موتورسیکلت بی ام و R 1300 GS ؛ هیجان در ۲۰۲۴
بازی با روان! منتشر شده در ۰۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۵۱
بی ام و R 1300 GS

نسل جدید و ۲۰۲۴ موتورسیکلت R 1300 GS با تغییرات ظاهری فراوان و بهبود مشخصات فنی وارد بازار شد. در این محتوا نگاهی به محصول متفاوت بی ام و موتوراد می‌اندازیم.

به گزارش خودروم، بی ام و موتوراد به تازگی موتورسیکلت بی ام و R 1300 GS را به عنوان یکی از پر فروش‌ترین محصولات خود وارد بازار کرد. این موتورسیکلت برای موفقیت در سال ۲۰۲۴ با پیش رفت‌های فراوانی همراه بوده و از آن جمله باید به افزایش حجم موتور آن از ۱۲۵۴ به ۱۳۰۰ سی‌سی اشاره نمود. همچنین وزن آن ۲۳۷ کیلوگرم بوده و این مقدار ۱۱,۷ کیلوگرم کمتر از نسخه قبلی است.

تغییرات موتور سیکت بی ام و R 1300 GS

به غیر از نکات فوق باید به افزایش گشتاور این موتورسیکلت و رسیدن آن به ۱۳۰ نیوتن‌متر اشاره نمود. حالا موتور نرم‌تر کار می‌کند و راکب لرزش کمتری احساس خواهد کرد. به لطف سامانه بی ام و ShiftCam زمان بندی سوپاپ و حرکت آن تنظیم می‌شود. میل بادامک نیز از نظر ساختاری نسبت به قبل متفاوت‌تر است. اگزوز جدید این موتورسیکلت از جنس استیل ضد زنگ بوده و سبک‌تر از قبل است. تمام تغییرات مزبور قدرت موتورسیکلت R 1300 GS را به ۱۴۵ اسب بخار رسانده و آن را به قوی‌ترین باکسر سری R تبدیل نموده است. قدرت توسط جعبه دنده ۶ سرعته موجود در زیر موتور منتقل می‌شود.

علت قرارگیری جعبه دنده در زیر موتور، کاهش فضا برای تمرکزگرایی بیشتر بود. گیربکس حالا به فرسنده سیگنال سنسور و آهنربای پیچشی برای شیفت تعویض دنده مجهز است. میل محرک نیز اتصالات بزرگتری دارد و در محور عقب به راحتی می‌توان چرخ را تعویض نمود. شاسی را از قابی فولادی با مقاوم‌تر از گذشته ساخته‌اند. به جای قاب فولادی لوله‌ای سابق پایین نیز از پنلی آلومینیومی استفاده می‌شود. این پنل سبب، سبک‌تر شدن، افزایش مقاومت و باریکی بیشتر موتورسیکلت برای پایداری بیشتر آن خواهد شد.

حالت‌های سواری با بی ام و R 1300 GS

چهار حالت سواری استاندارد شامل جاده، باران، اقتصادی و Enduro برای سواری با موتورسیکلت بی ام و R 1300 GS مدل ۲۰۲۴ در دسترس هستند. امکان سفارش ۳ حالت سواری دیگر به نام‌های داینامیک، داینامیک پرو و Enduro پرو نیز برای مشتریان BMW وجود دارد. سامانه کنترل گشتاور MSR، کنترل کشش دینامیکی DTC، کمک ترمز دینامیکی DBC و کنترل در سربالایی HSC نیز به شکل استاندارد همراه شما هستند.

تعلیق

بی ام و R 1300 GS

سیستم تعلیق در جلو و عقب از نوع Evo Telelever و Evo Paralever است. با تغییرات مکانیکی مهندسین BMW در جلو سرعت چرخش و میزان استحکام فرمان افزایش یافته است. در بخش عقب نیز حرکات سفت‌تری را شاهد هستیم. ولی در عین حال افزایش کشش به لطف اکسلی کارآمد را تجربه خواهیم کرد. البته امکان سفارش سیستم تعلیق الکترونیکی به نام داینامیک ESA هم وجود دارد. این سامانه میرایی محور جلو و عقب را متناسب با شرایط و میزان فشردگی فنرها به شکل خودکار تنظیم می‌کند. در صورت نیاز می‌توان ترمز ABS محور عقب را خاموش کرد.

امکانات موتورسیکلت R 1300 GS مدل ۲۰۲۴

بی ام و R 1300 GS

امکانات موتورسیکلت R 1300 GS مدل ۲۰۲۴ نیز متفاوت‌تر از گذشته است. اکنون چراغ‌های LED جلو ماتریسی چهار ضلعی، حالتی مشابه با شکل X دارند. چراغ‌های راهنمای LED جلو نیز اکنون بر روی پنل محافظ دست‌ها قرار دارند. نمایشگر دیجیتالی ۶,۵ اینچی با اتصال بلوتوث، سامانه نظارت بر فشار باد تایرها، گرمکن دسته فرمان، خروجی USB با ولتاژ ۱۲ ولت، کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد از جلو، هشدار تغییر مسیر، سواری بدون کلید و… نیز از جمله امکانات این موتورسیکلت زیبا هستند!

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.