نیسان برای جبران عقب ماندگی خود در بخش خودروهای الکتریکی و بدون آلاینده از دو بانک و چندین موسسه زیر مجموعه آنها وام دریافت کرده است.
به گزارش خودروم، نیسان با سرمایهگذاری قابل توجه خود در بخش تولید خودروهای الکتریکی و بدون آلاینده گامی بزرگ به سوی آینده بر میدارد. با این حال خودروساز ژاپنی برای موفقیت در این بخش، وام بزرگی به مبلغ 200 میلیارد ین دریافت کرد که با توجه به نوسانات فعلی بازارهای مالی، مبلغی معادل با 1,44 میلیارد دلار است.
نیسان این وام را برای سرمایهگذاریهای مرتبط به آلایندگی صفر میداند. این شرکت در 30 نوامبر قراردادی با دو بانک و چندین موسسه وابسته به آنها امضا کرد. مدت قرار داد پنج و هفت سال بوده و مبلغ دریافتی صرف تامین مالی انواع پروژهای سبز نیسان خواهد شد.
نیسان جزئیات این پروژهها را فاش نکرده و فقط میگوید که این پروژهها توسط چارچوب مالی پایدار نیسان تعریف شدهاند. این ابتکار نیسان در ماه جولای برای هدایت بهتر بودجه به سمت پروژههای حمایت کننده از انرژیهای تجدیدپذیر و سیستمهای تولیدی پاک، توسعه باتری، سیستمهای رانندگی خودکار، زیرساخت شارژ EV، ساخت خودروهای الکتریکی نسل بعد و فناوریهای مرتبط به آن است.
وام 1,4 میلیارد دلاری جیب نیسان را پر از پول نمیکند؛ اما نیسان هم با برقیسازی غریبه نیست. نسل اول نیسان لیفت الکتریکی در سال 2010 وارد بازار شد و دو سال از تسلا مدل S جلوتر بود. این یکی از اولین خودروهای الکتریکی موجود در عصر مدرن بود و تا سال 2019 عنوان پرفروشترین خودروی الکتریکی جهان را یدک میکشید. پس از آن شروع اولیه خوب، نیسان تا حدودی در عرضه خودروهای الکتریکی با تعداد انگشت شماری از محصولات هیبریدی و لیفت که در طول سالها همراه آن بود؛ دچار لغزش و فرسایش شد. لیفت اکنون تا حد زیادی توسط سایر رقبا به دلیل عملکرد بهتر فنی و شعاع حرکتی بالاتر شکست خورده است.
نیسان آریا دومین محصول الکتریکی این شرکت در بازار است. هر چند که اکنون پس از تاخیرهای متعدد به نمایندگیهای نیسان رسیده است. شعاع حرکتی آن 482 کیلومتر بوده و هدف آن بخش شلوغ بازار خودروهای برقی به عنوان یک کراساوور رقباتی در بخش خودروهای الکتریکی است. قیمت مدل پایه آن 44,485 دلار بوده و به خوبی با هیوندای آیونیک 5، فورد موستانگ Mach-E، کیا EV6 رقابت کرده و در اواخر سال 2023 نیز باید با شورلت بلیزر الکتریکی مبارزه کند.