چشمپوشی دولت چین از درآمدی که در صورت کاهش آن باید ارائه کالا و خدمات توسط دولت به خودروساز کاهش یابد و در نهایت حمایتهای مالی متعدد که اروپا را مجبور به وضع عوارض کمرکی برای خودروهای چینی میکند. این کار موجب افزایش هزینه صادرات و در نتیجه قیمت بیشتر محصولات خواهد شد.
تحرکات چین
وزیر بازرگانی چین نتایج تحقیقات کمیسیون مزبور را رد میکند. او قوانین این کشور را در راستای حفاظت از صنعت چین میداند. او برای روشن شدن موضوع، پیش از نشست مزبور با لوکا دی میو به عنوان رئیس انجمن خودروسازان اروپایی ملاقات کرد. همچنین برونو ومر وزیر اقتصاد فرانسه و آنتونیو تاجانی به عنوان وزیر امور خارجه ایتالیا به مناسبت مجمع تجارت و گفتگوی ایتالیا و چین در این رابطه مذاکره میکنند.
علاقه به ساخت کارخانه در اروپا
اما خودروسازان چینی بدون توجه به حواشی اخیر به فعالیت در بازار اروپا ادامه میدهند. تولیدکنندگان این کشور علاقه فراوانی به تأسیس کارخانه در اروپا دارند. بی وای دی در طول سه سال آینده کارخانه خود در مجارستان را میسازد. لیپ موتور نیز یکی دیگر از تولیدکنندگان چینی بوده و براساس شایعات در ایتالیا کارخانه خواهد ساخت. این خودروساز با محصولی به نام T03 به رقابت با فیات ۵۰۰ میپردازد.