پورشه در سالروز 75 سالگی خود و مقارن با صدمین سالگرد برگزاری مسابقات 24 ساعته لماز، از کانسپت میشن ایکس به عنوان ابرخودرویی برقی رونمایی کرد.
به گزارش خودروم، اکثر مردم با رسیدن به سن 75 سالگی به فکر چگونه زنده بودن یا حفظ سلامتی خود هستند. با این حال پورشه در سالروز 75 سالگی خود یک ماشین اسپرت و نمادین به عنوان هدیهای جهنمی رونمایی کرد. ابرخودروی پورشه میشن ایکس Mission X به گفته این خودروساز آلمانی سریعترین محصول پورشه در تاریخ نوربرگ رینگ خواهد بود. بنابراین حدس شما درست بوده و ما با یک محصول برقی روبرو هستیم.
میشن ایکس چیست؟
اگر پورشه بدنبال ساخت یک ابرخودروی برقی باشد؛ قطعاً محصول نهایی شباهتهای زیادی به کانسپت Mission X دارد. اما در حال حاضر این خودرو فقط یک طرح مفهومی بوده و با این حال شاخصهای بسیار خوبی به عنوان الگوی محصولات بعدی این کمپانی دارد. به گفته پورشه این وسیله نقلیه نسبت قدرت به وزن قابل توجهی دارد. به طوری که به ازای هر 997 گرم وزن آن یک اسب بخار قدرت وجود دارد. این خودروساز برای ساخت این ابرخودرو از پلتفرم جدید و تمام الکتریکی 900 ولتی استفاده میکند.
این یعنی اگر 918 اسپایدر مدل 2015 را به عنوان آخرین هایپرکار پورشه معیار خود قرار دهیم؛ به ازای وزن 1678 کیلوگرمی آن چیزی حدود 1700 اسب بخار قدرت در اختیار داریم! این رقم دو برابر اسپایدر به عنوان رکورد دار پیمودن یک دورپیست نوربرگ رینگ در کمتر از 7 دقیقه است. پس ابرخودروی میشن ایکس رکوردهای جدیدی به ثبت میرساند. البته این فقط یک حدست است. چون ما هنوز از وزن میشن ایکس بی خبر هستیم. اما در صورت رسیدن پورشه به این اعداد، این خودرو به آسانی به قدرتمندترین محصول جادهای پورشه تاکنون تبدیل میشود. قدرتی قابل توجه که حتی از 919 هیبریدی اوو مخصوص پیست هم بیشتر است.
الهام گرفته از مسابقات لمانز
پورشه در 75 سالگرد تاسین خود و در آستانه صدمین سالگرد برگزاری مسابقات 24 ساعته لمانز از کانسپت میشن ایکس رونمایی کرد. این دو به شکل طبیعی با یکدیگر مرتبط هستند. در واقع طراحی پورشه Mission X با الهام از مسابقات لمانز انجام میشود. درهای این خودرو مثل 917 کلاسیک به سمت بالا و جلو باز میشود. کابین توسط یک اسکلت فیبرکربنی محافظت میشود. این ویژگیها یادآور نمونههای اولیه خودروهای لمانز است. اما اکنون شکوه دیروز تبدیل به شکوفایی مدرن میشود.
داخل کابین گنبدی شکل میشن ایکس هم جالب است. در این محیط صندلیهایی با رنگ متضاد برای راننده و سرنشین همراه با مهارهای شش نقطهای وجود دارد. این نوعی بازگشت به 959 قدیمی است. داشبورد یک شیار جالب برای قرارگیری کرونومترهای آنالوگ یا دیجیتال دارد. با وجود قدرت احتمالاً زیادی این خودرو، کابین جمع و جور به نظر میرسد. در مجموع این خودرو ابعادی نزدیک به اسپایدر 918 دارد و فاصله بین دو محور آنها یکسان است.
کانسپت جدید پورشه همانند تایکان دارای موتور برقی است. اما این شرکت باتریها را در پشت صندلی قرار میدهد. این طرح را اصطلاحاً e-core مینامند و از آن برای ایجاد نوعی دینامیک هندلینگ مانند یک خودروی موتور وسط استفاده میشود.
میشن ایکس تولید میشود؟
مدیرعامل پورشه از بررسی احتمال ساخت این خودرو در طی یک ماه آینده خبر داد. هنوز تصمیمی قطعی درباره این موضوع وجود ندارد. البته بنابر اظهارات اولیور بلوم ایدههایی مطرح بوده و فرصتهای مناسبی وجود دارد. ولی او در اکثر مواقع به «ماه آینده» اشاره میکند. پس این تصمیم حداقل یک سال به طول میانجامد.
رقبای پورشه Mission X
قبلاً آمار و ارقام عجیبی از محصولات برندهایی مانند ریماک و حتی سدانهای تولیدی تسلا و لوسید شنیدهایم. پس پورشه برای تحت تاثیر قرار دادن ما به ارقام چهار رقمی مرتبط با اسب بخار نیاز دارد. فکر کردن به قدرتی برخواسته از تخصص مهندسین شرکتی مانند پورشه ارزش هیجان زده شدن را دارد.