هلدینگ چری روز به روز بزرگتر میشود و حالا در خبری نه چندان عجیب، شاهد مالکیت کامل این خودروساز چینی بر سوئیست موتور هستیم.
به گزارش خودروم، کمتر کسی در ایران نام چری را از یاد میبرد. چون این خودروساز چینی با حضوری فعال در بازار خودروی ایران و صرف هزینههای هنگفت برای برندینگ و تبلیغ محصولات خود به یکی از بازیگران اصلی بدل شده است. اما این شرایط فقط شامل حال کشورمان نمیشود و ظاهراً مدیران چری با برنامهای خاص به سمت اهداف خود در حرکت هستند. زیرا به تازگی اخباری مبنی بر خریداری سوئیست توسط چری منتشر میشود.
در واقع به تازگی هلدینگ چینی Fuzhou Qingkou با واسطهگری شرکت Fuzhou Zuohai از سهامداری و مدیریت سوئیست موتور منصرف شد. بنابراین چری به عنوان خریداری قدرتمند از فرصت موجود استفاده میکند. همزمان با این تحولات نیز مدیرعامل سوئیست از سمت خود استعفا داد و شخص دیگری با جلب نظر چری جایگزین او شد.
از مارس سال ۲۰۲۲ زمزمههایی مبنی بر همکاری چری و سوئیست منتشر شد. در آن زمان پیش نویسی از قرارداد همکاری میان سوئیست و چری انتشار یافت. بر اساس آن قراداد سوئیست ۸۰ درصد از سهام خود را با پشتیبانی فنی چری معاوضه میکرد. بر اساس برنامهریزیها در اولین گام چری پس از مالکیت بر سوئیست به دنبال فروش ۲۴ هزار خودرو در قالب مونتاژ OEM در سال ۲۰۲۲ بود. در مقابل سوئیست حق تولید خود را حفظ میکرد. پس از آن به تدریج خودروهای جدیدی معرفی میشودند و با توسعه خط تولید در طی پنج سال سوئیست باید ۴۰۰ هزار خودرو تولید میکرد. همچنین کارخانهای جدید با ظرفیت ۲۵۰ هزار خودرو برای سوئیست با همکاری چری ساخته میشود.
درباره سوئیست
بر اساس اطلاعات موجود، سوئیست در سال ۱۹۹۵ تأسیس شد. خطوط تولید این شرکت محل مونتاژ انواع خودروهای سواری، شاسیبلند و تجاری بود. در حال حاضر نیز محبوبترین محصول این برند SEM DELICA نام دارد. از جمله شاسیبلندهای این خودروساز شرقی نیز باید به DX8 و DX8S اشاره نمود. سوئیست در ۲۶ سال گذشته توانست ۱,۵۶ میلیون خودرو را تولید و به فروش برساند. اکنون چری مالک حقیقی سوئیست خواهد بود. هر چند که از برنامهریزیهای خود کمی عقب افتاده؛ اما جبران گذشته برای این هلدینگ زیرک کار چندان دشواری نیست.