تصمیم جنرال موتورز برای حذف کارپلی و اندروید اتو
جنجال در آمریکا منتشر شده در ۰۶ آبان ۱۴۰۴ ساعت ۱۴:۰۰
تصمیم جنرال موتورز برای حذف کارپلی و اندروید اتو

خداحافظی با اپل کارپلی در تمام خودروهای جنرال موتورز. این شرکت می‌گوید این تصمیم برای ایمنی است، اما واقعیت چیز دیگری است. جزئیات کامل این تصمیم جنجالی را از دست ندهید.

جنرال موتورز (GM) قصد دارد پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو را از تمام خودروهای خود حذف کند. این تصمیم ابتدا برای خودروهای برقی اعلام شده بود. اما اکنون شامل تمام محصولات این شرکت می‌شود. این یک تصمیم ناامیدکننده و ضد مصرف‌کننده است.

بهانه‌های GM: از ایمنی تا سهولت استفاده

زمانی که GM برای اولین بار این تصمیم را برای خودروهای برقی اعلام کرد، بهانه‌های مختلفی آورد. ایمنی و سهولت استفاده از جمله این دلایل بودند. ماری بارا، مدیرعامل GM، اخیراً در یک مصاحبه گفت که مشتریان از تجربه کارپلی در خودروهای GM انتقاد کرده‌اند. به گفته او، جابجایی بین محیط کارپلی و سیستم خودرو روان نبوده و گاهی باعث حواس‌پرتی می‌شده است.

تولید مشکل برای فروش راه‌حل

این استدلال ممکن است درست باشد. اما راه‌حل آن، ساخت یک سیستم اطلاعات و سرگرمی بهتر است. حذف کامل یک قابلیت محبوب، منطقی به نظر نمی‌رسد. به نظر می‌رسد GM در حال تولید یک مشکل است تا بتواند راه‌حل آن را به مشتریان بفروشد. این تصمیم فقط به کنترل بیشتر برمی‌گردد.

آزادی دیجیتال در برابر کسب درآمد

GM به جای ارائه آزادی انتخاب به مشتریان، به دنبال ایجاد دیوار پرداخت (Paywall) است. این شرکت می‌خواهد برای خدماتی که مردم قبلاً برای آن هزینه کرده‌اند یا به صورت رایگان در دسترس هستند، حق اشتراک دریافت کند. برای مثال، اپل مپس حتی بدون حساب کاربری یا اینترنت نیز کار می‌کند. این سطح از آزادی دیجیتالی است که GM نمی‌خواهد صاحبان خودروهایش داشته باشند.

آزمایش کارکرد آفلاین کارپلی

نویسنده مقاله یک آزمایش انجام داده است. او یک آیفون بدون سیم‌کارت و بدون حساب کاربری را به کارپلی متصل کرد. با اینکه اینترنت قطع بود، اپلیکیشن Maps به درستی مسیر را نشان می‌داد. این برنامه نام خیابان‌ها و پیچ‌های بعدی را اعلام می‌کرد. البته قادر به مسیریابی مجدد نبود. اما نکته اصلی این است که این سیستم بدون نیاز به اینترنت یا حساب کاربری کار می‌کند.

تمرکز بر کسب درآمد از داده‌ها

با حذف قابلیت اتصال گوشی، GM می‌تواند به راحتی از اتصال داده، دسترسی به مسیریابی و بسیاری از ویژگی‌های دیگر کسب درآمد کند. این یک حرکت تجاری هوشمندانه برای افزایش درآمد شرکت است. اما GM باید در مورد دلیل اصلی این کار صادق باشد. هدف اصلی، کسب درآمد بیشتر است.

مقایسه با رویکرد فورد

استرلینگ اندرسون، مدیر ارشد محصول GM، این تصمیم را با عدم استفاده از گوشی برای کار روی لپ‌تاپ مقایسه کرد. او این نکته مهم را نادیده گرفت که کاربران اپل می‌توانند به تمام قابلیت‌های آیفون خود روی مک‌بوک دسترسی داشته باشند. آن هم بدون نیاز به حساب اضافی یا پرداخت هزینه بیشتر. در مقابل، جیم فارلی، مدیرعامل فورد، گفته است که آن‌ها قصد حذف کارپلی را ندارند. زیرا معتقدند نباید برای کسب درآمد، مشتریان را محدود کرد.

یک حرکت تجاری هوشمندانه اما ضد مشتری

سیستم جدید GM به پلتفرم گوگل وابسته است. این یعنی کاربران برای استفاده از آن باید وارد حساب گوگل خود شوند. GM با این کار مشتریان را مجبور می‌کند برای خدماتی که قبلاً در جیب خود داشتند، دوباره هزینه کنند. سهامداران شرکت احتمالاً از این تصمیم خوشحال خواهند بود. اما این یک حرکت علیه آزادی انتخاب مصرف‌کنندگان است.

دسته بندی ها: خارجی عناوین روز
برچسب ها:

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.