پلتفرم زیکر SEA-M به منظور توسعه خودروهای خودران و آیندهنگرانه ساخته شده و روبوتاکسی Waymo One بر اساس آن ساخته شده است.
به گزارش خودروم، جیلی خود را برای آینده بدون راننده آماده میکند و سعی دارد که محصولات آینده خود را دیگر با محوریت راننده توسعه ندهد. پلتفرم زیکر SEA-M یا M-Vision به همین دلیل ساخته شده و پایه روبوتاکسی Waymo One و سایر وسایل نقلیه خودران در آینده نزدیک است.
برند زیکر داستان جالبی دارد. این خودروساز توسط جیلی و برای رقابت در بخش خودروهای لوکس الکتریکی تسلا و نیو تاسیس شد. اولین محصول آن زیکر 001 نام داشت که براساس کانسپت لینک اند کو زیرو ساخته شده و سال آینده در اروپا عرضه میشود. در این بین زیکر و آلفابت(شرکت مادر گوگل) برای توسعه روبوتاکسی وایمو با یکدیگر شراکت میکنند. برند جیلی نقشی کاملاً جدی دارد و کار خود را برای ساخت خودروهای خودران آغاز کرده است.
ما اکنون میدانیم که زیکر پیشرفتهای زیادی کرده است؛ چون نمونههای اولیه روبوتاکسی Waymo One اکنون در حال حرکت در خیابانها هستند. این شرکت چینی با Mobileye و برای بهبود فناوری رانندگی خودران شریک شده و هدف آن سطح 4 رانندگی اتوماتیک خواهد بود. با این وجود وایمو به تنهایی یک نام تجاری است؛ به همین خاطر زیکر اکنون در حال توسعه طیف گستردهای از وسایل نقلیه خودران و اختصاصی خود است. این شرکت برای محصولات خود پلتفرم جدیدی ساخته و آنها را از ابتدا برای آینده و رانندگی خودکار توسعه میدهد.
مبنای پلتفرم جدید جیلی، معماری تجربهگرای SEA است که برخلاف سایر پلتفرمها به راننده توجه ندارد. زیکر پلتفرم مزبور را با نام SEA-M توسعه میدهد. مخفف M به معنی مشارکت Mobility است. این کمپانی چینی میخواهد از این پلتفرم طیف گستردهای از خودروهای آینده شامل روبوتاکسی، وسایل نقلیه چند منظوره و لجستیکی تولید کند.
در نظر نگرفتن راننده به طراحان اجازه میدهد که کاملاً از فضای باز کابین استفاده کرده و اتاقی هوشمند به وجود آورند. زیکر در رابطه با خودروهای آینده خود که با استفاده از پلتفرم SEA-M توسعه مییابند؛ گفته است: «صندلیها باز و فراگیر هستند. خبری از ستون B نیست. قدرت توسط پیشرانه الکتریکی مستقل تامین شده و قابلیت اتصال میان خودروهای این چنینی وجود دارد».
زیکر تصاویری از روبوتاکس Waymo One را که برای آلفابت توسعه داده است؛ منتشر کرده اما تصور ساخت چنین خودرویی بسیا ردشوار است. این اولین محصولی است که روی پلتفرم SEA-M ساخته میشود.
محصول متفاوت زیکر از چند صفحه نمایش پشتیبانی کرده و اجازه برقراری ارتباط میان کاربران با جاده را میدهد و آنها را سرگرم خواهد کرد. زیکر ادعا میکند که خودروهای ساخته شده توسط پلتفرم مزبور کاملاً ایمن هستند و هدف آنها در بخش ایمنی دریافت پنج ستاره استاندارد ایمنی و الزامات مرتبط به برتری ایمنی از موسسه بیمه و ایمنی بزرگراههای آمریکا است.
گفتنی است که زیکر محصولات تولید شده بر پایه پلتفرم مزبور را 5 سال یا 500 هزار کیلومتر گارانتی خواهد کرد. از نکات برجسته این پلتفرم باید به امکان افزایش فاصله محوری آن از 2700 تا 3300 میلیمتر دانست.
پلتفرم زیکر SEA-M یا M-Vision برای ساخت خودروها یبدون راننده در آینده توسعه داده شده و حاصل همکاری جیلی، آلفابت و Mobility است.
صندلیها باز و فراگیر هستند. خبری از ستون B نیست. قدرت توسط پیشرانه الکتریکی مستقل تامین شده و قابلیت اتصال میان خودروهای این چنینی وجود دارد.