مشخصات سایپا اطلس و تیپ های آن
برگی دیگر منتشر شده در ۰۷ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۰
سایپا اطلس

گروه خودروسازی سایپا سرانجام تصاویر و مشخصات نهایی اطلس به همراه تیپ‌ها و کلاس‌های متنوع آن را در وبسایت خود منتشر کرد.

به گزارش خودروم، در نمایشگاه تحول صنعت خودروسازی سایپا اطلس به عنوان محصول جدید گروه خودروسازی سایپا به شکل غیر رسمی رونمایی شد. البته قرار بر معرفی خودروی مزبور در نمایشگاه نبود. ولی شیطنت خبرنگار یکی از رسانه‌ها باعث درز تصاویر و جزئیاتی از این خودرو در فضای مجازی شد. اکنون پس از گذشت چند ماه از آن رویداد، مشخصات سایپا اطلس و تیپ‌های آن منتشر شد.

سایپا اطلس

اطلس به عنوان جدیدترین محصول سایپا، فیس لیفت تازه‌ای از کوییک است. در واقع تیبا هنوز نفس می‌کشد و پلتفرم X200 فعلاً مهمان خطوط تولید سایپا خواهد بود. از نظر ظاهری این خودرو در نمای کنار هیچ تفاوتی با کوییک و تیبا ندارد. تفاوت اصلی را باید در جلو و پشت اطلس دید. جایی که سایپا بدنبال نوآوری و خلق خودرویی متفاوت است. اما کپی برداری ناشیانه از برخی خودروهای چینی و فرانسوی کاملاً مشهود و قابل تشخیص خواهد بود.

طراحی

ماشین اطلس

سایپا اطلس از نظر طول، عرض و ارتفاع ابعادی معادل با 4,020، 1,685 و 1,540 میلی‌متر دارد. این یعنی اندازه خودروی مزبور تقریباً مشابه با کوییک و تیبا 2 است. فاصله بین دو محور 2,410 میلی‌متر بوده و حجم صندوق عقب در تمام تیپ‌ها 285 لیتر خواهد بود. سایپا از پلاستیک‌های رنگی، بدنه دو رنگ و تمام چیزهای جوان پسند استفاده می‌کند. این عمل برای بهبود ظاهر تمساح مانند اطلس انجام شد. اما توفیق زیادی از نظر طراحی حاصل نمی‌شود. در واقع پروژه اطلس خیلی هم زیبا و دلچسب نیست. ولی قضاوت نهایی با خودتان بوده و تصاویر این خودرو پیش روی شما است! البته نباید تلاش سایپا در فضای داخلی را انکار کنیم. جایی که بالاخره این خودروساز بی خیال داشبورد منسوخ تیبا می‌شود.

مشخصات فنی سایپا اطلس

اطلس 2 تیپ دارد. هر تیپ به دو نسخه متفاوت تقسیم می‌شود. تیپ 1 شامل کلاس L و S است. تیپ 2 نیز کلاس G و E را در خود جای می‌دهد. همه تیپ‌ها و کلاس‌ها از موتور 4 سیلندر M15i با 8 سوپاپ VVT استفاده می‌کنند. دریچه گاز الکتریکی است. این موتور 1,5 لیتری تنها 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور دارد. این اعداد از نظر ما بسیار ناامیدکننده هستند. کلاس E و L به گیربکس اتوماتیک از نوع CVT تیپ ترونیک 6 سرعته مجهز خواهند بود. کلاس S و G نیز گیربکس 5 سرعته معمولی دارند.

اطلس

در کلاس E و L فرمان برقی است. ولی در کلاس S و G از نوع هیدرولیکی فرمان استفاده می‌شود. در تمام نسخه‌ها سیستم تعلیق جلو و عقب به ترتیب مک فرسون و یکپارچه تیر پیچشی است. ترکز در جلو و عقب نیز دیسکی و کاسه‌ای خواهد بود. در کلاس G، L و S از رینگ 14 اینچی فولادی استفاده می‌شود. اما کلاس E از رینگ‌های 14 اینچی آلومینیومی چند پره برخوردار است. استاندارد آلایندگی یورو 5 بوده و ظرفیت باک سوخت 41 لیتر اعلام می‌شود. میزان مصرف سوخت ترکیبی نیز به ازای پیمایش 100 کیلومتر مسافت 6,93 لیتر خواهد بود.

اطلس

متاسفانه سایپا باز هم علی رغم تلاش‌های بسیار، به سراغ همان موتور همیشگی خود رفته است. این شرکت سخت به دنبال تغییر است. اما ظاهراً از ایجاد تحول بنیادین در محصولات خود عاجز بوده و موتوری به غیر از M15 با ساختاری شبیه به پراید منسوخ ندارد. البته منکر تلاش مهندسین مگاموتور و سایپا نیستیم؛ ولی این دو همکار باید سخت کوشی بیشتری نشان دهند. ما انتظار بیشتری از سایپا داریم.

ایمنی

ماشین اطلس

از نظر ایمنی اطلس به سامانه کنترل الکتریکی پایداری خودرو مجهز است. همچنین سیستم کنترل کشش، کنترل حرکت در سربالایی و سیستم ترمز کمکی در این خودرو موجود خواهد بود. ترمز ABS و EBD هم در اطلس قرار دارد. چراغ ترمز اضطراری، کیسه هوای راننده و سرنشین هم از جمله تجهیزات ایمنی اطلس هستند. وضعیت ایمنی اطلس کمی بهتر از بالاترین نسخه کوییک است. اما متاسفانه این محصول اقتصادی هنوز هم فاقد امکانات کاربردی‌تر و در سطح روز خودروسازی جهان است. ولی سایپا تلاش خود را کرده تا حداقل‌های ممکن را برای این خودروی جدید در نظر بگیرد.

امکانات رفاهی سایپا اطلس

کابین اطلس

تمام کلاس‌ها دارای سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، نمایشگر تعویض دنده و سنسور پارک دنده عقب هستند. همچنین مه شکن جلو و عقب به همراه سیستم محاسبه سفر در اطلس وجود دارد. علاوه بر این امکان استفاه از چراغ همراهی تا درب منزل و چراغ روشمایی روز فراهم است. اما خبری از صندلی عقب تاشو در کلاس E و L نیست. رادیو پخش بلوتوث فقط به کلاس S اختصاص دارد. صندلی راننده 6 حالته دستی هم به کلاس G، L و S سایپا اطلس رفته‌ است. اما تجهیزات اختصاصی مانند سنسور باران، صندلی برقی با گرمکن، شیشه دودی عقب، دو تیونیر، تشخصیص نقطه کور و سنسور باران به کلاس E رفته‌اند.

سایپا اطلس

در کلاس S خبری از تجهیزات اختصاصی کلاس E به علاوه دوربین دید عقب، آنتن کوسه‌ای، کروز کنترل، استارت دکمه‌ای و… نیست. غربیلک فرمان تایپ دی، سامانه سنجش فشار باد لاستیک، مولتی مدیا 7 اینچی، سانروف و.. نیز در کلاس‌های بالاتر و عمدتاً تیپ 2 اطلس حضور دارند. در مجموع اطلس را از نظر امکانات رفاهی و البته در E باید خودرویی مجهز توصیف کرد.

کاتالوگ سایپا اطلس

کاتالوگماشین اطلس

حالا با توجه مشخصات سایپا اطلس و تیپ های آن به نظر شما این محصول با اقبال مشتریان ایرانی مواجه می‌شود؟چه کسانی از این خودرو استقبال می‌کنند؟ قیمت اطلس در بازار آزاد چه قدر خواهد بود؟ پاسخ این پرسش‌ها را با ما در میان بگذارید.

موتور سایپا اطلس چیست؟

اطلس از موتور 4 سیلندر M15i با 8 سوپاپ VVT استفاده می‌کنند. دریچه گاز الکتریکی بوده و این پیشرانه 1,5 لیتری تنها 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور دارد.

زمان عرضه سایپا اطلس مشخص است؟

با توجه به انتشار مشخصات سایپا اطلس و تیپ های آن در وبسایت این شرکت، احتمالاً شاهد عرضه اطلس در نیمه اول سال 1402 خواهیم بود.

دسته بندی ها: تازه ها عناوین روز
برچسب ها:

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.