بررسی مزدا CX-50 مدل 2023
همان همیشگی منتشر شده در ۱۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۳۶
مزدا CX-50 مدل 2023

در این متن مدل 2023 مزدا CX-50 را بررسی کرده و نگاهی به این خودروی ژاپنی می‌اندازیم.

به گزارش خودروم، شاید برای شما سوال شود که در شرایط کنونی بازار خودروی ایران، اگر کسی بودجه کافی برای خرید یک کراس‌اوور داشته باشد؛ باید به سراغ کدام خودرو برود؟ پاسخ این پرسش تقریباً مشخص بوده و حقیقتاً متقاضیان ایرانی انتخاب‌های بسیار محدودی دارند که با توجه به پیشرانه مشابه خودروهای صفر کیلومتر و موجود این کلاس در شرایط کنونی بازار ایران، به جز چینی‌ها نمی‌توان به چیز دیگری فکر کرد. البته اگر ریسک هزینه نگهداری و… را می‌پذیرید؛ قطعاً انتخاب خودروهای دست دوم یکی از گزینه‌های پیش‌روی مشتریان ایرانی است و در برخی موارد خرید این خودروها بهتر از نمونه صفر کیلومتر خواهد بود.

اما در خارج از کشور مردم انتخاب‌های مختلفی دارند و با دست باز از بین انواع کراس‌اوورها با قیمت‌های گوناگون و سازندگان متنوع می‌توانند آزادانه و با شرایط فروشی استثنایی خودروی مورد نظر خود را بخرند و حتی درب منزل خود آن را تحویل گرفته و یک آخر هفته لذت بخش را همراه با خانواده خود و بدون دردسر و استرس سپری کنند. یکی از انتخاب‌های مزبور را می‌توان کراس‌اوور مزدا CX-50 مدل 2023 دانست که جایگزین CX-5 بوده و می‌خواهد رکوردهای فروش برادرزاده خود را جا به جا کند.

مزدا CX-50 مدل 2023 با وجود اینکه جایگزین CX-5 است؛ اما با بهره‌گیری از پلتفرم CX-30 ساخته شده و اشتراکات فراوانی با آن دارد. پیشرانه مشترک، سیستم اطلاعات و سرگرمی یکسان، تجربه رانندگی تقریباً مشابه و طراحی تکراری نشان می‌هد که مزدا مثل رقبای خود هنوز تغییر نسلرا تجربه نکرده است. در واقع هر چه‌قدر که CX-5 به راحتی رقبای خود را در زمینه رانندگی و… پشت سر گذاشته؛ فاصله بین CX-50 و سایر محصولات کمپانی‌های ژاپنی، آلمانی، آمریکایی و کره‌ای بسیار ناچیز خواهد بود.

طراحی

باید اعتراف کرد که وقتی اولین تصاویر از مزدا CX-50 جدید منتشر شد؛ از نظر ظاهری مورد قبول اکثر طرفداران برند مزدا قرا نگرفت. اما این خودرو نیز بسیار شبیه به CX-5 بوده و زیبایی‌های آن را به ارث برده است. در واقع شخصیت CX-50 در عین سادگی، بسیار لوکس بوده و با توجه به چراغ‌های جدید، جلوپنجره بزرگتر، کاپوتی کشیده‌تر و گلگیرهایی مربع مانند به همراه طراحی دقیق‌تر چراغ‌های عقب و… کاملاً متمایز از سایر محصولات برند مزدا است.

مزدا CX-50 مدل 2023

زیبایی در کابین CX-50 هم دیده می‌شود و ما دریچه‌های سیستم تهویه هوا را با شمایلی عمودی با تزئینات کرومی و در کنار دوختی قهوه‌ای رنگ در نسخ پریمیوم پلاس می‌بینم. اما به نظر می‌رسد که صفحه نمایش اطلاعات و سرگرمی همچنان از درون داشبورد به بیرون می‌آید و در کنار آن باید به منحنی ملایمی اشاره کرد که در سراسر کابین وجود داشته و زبان طراحی طبیعی و تقریباً سنتی مزداهای گذشته را حفظ می‌کند. باید گفت که این خودرو چه در نمای بیرون و چه داخل، یکی از جذاب‌ترین وسایل نقلیه موجود در کلاس خود بوده و با اختلاف بسیار زیادی از رقبای خود پیشی می‌گیرد.

مزدا CX-50 مدل 2023

با این حال کفیت قطعات کابین و… کمی نگران کننده است. هنگام بازکردن درها صدایی نازک از دستیگره‌ها می‌شنوید و هر بار که یکی از درها را ببندید؛ صدایی مانند ضربه فلز را در اطراف سانروف خواهید شنید.

راحتی

علی‌رغم بدنه عضلانی‌تر، فضای سرنشینان و بار نسبت به CX-5 در مدل 2023 مزدا CX-50 تغییر چندانی نمی‌کند. این یعنی فضا در ردیف جلو بسیار مناسب بوده و یک جفت صندلی راحت با پوششی عالی از شما میزبانی می‌کنند. ردیف دوم هم کاملاً جادار بوده و در مجموع با کابینی جادار روبرو هستیم.

مزدا CX-50 مدل 2023

رینگ‌ها به شکل استاندارد با ابعاد 20 اینچی در نسخه تووبو پریمیوم کلاس موجود بوده و لاستیک‌های بسیار با کیفیت موجود بر روی این خودرو کاملاً با سیستم تعلیق آن سازگار بوده و بسیار پایدار هستند. در جاده صدای کمی از بیرون به گوش شما می‌رسد و مزدا تلاش دارد که صدای بادهای زوزه‌کش را از کابین و محصوص در اطراف ستون‌های A دور کند.

فناوری مزدا

همه مدل‌های 2023 مزدا CX-50 به غیر از نسخه پایه، دارای صفحه نمایش 10,3 اینچی هستند. کیفیت صفحه نمایش لمسی و تاچ آن بسیار مناسب بوده و با یک اهرم فیزیکی و دکمه‌های روی کنسول نیز می‌توان آن را کنترل کرد. به همین دلیل مزدا قادر است که نمایشگر را در عمق داشبورد پنهان کند و یک محفظه جذاب ایجاد کرده است.

سیستم عامل مزدا به خوبی با دکمه‌های فیزیکی هماهنگ است. این صفحه به خوبی دستورات را اجراء می‌کند اما ساختار منو بهم ریخته است. مثلاً اگر از ایستگاه رادیویی پیش فرض و همیشگی خود دور شوید؛ تنظیم مجدد و دریافت دوباره فرنکانس‌های رادیویی بسیار طول می‌کشید. برنامه‌نویسی سیستم ناوبری و تنظیمات آن هم بسیار دشوار است.

مزدا CX-50 مدل 2023

اپل کارپلی یکی از موارد گیج‌کننده موجود در مزدا CX-50 مدل 2023 بوده و فقط با دستورات لمسی می‌توان آن را کنترل کرد. واقعاً این موضوع غیرقابل درک است که چرا مزدا از سخت افزار صفحه لمسی استفاده می‌کند که فقط از طریق نرم‌افزاری ثالث قابل استفاده بوده و در سیستم عامل اصلی اثری از آن نیست! از همه بدتر آن که صفحه نمایشگر آن قدر دور است که استفاده از اپل کارپلی با دستورات لمسی در بهترین حالت هم آزاردهنده است.

مشخصات فنی

این خودرو را می‌توان با دو پیشرانه خریداری کرد. موتور اول یک پیشرانه 4 سیلندر 2,5 لیتری تنفس طبیعی با قدرت 187 اسب بخار و گشتاور 252 نیوتن‌متر بوده و موتور دوم هم پیشرانه‌ای 2,5 لیتری توربوشارژ با قدرت 227 اسب بخار و گشتاور 420 نیوتن‌متر است.

مزدا CX-50 مدل 2023

در اینجا ما از پیشرانه دوم صحبت می‌کنیم که مانند تمام CX-50 ها به جعبه‌دنده اتوماتیک شش سرعته متصل بوده و به شکل استاندارد دارای سیستم چهار چرخ متحرک است. پیشرانه را باید نمونه‌ای متفاوت و در عین حال مشابه با چیزی دانست که در CX-5 می‌بینیم. جعبه‌دنده به خوبی عمل کرده و قابل پیش بینی است. موتور گاهی اوقات بی‌رمق به نظر می‌رسد؛ اما اگر دور موتور را به 6,300 دور در دقیقه برسانید؛ قدرت و کیفیت آن را بهتر درک می‌کنید.

هندلینگ از گذشته‌های دور یکی از نقاط قوت محصولات مزدا بوده و CX-50 هم از این قاعده مستثنی نیست. این خودرو سرگرم‌ کننده‌ترین وسیله نقلیه در کلاس خود بوده و فرمان‌پذیری مناسبی دارد. لاستیک‌ها کمی نازک به نظر رسیده و قطر کمی دارند؛ اما رانندگی با خودرو در بهترین حالت ممکن قرار دارد و واکنش‌های سریع CX-50 بسیار عالی است. سیستم تعلیق هم کمی خشک‌تر از حد معمول به نظر می‌رسد و در مجموع رانندگی تهاجمی‌تری نسبت به سایر رقبا شاهد هستیم.

ایمنی مزدا CX-50

از نظر ایمنی، مزدا CX-50 مدل 2023 در وضعیت مناسبی قرار دارد. در تمام تریم‌ها به شکل استاندارد شاهد استفاده از کروز کنترل تطبیقی، سامانه حفظ خودرو در بین خطوط، ترمز اضطراری خودکار، نظارت بر نقاط کور و سیستم کمک ترافیکی هستیم. در نسخه پریمیوم پلاس مجهز به پیشرانه توربوشارژ علاوه بر امکانات مزبور، شاهد به کارگیری ترمز اضطراری خودکار عقب، سیستم کمک رانندگی ترافیکی و فرمان متصل به سیستم نظارت بر نقاط کور هستیم.

مزدا CX-50 مدل 2023

سیستم‌های فوق به خوبی عمل می‌کنند و حساسیت کاملاً مناسبی داشته و در شرایط گوناگون به خوبی واکنش نشان می‌دهند. اما فرمان متصل به سیستم نظارت بر نقاط کور می‌توانست بهتر باشد. سیستم کمکی حفظ خودرو در بین خطوط نیز کمی ضعیف بوده و فرمان متصل به سیستم نظارت بر نظاط کور به ندرت واکنش‌هایی محکم و گیرا دارد.

قیمت مزدا CX-50 مدل 2023

قیمت نسخه پایه مدل 2023 مزدا CX-50 در آمریکا 28,825 دلار بوده و برای خرید نسخه توربو و پریمیوم پلاس آن باید بیش از 43,575 دلار پرداخت کرد.

مزدا CX-50 مدل 2023

این خودرو در محدوده قیمتی 37,000 تا 40,000 هزار دلار با خودروهایی مانند تویوتا راو4، هوندا CR-V، فولکس واگن تیگوان و هیوندای توسان رقابت می‌کند. همچنین نمونه‌هایی از جیپ چروکی و فورد اسکیپ هم قیمتی مشابه با مزدا CX-50 در بازار جهانی داشته و جز رقبای سرسخت آن هستند.

مشخصات فنی

این خودرو از نظر پیشرانه دو نسخه 2.5 لیتری تنفس طبیعی و 2,5 لیتری توربوشارژ با قدرت 187 و 227 اسب بخار دارد.

ایمنی

از نظر ایمنی، این خودرو در وضعیت مناسبی قرار دارد. در تمام تریم‌ها به شکل استاندارد شاهد استفاده از کروز کنترل تطبیقی، سامانه حفظ خودرو در بین خطوط، ترمز اضطراری خودکار، نظارت بر نقاط کور و سیستم کمک ترافیکی هستیم

دسته بندی ها: بررسی خودرو تازه ها منتخب
برچسب ها:

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.