اطلاعات جدیدی در رابطه با سدان شیائومی و باتری آن منتشر شده است. این خودرو احتمالاً با نام مودنا و سال آینده وارد بازار چین خواهد شد.
سدان برقی شیائومی MS11 در نسخه دور بُرد خود از باتری سه تایی NMC با ظرفیت 101 کیلووات ساعت استفاده میکند. شعاع پیمایش ماشین شیائومی 800 کیلومتر خواهد بود. براساس اطلاعات موجود این خودرو از شارژ 800 ولتی DC نیز پشتیبانی میکند.
چند روز پیش اطلاعات باتری شیائومی MS11 منتشر شد. تصاویر جاسوسی توسط یک حساب کاربری در یکی از شبکههای اجتماعی چینی منتشر و بلافاصله حذف شدهاند. براساس تصویر نشان شیائومی را میتوان بر روی برچسب باتری با ظرفیت 101 کیلووات ساعت دید. وزن باتری 642 کیلوگرم خواهد بود. چگالی انرژی آن هم 157 وات ساعت بر کیلوگرم است. این عددی نسبتاً متوسط در میان سایر باتریها است. به گفته منابع مختلف این باتری از نوع سه تایی NMC خواهد بود.
مقایسه باتری شیائومی MS11
باتری مزبور را برای درک بهتر با نمونه CATL در آواتر 11 مقایسه میکنیم. باتری مزبور 90 کیلووات ساعت ظرفیت دارد. ولتاز آن به تنهایی 614 ولت است. وزن آن نیز به 520 کیلوگرم میرسد. باتری آواتر از برند CATL سبکتر از باتری شیائومی MS11 است. علاوه بر این چگالی انرژی آن 180 وات ساعت بر کیلومتر عنوان میشود. پیش از این اطلاعاتی مبنی بر بکارگیری باتری CATL در سدان شیائومی MS11 وجود داشت. با این حال میبنیم که باتری ماشین شیائومی سنگینتر بوده و چگالی انرژی کمتری نسبت به استانداردهای CATL دارد.
به گفته منابع آگاه نسخه دور بُرد شیائومی MS11 از باتری مزبور استفاده میکند. بنابراین احتمالاً شعاع پیمایش آن 800 کیلومتر است. به نظر میآید که این رقم فقط به نسخه دیفرانسیل عقب اختصاص دارد و در نمونه چهار چرخ متحرک به اعداد 600 یا 650 کیلومتر میرسیم.
زمان عرضه
شیائومی MS11 احتمالاً با نام مودنا و در سال آینده وارد بازار چین میشود. این خودرو سه نسخه دارد. دو نمونه از ان به باتری بلید LFP ساخت BYD مجهز هستند. سومین نمونه نیز از باتری CATL استفاده میکند. سنسور لیدار و تراشه 8295 کوالکام در این خودرو وجود دارند. شیائومی میخواهد که به تنهایی این خودرو را تولید کند. گروه بایک برخی از قطعات بدنه را تأمین خواهد کرد. قیمت این خودرو بین 36,400 تا 49,000 دلار خواهد بود.