مسائل لجستیکی و تعداد کم کامیون حمل خودرو باعث تبدیل بنادر مهم اروپا به پارکینگ خودروهای چینی شده است. البته ظرفیت تولید مازاد تقاضا نیز گریبانگیر چینیها میشود.
به گزارش خودروم، محصولات برقی خودروسازان چین در حال انبار شدن در بنادر اروپایی هستند. به عنوان نمونه خودروسازان و توزیعکنندگان چینی برای تأمین امنیت حمل و نقل و تحویل به موقع محصولات خود آنها را در بندر آنتورب بروژ واقع در بلژیک و بندر برمرهاون آلمان انبار میکنند. این بنادر جزء شلوغترین بنادر اروپا هستند. در همین رابطه نشریه فایننشال تایمز در گزارشی به بررسی عوامل متعدد اشغال بنادر اروپا با خودروهای چینی وارداتی میپردازد.
دلیل اشغال بنادر اروپا با خودروهای چینی
به نظر میرسد که فقدان چارچوب مشخص در رابطه با مسائل لجستیکی بخشی از مشکل مزبور است. در گزارش مزبور به این موضوع اشاره میشود که هنگام تخلیه خودروهای برقی چین در بنادر اروپا، تولیدکنندگان چینی به دنبال رانندگان کامیون و شرکتهای حمل و نقل برای انتقال محصولات به نمایندگیها هستند. در همین رابطه نیز کوی دونگشو به عنوان دبیر کل انجمن خودروسازان چین میگوید که حمل و نقل در داخل بازارهای اروپایی برای خودروهای برقی چینی دشوار است. از طرفی برخی منابع گزارش میدهند که تسلا با پیش دستی تعداد زیادی کامیون را رزرو کرده و این باعث بروز مشکل میشود.
خطرات کاهش تقاضا
این خبر در زمانی منتشر میشود که خودروسازان چینی از قبلی گریت وال، سایک، بی وای دی، چری و… به دنبال توسعه حضور خود در بازارهای خارجی به ویژه کشورهای اروپایی و آمریکای جنوبی هستند. زیرا تقاضا برای خودروهای الکتریکی در بازارهای داخلی چین در حال کاهش بوده و تولید نیز کمتر از گذشته است. در حالی که ظرفیت تولید افزایش چشمگیری دارد. در همین رابطه حدود دو هفته پیش وزیر خزانهداری آمریکا در دیداری با مقامات چینی در پکن، نگزانی خود در مورد ظرفیت مازاد صنعتی چین مطرح کرد..
رد ادعای آمریکا
به نظر وزیر خزانهداری آمریکا، سر ریز منفی فزاینده چین خطراتی قابل توجه برای کارگران و مشاغل موجود در آمریکا و سایر نقاط جهان به همراه دارد. اما حدود یک هفته بعد وزیر بازرگانی چین یعنی وانگ ونتائو در جریان نشستی در پاریس به شدت این نگرانیها را رد نمود. او ادعاهای موجود در رابطه با مزاد ظرفیت صنعتی را بی اساس دانست. اجلاس مزبور برای تعمیق همکاری عملی در صنعت ساخت خودروهای برقی چین با اروپا و مشارکت CATL، سایک، بی وای دی و جیلی برگزار شد. در هر حال باید منتظر ارائه راه حلی برای معضل اشغال بنادر اروپا با خودروهای چینی باشیم.