استلانتیس و مسئله افزایش تعرفه خودروهای چینی
احساس خطر! منتشر شده در ۰۲ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۰
استلانتیس

مدیرعامل استلانتیس، کارلوس تاوارس از اتحادیه اروپا درخواست افزایش تعرفه خودروسازان چینی را دارد و این موضوع به چالشی جدی تبدیل شده است.

کارلوس تاوارس، مدیرعامل استلانتیس از اتحادیه اروپا در خواست کرد که تعرفه‌های بشتری برای خودروسازان چینی اعمال کند.

تاوارس در صحبت‌های خود با خبرنگاران حاضر در نمایشگاه پاریس گفت: «خیلی ساده است، ما باید از اتحادیه اروپا بخواهیم که شرایط مشابهی را در اروپا برای تولید کنندگان چینی و مانند شرایط رقابتی تولیدکنندگان عربی در چین به وجود آورد.»

خودروسازان چینی و استراتژی بلند مدت در بازار اروپا: مسئله این است!

تاوارس اصرار دارد که خودروسازان چینی می‌توانند با فروش اولیه مناسب محصولات خود، حتی با ضرر و زیان بالا،  در بازار اصلی خودروی اروپا نفوذ کرده و جای پای خود را محکم کنند. ولی می‌گوید: «بازار اروپا به روی چینی‌ها کاملاً باز است و ما نمی‌دانیم که در استراتژی آنها پس از به دست آوردن سهم از بازار و با ضرر و زیان، باعث افزایش قیمت‌ها خواهد شد یا نه؟»

در حال حاضر خودروهای تولید شده در اروپا با تعرفه‌های 15 تا 25 درصدی چین مواجه شده و این در حالی است که خودروهای ساخت چین در اروپا با تعرفه 10 درصدی وارد می‌شوند.

این اتفاق باعث شده که اخیراً پولستار، ام جی، نیو، بی وای دی و گریت‌وال موتورز به عنوان خودروسازانی چینی با تولید محصولاتی نسبتاً ارزان قیمت در چین، شروع به ایجاد فضای مناسب برای فعالیت خود در بازار اروپا کنند.

بی وای دی در حال حاضر استراتژی اروپایی خود را پیس گرفته و فعلاً تعداد انگشت شماری از خودروهای خود را به بازار اروپا عرضه کرده است. اخیراً نیز این خودروساز توافقی برای فروش 100 هزار خودروی الکتریکی با یکی از بزرگترین شرکت‌های اجاره خودرو آلمان به نام Sixt را امضاء کرده است. از طرفی گریت‌وال موتورز هم مشغول آماده‌سازی خط تولید خودروهای اورا و وی در اروپا است و نیو نیز به تازگی به یکی از گزینه‌های خریداران خودرو در چهار کشور اروپایی از سال 2023 تبدیل شده است.

براساس گزارش یک گروه فعال محیط زیستی در رابطه با حمل و نقل و محیط زیست، خودروهای چینی تنها 5 درصد از حجم محصولات الکتریکی فروخته شده در اروپا در سال 2022 را تشکیل داده و این رقم می‌تواند تا سال 2025 به 18 درصد برسد. این گزارش تاکید می‌کند که همتایان اروپایی خودروسازان چینی در زمینه تولید خودروهای الکتریکی عملکرد کُندی دارند.»

جولیا پولیسکانوا، مدیر ارشد گروه مزبور می‌گوید: «خودروسازان اروپایی در زمانی که خودروسازان چینی و آمریکایی به سرعت مدل‌های جدیدی را به بازار عرضه می‌کنند؛ در زمینه تولید خودروهای الکتریکی توقف کرده‌اند.»

سخنان رئیس جمهور فرانسه و خودروسازان چینی

کارلوس تاوارس در گفتگوی خود با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه درباره اعمال فشار روی تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی چینی و آمریکایی در اروپا صحبت کرد.

تاورس گفت: «رئیس جمهور مکرون مسائل را درک می‌کند؛ اما یک جبهه بزرگتر(اتحادیه اروپا) باید به ما بگوید که از چینی‌ها در اروپا استقبال می‌کنیم، ولی به شرط آن که با قوانینی مشابه با ما رقابت کنند.»

کارلوس تاوارس و امانوئل مکرون

از طرفی مکرون نظر خود را بیان کرد و خواستار اصلاحات سیاسی برای محافظت از تولیدکنندگان اروپایی در برابر افزایش رقابت شرکت‌های چینی و آمریکایی شده است.

مکرون در مصاحبه‌ای می‌گوید: «آمریکایی‌ها خودروهای آمریکایی می‌خرند و استراتژی بسیار تهاجمی کمک‌های دولتی خود را دنبال می‌کنند. چینی‌ها نیز بازار خود را خواهند بست. ما نمی‌توانیم یک منطقه خوش آب وهوا باشیم و هیچ چیز غیر اروپایی را ترجیح ندهیم.»

آلمان کدام طرف می‌ایستد: چین یا اروپا؟

شاید افزایش تعرفه‌ها در دراز مدت به سود اروپا باشد؛ اما آلمان شاید از این سیاست حمایت نکند. در واقع آلمان و چین از نظر ایدئولوژیکی کاملاً متفاوت هستند؛ اما هر دو کشور در صنعت خودروسازی به یکدیگر سود فراوانی می‌رسانند.

خودروسازان آلمانی سرمایه‌گذاری‌های مشترک و زیادی با متحدان چینی خود انجام داده و از جمله آنها باید به همکاری BMW با BBA، دایملر با بایک و فولکس‌واگن با سایک اشاره کرد. این همکاری‌ها به حدی است که اکنون فولکس‌واگن دومین کارخانه چینی خود در ارومچی واقع در منطقه سین کیانگ را ساخته و در واقع خودروسازان آلمانی بیشتر از هر بازار دیگری محصولات خود را در چین می‌فروشند.

واکنش چینی‌ها چیست؟

هرگونه اقدام اتحادیه اروپا برای سخت‌تر شدن فعالیت خودروسازان چینی از جانب این کشور اقدامی تحریک‌آمیز تلقی خواهد شد. این موضوع پیامدهای منفی زیادی برای برندهای اروپایی در چین به دنبال دارد.

در گذشته شاهد تحریم مصرف‌کنندگان چینی نسبت به محصولات خارجی بودیم و به عنوان مثال تحریم معروف خودروهای فرانسوی در سال 2008 هنوز هم تازگی دارد. بنابراین اروپا نسبت به این موضوع محتاط بوده و باید منتظر تصمیمات بعدی آنها باشیم.

چرا استلانتیس به دنبال افزایش تعرفه خودروهای چینی در اروپا است؟

چون بازار اروپا به روی چینی‌ها کاملاً باز است و ما نمی‌دانیم که در استراتژی آنها پس از به دست آوردن سهم از بازار و با ضرر و زیان، باعث افزایش قیمت‌ها خواهد شد یا نه؟

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.