ساینا s دوگانه سوز به عنوان محصولی اقتصادی به تازگی وارد بازار شده است. در این متن به بررسی ویژگیهای فنی و... این خودرو میپردازیم.
به گزارش خودروم، ساینا اس دوگانه سوز به تازگی توسط گروه خودروسازی سایپا تولید میشود. هدف این محصول به عنوان خودرویی اقتصادی، جذب مشتریان جویای کار و به خصوص شرکتهای تاکسیرانی است. البته افراد عادی و کسانی با دغدغه کاهش مصرف سوخت و هزینههای آن نیز ساینا S دوگانه را گزینهای مناسب میدانند. به همین جهت خودروم به سراغ یکی از نخستین نمونههای این محصول رفت تا نگاهی به آن بیاندازد.
ابعاد و اوزان
مطابق روال همیشگی بررسیهای خود ابتدا بحث در رابطه با ساینا اس دوگانه سوز را با ابعاد و اوزان آن شروع میکنیم. طول، عرض و ارتفاع این خودرو مانند سایر هم خانوادههای خود به ترتیب 4,209، 1,667 و 1,490 میلیمتر است. فاصله محوری نیز بدون تغییر و همچنان 2,414 میلیمتر خواهد بود. وزن خالص نیز با توجه به قرارگیری تجهیزات اضافی و کپسول گاز 1,140 کیلوگرم بوده و سنگین وزنترین عضو خانواده ساینا را باید نسخه دوگانه سوز آن دانست.
اما برخلاف کاتالوگهای موجود سایپا گنجایش صندوق عقب 370 لیتر نیست. چون طبیعتاً کپسول گاز حجم وسیعی از فضا را اشغال میکند. بررسی ساینا اس دوگانه سوز نشان داد که صندوق عقب از نظر ظرفیت در حد و اندازه کوییک یا 206 است. متاسفانه سایپا اشارهای به زاویه ورود و خروج این سدان کوچک نمیکند و ما هم از این موضوع صرف نظر کردیم. به قول معروف قورباغه چیست که کله پاچه آن چه باشد!
طراحی بدنه و کابین
بدنه از نظر ظاهری همانند سایر نسخههای ساینا اس است. تنها وجه تمایز را باید وجود دریچه نازل گاز در کنار باک بنزین دانست. همچنین یک تزئین کرومی، با کیفیتی معمولی در بالای گلکیر سمت راست با حروف CNG قرار دارد. کیفیت رنگ و اجزاء بدنه همانند گذشته بوده و هیچ ارتقاء کیفی را شاهد نیستیم. رینگها نیز 14 اینچی فولادی هستند. محیط داخلی هم به غیر از فرمان سه پره و مثلاً دی کات ساینا اس، تفاوت چندانی با تیبا ندارد. حتی جلو آمپر هم مطابق با سایر اعضاء خانواده ساینا نبوده و از نوع تیبایی بهره میبرد. صندلیها نیز پوشش پارچهای دارند. کیفیت باز هم واژهای گُنگ و عجیب در ارتباط با ساینا بوده و نسخه دوگانه سوز هم از این قائده مستثنی نیست. به قول معروف آش کشکه خالته، بخوری پاته، نخوری پاته!
مشخصات فنی و کیفیت سواری
نوبت به مهمترین بخش مرتبط به بررسی ساینا اس دوگانه سوز، یعنی مشخصات فنی و کیفیت سواری رسید. این خودرو مانند سایر اعضاء خانواده ساینا به جز نسخه GX از موتور 4 سیلند M15 با 8 سوپاپ بهره میگیرد. فرمان هیدرولیکی بوده و به دلیل دوگانه سوز بودن دریچه گاز آن برخلاف سایناهای دیگر(الکتریکی) مکانیکی است. پیشرانه در حالت بنزینی 82.5 اسب بخار قدرت و 127 نیوتن متر گشتاور دارد. این ارقام در حالت دوگانه سوز 72 اسب بخار و 112 نیوتن متر گشتاور است. پیشرانه استاندارد آلایندگی یور 5 دارد و ظرفیت مخزن بزنین و گاز آن به ترتیب 41 و 62 لیتر است. تعلیق در جلو و عقب نیز از نوع مک فرسون و یکپارچه تیر پیچشی بوده و تغییری نسبت به سایر سایناها ندارد.
عملکرد با گاز و بنزین
موتور به شکل خودکار و با بنزین استارت میخورد و سپس بر روی حالت گازسوز قرار خواهد گرفت. در این حالت با فشار کلید تغییر وضعیت سوخت در سمت چپ داشبورد و فرمان با مکثی مناسب، میتوان نوع سوخت را تغییر داد. نوع سوخت مصرفی را میتوان با نگاه به نشانگری کوچک تشخیص داد. ما در تغییر نوع سوخت مصرفی هیچ مشکل قابل ذکری مشاهده نکریم. البته این موضوع به دمای موتور و میزان سوخت موجود در هر یک از مخزنها بستگی دارد. در صورت اتمام سوخت یک مخزن، به شکل خودکار نوع سوخت تغییر خواهد کرد. ضمن اینکه سامانه مدیریت کنترل موتور ساینا اس دوگانه سوز مقداری از بنزین را برای استارت زدنهای بعدی نگاه میدارد.
در حالت گازسوز و بنزینی صدای موتور تغییر چندانی ندارد. اما متاسفانه در دورهای بالا این صدا آزاردهنده بوده و سایپا از خیر بهبود آن گذشته است. همچنین به خوبی میتوان افت عملکرد موتور در حالت گازسوز را حس کرد. در این حالت خودرو به خوبی گاز نمیخورد و در شروع حرکت نیاز به وارد کردن فشار بیشتری بر روی پدال گاز است. اما باید توجه داشت که به طور کلی ساینا برای جان گرفتن موتور(در هر دو حالت) جان میکند! گیربکس 5 سرعته دستی در دنده یک و دو به خوبی جا میرود و ما مشکلی حس نکردیم. اما برای انتقال دنده به سه و بالاتر و همچنین دنده عقب، شاهد سخت جا رفتن دندهها هستیم. پس باید گفت که سایپا هنوز مشکل گیربکس و کلاچ خانواده ساینا و کوییک را حل نکرده و نسخه دوگانه سوز هم از این قائده مستثنی نیست. شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت هم حدود 14 تا 16 ثانیه است.
تعلیق
تعلیق تاحدودی نرم به نظر میرسد. هر چند که به وضوح ناهمواریهای سطح جاده و ارتعاش حاصل از آنها به کابین منتقل میشود. ساینا S دوگانه سوز فاقد سامانه کنترل پایداری است. ولی این در کمال تعجب بر سر پیچها و با سرعت 90 کیلومتر بر ساعت، عقب خودرو در نرفته و خودرو به خوبی خود را جمع میکند. ولی در صورت افزایش سرعت ناپایداری در این خودرو و عملکرد بر سر پیچها را میتوان حس کرد. کیفیت صندلیها نیز نکته خاصی برای بیان از طرف ما ندارد. ولی سرنشینان ردیف دوم راحتی و آسایش بیشتری نسبت به خودرویی مانند پژو 206 دارند. همچنین فردی با قد 180 سانتیمتر به راحتی و بدون برخورد سر با سقف در این قسمت قرار میگیرد. هر چند که فقدان درجه تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب، جای لیوانی مناسب، زیر آرنجی و… از نکات منفی است.
ایمنی و امکانات
واقعاً در سال 2023 میلادی نمیتوان به چیزهایی مانند سیستم محاسبه سفر، سنسور دنده عقب، دی لایت، چراغ جلو اتوماتیک، تهویه مطبوع نیمه خودکار نمایش دمای بیرون و… امکانات گفت! از آن گذشته ایمنی به سستم ترمز ABS، EBD، ایموبلایزر و کسه هوای راننده و سرنشین خلاصه نمیشود. حال آنکه ساینا اس دوگانه سوز به لطف مخزن گاز خود به یک بمب متحرک نیز تبدیل میشود.
البته سایپا قول ایم سازی بدنه این خودرو نسبت به سایر سایناها را میدهد. ولی ما که در این خودرو چیزی ندایدم. پس راست و دروغ آن با گروه خودروسازی سایپا باشد. در هر حال مالکین ساینا S دوگانه سوز باید به شکل دورهای برای بررسی اتصالات مخزن سوخت به نمایندگی مراجعه کنند. هر 6 ماه یکبار نیز حفاظ مخزن باید بررسی شود. هر سه سال یکبار نیز تمام مخزن و اداوات آن باید بازرسی شود. فیلتر گاز نیز هر 18 ماه یا در صورت پیمایش 30 هزار کیلومتر باید تعویض گردد.
نکات پایانی
بررسی ساینا S دوگانه سوز نشان میدهد که همچنان در بر همان پاشنه یعنی ساخت خودروی بی کیفیت میچرخد. موتور، گیربکس و پلتفرم مستهلک این خودرو هم گواه ادعای ما است. نسخه دوگانه سوز ساینا S بسیار ساده بوده و نباید از آن انتظار معجزه داشت. به غیر از یک کپسول گاز و چند ویژگی آب رفته چیز خاصی نسبت به همتایان خود در خانواده ساینا ندارد. در واقع اگر برای شما مصرف سوخت خیلی مهم نباشد؛ قطعاً نسخهای به غیر از نمونه دوگانه سوز را انتخاب خواهید کرد. این خودرو بیشتر جنبه تجاری دارد و در اصل برای خطوط تاکسیرانی ساخته میشود.
جایگزین پرایده دیگه
در همون حد هم باید ازش انتظار داشت
کاملا با غرض نوشته شده. بقیه خودروهای ایرانی بوگاتی هستند؟ همشون سر و ته یکین
انصافا در مقایسه با محصولات ایرانخودرو علی الخصوص سمند ای اف ۷ که من داشتم خیلی بیکیفیت تره . ماشین قبلیم در مقایسه با ساینا اس لامبورگینی بود
حداقل ماشین صفر فرمونش تو ۹۰ تا گیج نمیزنه پاسخگویی گارانتیش هم خیلی بهتر بود
سلام
بنده خودروی ساینا خریدم
دکمه گاز رو میزنم روی گاز نمیره
علتش چیه؟
دوستان که دوگانه دارن کمک کنن
۳ یا۴ دقیقه نگه دار
سلام کیلو متر ساینا S دوگانه سوز خیلی زشته واقعا شرکت سایپا خجالت نمیکشه
یاعلی با تشکر از سایت خودرو
بابام رأس میگی واقعا سایپا خجالت نمی کشی کیلومتر خذف کرد
من دارم دکمه رو میزنی معلوم نیست رو گاز هست یا بنزین
برای چی کیلومتر ساینا S دوگانه سوز عوض شده لطفا پیگیری کنید
موعد تحویل رسیده و دعوت نامه ای که آمده ساینا اس تک هست ولی من و یکی از اقوام فقط دوگانه سوز میخوایم چرا سایپا از زمانی که مشکل اگزوز مطرح شده تولید را متوقف نموده وآیا میخواهد تمام آپشن های حذفی را بر روش سوار کند که البته با توجه به افزایش قیمت دوگانه به تک سوز باید اجرا شود ویا قیمت دوگانه کم شود .
موعد تحویل رسیده و دعوت نامه ای که آمده ساینا اس تک هست ولی من و یکی از اقوام فقط دوگانه سوز میخوایم
سلام
من قبل از عید ۱۴۰۲ساینا دوگانه ثبت نام کردم ۱۱۴پول دادم آیا الان این افزایش قیمت ها همه شاملش میشه ؟چقد دیگه باید پرداخت کنیم البته یه۳۵درصد دیگه حرفش هست که اگه تصویب بشه باید انصراف بدم واقعا نمیتونم میره بالا ۳۵۰فک کنم اگه. کسی اطلاعی داره راهنمایی کنه ممنون
سلام
مطلب کاملا مغرضانه و با بی انصافی و یا ناآگاهانه نوشته شده،تولید داخلی در حد خودروهای روز دنیا نیست اما اینقدرها هم بد نیست مخصوصا نسل جدید ها که واقعا با گذشته قابل مقایسه نیستن،کی گفته هرچی ایرانیه پس بده؟ کوئیک دقیقا همینه از نظر فنی و با ساینا فرقی نداره من دقیقا یکسال کوئیک سوار شدم و در طول یکسال ۷۸هزار کیلومتر( به اندازه ۳ سال)ماشینو دووندم واقعا اذیتم نکرد و سرحال بود، تنها ضعف این ماشین به سرو صدا افتادن درو پیکر ماشینه و کپ اولیه که با ریمپ کاملا رفع میشه، یه مثال میگم و قضاوت با آدمای منصف باشه، ۲ ظهر یعنی ساعت ۱۴ از آستارا حرکت کردم و ساعت ۶ صبح به بوشهر رسیدم(یه کله با توقف ۱ساعته) سوالم اینه چطور یه آشغال میتونه طی کنه این مسیرو تقریبه ۱۰۲۰ کیلومتر؟؟!!
خوبه آدم گنصفانه خرف بزنه، برای خودروی خانواده و زیرپایی بود واقعا عالیه ، درسته گاها ممکنه خطای مونتاژ یا تولید رو بعضیاشون داشته باشن اما بقول بعضی اساتید که پول پیکانم ندارن و به لینا میگن پیف پیف نمیشه از دم گفت به درد نمیخوره؟
اگر ماشین خوب سوار میشدید انقدر تعریف و تمجید نمیکردید
هر ماشین باید در کلاس و سطح قیمتی خودش بررسی بشه شما (ماشین صفر) کیلومتر ۲۸۰ میلیونی (پول ۴ تا ایفون) رو داری بررسی میکنی
یادش به خیر من وقتی 5 سالم بود، می خواستم نقاشی ماشین بکشم دقیقاً شکل همین ساینا را می کشیدم. برای برنامه کودک هم فرستادم که نشون بدن. هنوزم تو خونه یکیشو برام نگه داشتن. فکر کنم سایپا از رو نقاشی من کپی زده!
سلام ساینا دوگانه واقعا خودروی خوبیه البته به اندازه قیمت خودش بنده قبلا تک سوز داشتم و البته سال ۹۵ صفر گرفته بودم و به خاطر مصرف بالا سوخت فروختم درکل بد نبود و در آن زمان صفر ۲۷ م بود ودر حال حاضر ۲۸۳ کارخانه و آزاد ۳۷۰ الی ۳۸۰ در حال حاضر و البته تورم هست و احتمال افزایش قیمت کارخانه هم هست . و تو رنج ۳۸۰ م دیگه خودروی ارزونتر صفر در بازار نیست و دوگانه سوزم باشد و موتور خوبی دارد به قول قدیمیها سگ جون هست و اصل ماشین همین موتوره استهلاک موتور از همه جای ماشین بیشتره و البته بنده هم به نسبت اندازه خوبه و هم برای شهر و جاده مناسب هست و پمپ گازم در حال حاضر در تمام جاده ها به بفور موجود هست . در کل خودروی خوبیه
سلام و عرض ادب و احترام
مطالبتون مفید و کاملا به حق نوشته شده
متشکرم ازسایت خوبتون
من دوگانه گرفتم ولی افتضاحه ماشین گاهی روی گاز میره و اکثرا با بنزین کار میکنه …
سلام وقت بخیر
دوستان در مورد ساینا اگه بخوایم نقد منصفانه کنیم باید سوارش شیم بعد باهاش رانندگی کنیم چند هزار کیلومتر بعد نظر بدیم الان بنده ساینا اس دوگانه صفر رو تا بیست هزار کیلومتر رانندگی کردم
مشکلاتش اینه
مونتاژ بسیار بی کیفیت ماشین به صدا افتاده
چراغ نور بالا قطع شده بود خود به خود روشن شد
اول دفعه ماشین که صفر بود خیلی دیر به گاز میفتاد ولی الان تقریبا یک دقیقه بعد میفته تو گاز و وقتی ماشین گرمه زود میفته در حد بیست ثانیه میفته تو گاز
در مورد خدمات پس از فروشش هم نمایندگی رو باید التماس کرد که تو رو خدا فلان عیب رو داره پذیرش کنین
در مورد لنت ترمز من تو ده هزار تا تموم کردم زیاد با سرعت رانندگی نمیکنم بگم به خاطر این بوده فکر کنم لنتش بی کیفیت بود
الان هم دادم به نمایندگی چون ماشین خاموش میشه، از حال میره ، دو روز کار میکنه بعد دوباره ماشین خود به خود خاموش میشه، نمایندگی هم گردن نمیگرفت می گفت باید خراب خراب بیاری الان این سالمه میگم بابا این موقع رانندگی خاموش می کنه
هیچ چی دیگه این نقد بنده به این ماشین بود فقط از خوبی این ماشین دوگانه بودنشه که به خاطر قطعات بسیار بی کیفیتش و مونتاژ بسیار مزخرفه اش بهتره نگیرید من الان تحویل گرفتم میخوام بفروشمش
ما یه ام وی ام 315 داریم انصافا خیلی سره از اکثر ماشین های داخلی الان مدل 96 با کارکرد 160 هزارتا اصلا قابل مقایسه با ساینا صفر نیست با اینکه نسبت به مونتاژ ام وی ام 315 هم نقد دارم ولی موتور پرقدرت بدنه محکم ترمز قوی جبرانش کرده. با تشکر
سلام دوستان من الان سایناs دوگانه دارم ماشین تو شهری خیلی خوبیه مشکل خاموشی بعضی خودروهای سایپا به خاطر سنسورهای اکسیژن و سنسور میل سوپاپ میتونه باشه که اگر مارک عالی بندازید هم مصرف بنزین و هم خاموشی ماشین برطرف میشه به امید ایرانی بهتر