برند فرانسوی رنو از نسل جدید رنو اسپایس به همراه فرمان محور عقب و پیشرانهای هیبریدی رونمایی کرد. این خودرو بزودی وارد بازار اروپا خواهد شد.
به گزارش خودروم، رنو اسپیس از سال 1984 به عنوان یک مینی ون واقعی مشغول حمل و نقل خانوادههای اروپایی است. در سال 2002 نسل چهارم آن به عنوان اولین مدل کاملاً توسعه یافته رنو معرفی شد. زیرا نسخههای قبلی حاصل همکاری شرکتهای دیگر و رنو بود. اسپیس IV عمری 13 ساله داشت و در سال 2015 مدلی شبیه به یک کراساوور جایگزین آن شد. اکنون نسل ششم یا رنو اسپیس 2024 تمام نمادهای مرتبط با یک مینی ون را کنار گذاشته است.
طراحی رنو اسپیس جدید
در وافع اسپیس 2024 نسخهای از شاسی بلند متوسط آسترال با تغییراتی جزئی در طراحی است. اکثر خودروهای هم رده تمایل به افزایش اندازه و وزن دارند؛ وزن اسپیس جدید کاهش یافته است. چون 14 سانتی متر کوتاهتر و 215 کیلوگرم سبکتر از مینی ون قبلی است. ارتفاع آن 32 میلی متر کمتر بوده و ردیف سوم جدارتری دارد. اما در صورت نیاز مشتری، این خودرو تنها با پنج صندلی تولید میشود.
درب صندوق عقب برقی است. صندوق 159 لیترگنجایش بار دارد. در صورت خواباندن صندلیهای ردیف دوم و سوم 1,818 لیتر فضا ایجاد میشود. اگر فقط صندلیهای ردیف سوم را بخوابانید با فضایی 777 لیتری مواجه خواهید شد. همچنین 39 لیتر فضا برای نگهداری اشیا کوچک در نقاط مختلف کابین وجود دارد. برای اینکه کابین جادارتر به نظر برسد؛ مشتریان قادر به سفارش سقف شیشهای با ابعاد 1,33 در 0,84 متر هستند.
سایز لاستیگها وابسته به تیپ انتخابی مشتریان است. این یعنی لاستیکهایی با ابعاد 19 یا 20 اینچ وجود دارد. تیپ اسپریت آلپینا، تکنو و آیکونیک برای اسپیس در نظر گرفتهاند. ارزانترین نسخه این خودرو هم دارای جلوآمپر دیجیتالی 12,4 اینچی و یک صفحه نمایش لمسی 12 اینچی است. برای برخورداری از نمایشگر هدآپ 9,3 اینچی باید مبلغی اضافی پرداخت کرد. به غیر از یک پد شارژ بیسیم و یک جفت سوکت 12 ولت، دو پورت تایپ C برای هر ردیف در نظر گرفتهاند.
مشخصات فنی رنو اسپیس 2024
اسپیس همانند آسترا جدید با موتور دیزلی عرضه نمیشود. به جای آن باید از موتور 1,3 لیتری بنزینی توربوشارژ با سیستم هیبریدی کامل و یک جفت موتور الکتریکی استفاده کرد. پیشرانه سه سیلندر مزبور 131 اسب بخار قدرت و 205 نیوتن متر گشتاور دارد. موتور الکتریکی نیز 68 اسب بخار قدرت و 50 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. رنو میگوید که راننده 199 اسب بخار را در اختیار دارد.
مصرف سوخت قابل توجه
برند فرانسوی رنو میگوید که در صورت استفاده از پیشرانه هیبریدی میزان مصرف سوخت تا 40 درصد کاهش مییابد. این یعنی 4,7 لیتر به ازای پیمایش 100 کیلومتر مسافت با آلایندگی 105 گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر مسافت! اولویت خودرویی مانند اسپیس کارایی است. پس نباید مردم انتظار بالایی از یک مینی ون داشته باشند. بنابراین خبری از رکوردهای نوربرگ رینگ نیست. ولی شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت آن 8,8 ثانیه و حداکثر سرعت 175 کیلومتر در ساعت است.
تعلیق پیشرفته
به غیر از سیستم تعلیق چند پیوندی پیشرفتهتر اسپیس، این خودرو در مقایسه با سایر شاسی بلندهای هم رده خود، چیزهای دیگری در آستین دارد. اسپیس 2024 دارای فرمان عقب است. این یعنی شعاع گردش به 10,4 متر و مشابه با کیلو خواهد رسید. بدون این سیستم شعاع گردش تنها 11,6 متر است. فرمان چرخ عقب اسپیس، چرخهای این قسمت را تا 5 درجه در جهت مخالف چرخهای جلو با سرعت 50 کیلومتر در ساعت میچرخاند. در سرعتهای بالاتر چرخهای عقب تا یک درجه جابجا میشود و به بهبود پایداری خودرو کمک خواهند کرد.
رنو ثبت سفارش اسپیس جدید را در بهار امسال آغاز میکند. این خودرو تنها یک مینی ون نیست؛ زیرا رنو سینک 2024 هم مانند آن بوده و به عنوان یک خودروی برقی عرضه میشود.
موتور 1,3 لیتری بنزینی توربوشارژ با سیستم هیبریدی کامل و یک جفت موتور الکتریکی. پیشرانه سه سیلندر مزبور 131 اسب بخار قدرت و 205 نیوتن متر گشتاور دارد. موتور الکتریکی نیز 68 اسب بخار قدرت و 50 نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت آن 8,8 ثانیه و حداکثر سرعت 175 کیلومتر در ساعت است.