کانسپت بی ام و i Vision Dee از آینده می گوید
ساده و خاص منتشر شده در ۱۵ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۰۰
BMW i Vision Dee

در نمایشگاه CES 2023 شرکت خودروسازی بی ام و از کانسپتی جدید به عنوان پیش نمایشی از آینده محصولات الکتریکی خود رونمایی کرده است.

به گزارش خودروم، سرانجام معمای پروژه Dee حل شد؛ زیرا بی ام و در لاس وگاس و نمایشگاه CES 2023 کانسپت i Vision Dee یا آی ویژن دی را معرفی کرد. این کانسپت از نظر طراحی رویکردی آینده نگرانه دارد و به عنوان پیش نمایشی از نسل بعدی خودروهای الکتریکی BMW در سال 2025 شناخته می‌شود. پنجره‌های این کانسپت براساس پلتفرم Neue Klasse بوده و سدانی ساز متوسط را به تصویر می‌کشد که دارای زبان طراحی ساده است. ما به احتمال زیاد سه سال دیگر شاهد عرضه سدان i3 و شبیه به کانسپت مزبور خواهیم بود.

BMW i Vision Dee

این سدان سه بخشی با نشانه‌]ای قدیمی بی ام و مانند جلوپنجره کلیوی، چراغ‌های جلوی دوقلو و… با ظاهری تازه و آینده نگرانه در مقابل ما قرار دارد. طرح جلو ما را به یاد کانسپت i Vision Circular می‌اندازد که در سپتامبر 2021 رونمایی شد و اکنون در کنار i Vision Dee و تصاویر مطبوعاتی آن قرار گرفته است. فاصله بین دو محور به نظر بسیار زیاد بوده و به همین خاطر کابین جادار است. برآمدگی‌های کوتاه روی بدنه هم به پلتفرم اختصاصی یک خودروی الکتریکی اشاره دارد.

BMW i Vision Dee

در نمای جانبی از خطوط خاص و برامدگی خبر چندانی نیست و شاهد دستگیره‌های درب مخفی بوده و اثری از آینه‌های جانبی نیست. چرخ‌ها ظاهری مینیمالیستی دارند و با رنگ زرد و مطابق با تزئینات بدنه هستند. پشت کانسپت i Vision Dee کاملاً عجیب است چون چراغ‌های اصلی در بالا نصب شده‌اند و سپر بخش قابل توجهی از این بخش را اشغال می‌کند. چراغ‌های جلو و جلوپنجره به شکل فیزیکی و دیجیتالی با یکدیگر ترکیب شده و ما شاهد استفاده از فناوری E Ink هستیم. به این معنی که کانسپت بی ام و توان بیان حالات چهره و صحبت با مردم با نمادهای نوری را دارد و از آن به عنوان بخشی از برنامه‌ریزی خوش آمدگویی و نمایش پروفایل راننده روی شیشه‌های جانبی استفاده می‌کند.

BMW i Vision Dee

در داخل خودرو خبری از دکمه و سوئیچ‌های متعارف نیست و نشانی هم از iDrive دیده نمی‌شود. به جای موارد فوق از اسلایدری با نام عجیب BMW Mixed Reality Slider و مجهز به سنسورهای حساس به لمس بر روی جلوآمپر استفاده می‌شود. نمایشگر هدآپ بزرگی تمام عرض شیشه جلو را در بر گرفته و پنج حالت مختلف آن اجازه شخصی سازی محتوای نمایش داده شده را می‌دهند. فرمان هم ظاهر غیر متعارفی دارد. پره‌های عمودی و دکمه‌های لمسی که بی ام و به آنها فیژیتال می‌گوید؛ بر روی فرمان نصب شده تا HUD و محتوای آن را کنترل کنید.

BMW i Vision Dee

بی ام و امیدوار است که از هدآپ پیشرفته خود در مدل تولیدی سال 2025 و اولین خودروی الکتریکی مبتنی بر پلتفرم Neue Klasse استفاده کند. تولید این پلتفرم با دو مدل در بخس خودروهای سایز متوسط شروع شده و انتظار عرضه یک سدان سری 3 و یک iX3 داریم. این خودروها به باتری‌های جدید و توسعه یافته‌ای تجهیز شده که 20 درصد چگالی انرژی بیشتری دارند و به همین خاطر 30 درصد شعاع پیمایشی را افزایش داده و تا 30 درصد سریع‌تر شارژ می‌شوند.

انتظار می‌رود که محصولات مبتنی بر پلتفرم جدید بی ام و در کارخانه مجارستان این کمپانی و از سال 2025 آغاز شود. بعد از آن کارخانه مونیخ هم به تولید این محصولات پرداخته و تا پایان دهه کارخانه‌های اسپارتانبورگ و کارولینای جنوبی حداقل شش خودروی شاسی بلند جدید و الکتریکی را بر پایه پلفترم مزبور تولید خواهد کرد. توماس آلرشات رئیس بخش داینامیک بی ام و می‌گوید که شعاع پیمایش این محصولات بیش از 1 هزار کیلومتر نخواهد بود؛ زیرا افزایش این میزان یک زیاده روی است. مدیر ارشد فناوری این شرکت نیز قول می‌دهد که با یک دقیقه شارژ بتوان 48 کیلومتر را طی کرد. بی ام و انتظار دارد که هزینه تولید باتری را کاهش داده و تا 60 درصد میزان تولید کربن را کاهش دهد.

کانسپت i Vision Dee چیست؟

این کانسپت از نظر طراحی رویکردی آینده نگرانه دارد و به عنوان پیش نمایشی از نسل بعدی خودروهای الکتریکی BMW در سال 2025 شناخته می‌شود.

شعاع پیمایشی محصولات الکتریکی جدید BMW چه‌قدر است؟

توماس آلرشات رئیس بخش داینامیک بی ام و می‌گوید که شعاع پیمایش این محصولات بیش از 1 هزار کیلومتر نخواهد بود؛ زیرا افزایش این میزان یک زیاده روی است.

دسته بندی ها: تازه ها عناوین روز
برچسب ها:

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.