
پورشه با ثبت اختراع تازهای، موتور W18 سهتوربو را معرفی کرده است. طرحی که میتواند ۹، ۱۵ یا ۱۸ سیلندر داشته باشد و بازده خیرهکنندهای ارائه دهد.
به نظر میرسد پورشه هنوز آمادهی خداحافظی با صدای غرش بنزین نیست. جدیدترین سند ثبت اختراع این خودروساز آلمانی، طراحی یک موتور احتراقی W‑شکل با ۱۸ سیلندر را نشان میدهد که میتواند با تعداد سیلندرهای کمتر یعنی ۹ یا ۱۵ نیز ساخته شود. این خبر درست در زمانی منتشر شده که بیشتر برندهای لوکس مشغول برقیسازی محصولاتشان هستند.
ساختار W واقعی، نه تقلید از بوگاتی
برخلاف موتور W16 بوگاتی شیرون که در واقع از دو موتور V8 باریک تشکیل شده و یک میللنگ مشترک دارد، طرح پورشه یک W واقعی محسوب میشود. مهندسان اشتوتگارتی در این طرح، سه ردیف موتور خطی را در زاویهای خاص کنار هم قرار دادهاند تا هم میللنگ مشترک داشته باشند و هم مسیر تنفس موتور بهینهتر شود.
طراحی برای جریان هوای خنکتر و کارایی بیشتر

در توضیح پتنت آمده است که این چیدمان باعث میشود مسیر هوای ورودی با منیفولد خروجی گازهای داغ کاملاً جدا باشد. در نتیجه هوای تازه گرم نمیشود و بازده موتور بیشتر خواهد بود. طبق ترجمهی مستقیم پتنت، «افت اصطکاک جریان هوا به حداقل میرسد و هوای تازه نمیتواند از دیوارههای گرم حرارت بگیرد». نتیجه؟ قدرت بیشتر و تنفس خنکتر.
امکان نصب سه توربوشارژر روی موتور W18
در بخشی از سند اشاره شده که هر ردیف سیلندر میتواند توربوشارژر مستقل داشته باشد. یعنی در نسخهی کامل ۱۸ سیلندر، شاهد موتوری سهتوربوشارژ با اندازهای تقریباً برابر با یک ششسیلندر خطی خواهیم بود. این یعنی ترکیب مهندسی فشرده و قدرتی افسانهای، حتی اگر در حد یک طرح روی کاغذ باقی بماند.
آیا پورشه واقعاً آن را خواهد ساخت؟
در حالی که پتنتهای زیادی از خودروسازان هرگز به مرحله تولید نمیرسند. این ثبت اختراع نشان میدهد که پورشه هنوز روی مرز میان سنت و آینده گام برمیدارد. از یکسو برنامههای بزرگ برای خودروهای برقی دارد، و از سوی دیگر هنوز به بنزین وابسته است. خبرها حاکی از آن است که نسخهی هیبریدی شاسیبلند فوق لوکس بعدی پورشه در راه است. بنابراین سری جدید مدلهای ۷۱۸ نیز با موتور بنزینی بازخواهند گشت. پس شاید این W18 روزی از روی میز مهندسان به پیست نوربرگرینگ برسد.
ایمان به بنزین
پتنت تازهی پورشه نشان میدهد که دوران موتورهای درونسوز هنوز تمام نشده است. اگرچه احتمال دیدن چنین موتوری در خیابان کم است. اما صرف ثبت آن یک پیغام واضح دارد. پورشه هنوز به بنزین ایمان دارد، فقط دارد آن را علمیتر مصرف میکند. شاید روزی دوباره صدای W18 جای سوت موتورهای الکتریکی را پر کند. بعید نیست، بهخصوص اگر پای غرور مهندسی آلمانی در میان باشد.














