خودروسازان چینی برای فروش بیشتر محصولات خود در نیمه دوم سال 2023 رقابتی نفس گیر با یکدیگر دارند و به همین خاطر نیز جنگ بزرگ برای فروش محصولات با قیمت کمتر در پیش است.
به گزارش خودروم، چین در نیمه اول سال جاری 13,23 میلیون دستگاه خودرو فروخت و این رقم نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل 9,8 درصد بیشتر شد. این نتایج در ظاهر رضایت بخش هستند؛ اما خودروسازان چینی با چالشی بزرگ در مورد حجم فروش خودرو در نیمه دوم سال 2023 مواجه شدهاند. به همین خاطر هم خودروسازان مختلف چینی با اشکال مختلف مانند اعمال تخفیفهای جدید، رقابتی سخت برای کاهش قیمت را شروع کردهاند. به طوری که تا به اینجا بیش از 20 مدل با قیمت تقریبی 7 هزار دلار، ارزانتر از قبل به فروش میرسند.
برای مثال خودروساز برقی و چینی آیتو بسته تخفیفی 5 تا 10 هزار یوانی را به مشتریان خود ارائه میدهد. تشدید رقابت برای کاهش قیمت، فروش خودرو در نیمه دوم سال را افزایش میدهد. در این میان جوینت ونچر سایک و فولکس واگن قیمت 9 مدل از شاسیبلندها و کراساوورهای خود را با سیاستهای جذاب خود کاهش داد. لیپ موتور هم به عنوان خودروسازی برقی و هوشمند مبتنی بر فناوریهای چین، قیمت برخی از محصولات خود را کاهش داده است.
دلایل کاهش قیمتها چیست؟
رقابت بر سر قیمتگذاری محصولات در بازار چین، سابقهای طولانی دارد. به همین خاطر دبیر کل انجمن خودروهای مسافری چین در یک مصاحبه گفت که احتمال شکل گیری جنگ قیمتی در بازار برای نیمه دوم سال وجود دارد. به نظر او این رقابت در بخش مرتبط به خودروهای پلاگین هیبریدی شدیدتر است. در همین حال معاون مهندسی انجمن خودروسازان چین، عملکرد مطلوب خودروهای NEV و صادرات را بر رشد بازار بی تأثیر نمیداند. لذا استمرار سیاست ارتقاء خودرو، پتانسیل مصرف در بازار را بیشتر میکند و رشدی پایدار برای صنعت خودروسازی در طول سال را به ارمغان خواهد آورد.