خودروی مفهومی سیتروئن Oli الکتریکی معرفی شد. این کانسپت برقی با استفاده از مواد بازیافتی و پرینتر سه بعدی ساخته شده است.
به گزارش خودروم، سیتروئن به تازگی گامهای جدیدی جهت حرکت به سمت تولید خودروهای الکتریکی برداشته و اکنون بعد از معرفی خودروی مفومی آمی(Ami) در سال 2020 هنوز هم به ساخت خودروهای عجیب و غریب میپردازد.
جدیدترین خودروی مفهومی این برند فرانسوی یک پیکاپ شهری به نام Oli الکتریکی است. در طراحی این خودرو توجه به سادگی، پایداری و مقرونبهصرفه بودن مورد توجه بوده و در عین حال میتوان ویژگیهای خودروهای آینده سیتروئن را با نگاه به آن مشاهده کرد.
خودروساز فرانسوی به طور هدفمند خودروی مفهومی Oli الکتریکی را با ظاهری اغراقآمیز و مشخصاتی خاص طراحی کرده است. سیتروئن در جلو از شیشه عمودی استفاده کرده و میگوید که این کار علاوه بر کاهش نیاز به بکارگیری شیشه، مقدار قرار گرفتن سرنشینان در معرض تابش نور خورشید را کاهش میدهد. به گفته این برند، اقدام آنها میزان مصرف انرژی باتریها در استفاده از سیستم تهویه را تا 17 درصد کاهش داده و این تنها نمونهای از تمرکز این شرکت روی سادگی طراحی خودرو است.
به دلیل استفاده از مواد بازیافتی در خودروی مفهومی Oli الکتریکی بسیاری از قطعات پیچیدگی گذشته را ندارند و طراحی آنها بسیار ساده است. به عنوان مثال صندلیها به جای اینکه از 37 قسمت گوناگون و مانند نمونههای معمولی باشند؛ فقط 8 قسمت داشته و قاب لولهای و پشتی مشبک آنها با پرینتر سه بعدی ساخته میشود. این اقدام منجر به کاهش 80 درصدی هزینهها شده و مشابه چنین خلاقیتهایی را باز هم در سایر قسمتهای کابین میبینیم. به طوری که در داشبورد و کنسول میانی به جای بکارگیری حدود 75 قطعه گوناگون، فقط از 34 قطعه استفاده میشود.
سیتروئن در خودروی مفهومی Oli الکتریکی با حذف بلندگوها، عایق صدا و سیمکشی برق، وزن درها را کاهش داده و حدود 7 کیلوگرم از وزن هر در را کم کرده است. به جای سیستم صوتی معمولی باید از بلندگوهای بلوتوثی قابل حمل و داک شارژ تلفن همراه استفاده کرد که به تنهایی 250 کیلوگرم کاهش وزن را در پی دارند. کاپوت، سقف و پروفیل تخت کناری از مقوای بازیافتی ساخته شده و بین آن نیز با پانلهای فایبرگلاس پُر شده است. این افدام تنها 6 کیلوگرم از وزن را کاهش میدهد؛ اما با این وجود قطعات مزبور وزن یک بزرگسال را تحمل خواهند کرد.
حاصل تمام اقدامات یادشده منجر به ساخت خودروی مفهومی Oli الکتریکی با وزن 1 تن شده است. در این خودرو از باتریهای 40 کیلووات ساعتی با توان پیمایش 400 کیلومتر استفاده میشود. این باتریها در 23 دقیقه از 20 تا 80 درصد شارژ شده و قابلیت اتصال به شبکه را دارند. حداکثر سرعت 110 کیلومتر بوده و باید متذکر شد که این خودرو فقط برای ترددهای شهری طراحی شده است. از دیگر نکات قابل توجه باید به استفاده از لوگوی جدید سیتروئن در این خودروی مفهومی اشاره کرد.
لارنس هانسن، رئیس توسعه محصول سیتروئن میگوید:
خودروی Oli یک پلتفرم کاری برای کشف ایدههای خلاقانه به منظور ساخت وسایل نقلیهای واقع بینانه در آینده است. نه تمام ویژگیهای مزبور یکجا جمع میشوند و نه میتوان خودرویی با شکل فیزیکی آن تولید کرد؛ اما سطح بالای نوآوریهای آن، الهام بخش سیتروئن در آینده خواهد بود.
وسایل نقلیه الکتریکی میتوانند نحوه رفت و آمد انسانها را تغییر دهند. سیترون Ami و Oli نشان میدهند که چگونه بکارگیری پیشرانههای جدید میتوانند باعث افزایش تنوع خودروها و تغییر طراحی آنها شوند. افزایش ایستگاههای شارژ نیز موجب تغییر خودروهای الکتریکی شده و نیاز به شارژدهی بیشتر وسایل نقلیه با بُرد پیمایشی 643 کیلومتر را کاهش خواهند داد. باتریهای بزرگتر، وزن زیادی هم دارند و به همین خاطر باید نیروی بیشتری برای حمل آنها استفاده شود. علاوه بر این، شارژ شدن آنها به زمان بیشتری احتیاج دارد.