
در این محتوا به بررسی طراحی، امکانات، راحتی، قیمت، ایمنی و مشخصات فنی هیوندای توسان N-Line 2022 میپردازیم.
به گزارش خودروم، سری N محصولات هیوندای در مدلهای کامپکت و اسپرت این برند کرهای مانند النترا و ولستر بسیار موفق بوده و خرید و رانندگی با آنها را باید جزء علاقهمندیهای مهم دوستداران خودرو دانست. بنابراین اصلاً جای تعجب ندارد که هیوندای از هویت سری N سود برده و با خلق نسخه N-Line برای یکی از محبوبترین شاسیبلندهای خود نظرها را به آن جلب کند. ما در اینجا از هیوندای توسان N-Line 2022 حرف میزنیم؛ خودرویی که ظاهری تهاجمی داشته و به نظر میآید که حرفهای زیاد و مهمی برای گفتن دارد.
ولی برخلاف کونا N-Line و موتور توربوشارژ قدرتمند آن، توسان N-Line 2022 فقط در ظاهر یک لباس ورزشی پوشیده و از همان موتور چهار سیلندر 2,5 لیتری سابق و تنفس طبیعی به همراه جعبهدندهای شش سرعته و اتومایتک استفاده میکند. البته این تنها محصول از سری N یا N-Line نیست که از توربوشارژ استفاده نمیکند؛ بلکه هیوندای النترا N هم این چنین بوده و همچنان نقش یک خودروی خانوادگی و نسبتاً معمولی را ایفاء کرده است. در مجموع شاید توسان N-Line 2022 خیلی اسپرت به نظر نرسد؛ اما بسیار شیک و کاربردی بوده و همچنان شهرت خواهران و برداران خود را حفظ میکند و با آن رانندگی کارآمد و راحتی را تجربه خواهید کرد. این در حالی است که از نظر طراحی برخی از جزئیات در نسخه N-Line 2022 تغییر کرده و ظاهر بصری توسان 2022 بهبود مییابد. در ادامه همراه با خودروم باشید تا نگاهی دقیقتر به این خودروی دوست داشتنی بیاندازیم.
طراحی
هیوندای توسان در حال حاضر کراساووری کوچک است که به لطف گلگیرهای خاص و تراش خورده و خطوط بریده بریده مثلثی بدنه فلزی خود و همراه با چراغهای نصب شده زیر سپر چهره زیبایی دارد. چراغهای راهنمای کوچکی هم در داخل جلوپنجره مخفی هستند. در نسخه N-Line هیوندای توسان 2022 یک ورودی هوای جدید روی سپر جلو و برای خنک کردن بیشتر موتور و رادیاتور قرار دارد. آینههای جانبی قابی مشکی رنگ دارند و شاهد بکارگیری روف ریل، رینگهای 19 اینچی زیبا، دیفیوزر عقب، خروجی اگزوز دوگانه و… هستیم. خودرویی که تصاویر آن را میبینید با رنگ سفید کریستالی کوارتز رنگآمیزی شده و بسیار عالی به نظر میرسد. باید گفت که توسان معمولی واقعاً ساده است؛ اما با توجه به نکات مزبور نسخه N-Line را میتوان بسیار جذاب و سرگرم کننده دانست.
در داخل توسان N-Line 2022 از روکش پارچه و چرمی مشکی و منحصر به فرد استفاده شده و در جای جای کابین مانند دسته دنده و صندلیها میتوان آنها را دید. نشان N در پشتی صندلیهای جلو نقش بسته و نشان کوچک دیگری هم در پایین فرمان با حاشیههایی ضخیم و با دوخت قرمز قرار دارد. همچنین تزئیات مشکی روی داشبورد سمت سرنشین جلو، طراحی عجیب و هندسی جالبی دارند. طراحی توسان N-Line بسیار متفاوت بوده و حداقل در رقابتهای مرتبط به ظاهر خودرو و کلاس طراحی، شما را ناامید نخواهد کرد.
راحتی
نسخه N-Line هیوندای توسان 2022 کراساووری کوچک ولی جادار است. فضای عقب و قسمت بار بسیار مناسب بوده و با خواباندن صندلیهای ردیف دوم میتوان فضای ذخیره بار را افزایش داد و این امکانی است که در سایر خودروهای این کلاس کمتر مشاهده میشود. تودوزی چرم و پارچهای این خودرو بسیار منحصر به فرد بوده و حسی غنی و دوست داشتنی را به سرنشینان القا میکند. اگر به گرما علاقه دارید و از سرما فراری هستید؛ به هیچ عنوان نباید نگران باشید. چون هیوندای توسان N-Line 2022 در صندلیهای جلو به صورت استاندارد از گرمکن استفاده میکند.
متاسفانه به دلیل استفاده از رینگهای 19 اینچی سواری با این خودرو چندان دلچسب نیست؛ چون به راحتی میتوان عبور از لکههای آسفالت کف جاده را حس کرد و در صورت انجام حرکات مختلف در هنگام رانندگی صدا به درون کابین نفوذ میکند. در واقع توسان در برابر سر و صدای جاده عایق نیست و به خوبی میتوان صدای سایش چرخها روی سطوح شنی، بتنهای شیاردار، آسفالتهای ضربهای و پنجههای کنار جاده را حس کرد. ولی به طور کلی هیوندای توسان قابل تحمل بوده اما نیسان روگ یک سر و گردن از نظر راحتی و… نسبت به آن بالاتر است.
امکانات و فناوری
نسخه N-Line هیوندای توسان به تقلید از نسخه SEL Convenience به جای صفحه نمایش 12,3 اینچی مدل Limited از صفحه نمایش لمسی 8 اینچی استفاده میکند. اما در ازای این کاهش ابعاد، توسان به اپل کارپلی و اندروید اُتو مجهز شده است. برای شارژ تلفن همراه باید از کابل USB استفاده کرد و خبری از پد شارژ بیسیم نیست. نرم افزار هیوندای به خوبی کار میکند و با توجه به سامانه صوتی آن، تنها با دو کلمه میتوان به ویژگیها و ابزارهای پرکاربرد دسترسی پیدا کرد.
پشت فرمان پنل ابزار و صفحه کیلومتری 12,3 اینچی قرار دارد که نکته خاصی برای گفتن نداشته و دو صفحه بزرگ آن با تغییر حالت رانندگی، تغییر رنگ میدهند. در نسخه N-Line هیوندای توسان میتوان با بکارگیری اپلیکیشن هیوندای درها را باز و بسته کرد و دیگر نیازی به کلید فیزیکی خودرو نیست. همچنین با انجام تنظیماتی خاص و مشخص کردن میزان دسترسی به خودرو، میتوانید آن را با خیال راحت به دوستان یا نوجوان اطراف خود قرض داد تا آنها نیز با توسان 2022 رانندگی کنند.
مشخصات فنی
در زیر کاپوت هیوندای توسان N-Line 2022 موتور 2,5 لیتری و چهار سیلندر تنفس طبیعی قرار دارد. این پیشرانه ضعیفتر از چیزی است که نشان میدهد. ناامیدی ما از این خودرو به خاطر استفاده از جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک بیشتر میشود؛ چون با این اتفاق توسان 2 دنده اضافی نسبت به تویوتا راو4 را از دست داده است. البته باید خوشحال باشین که هیوندای توسان مثل نیسان روگ، سوبارو فارستر و هوندا CR-V از جعبه دنده CVT استفاده نمیکند. با این حال افزایش سرعت و دورگیری موتور در توسان N-Line کمی زمان بر خواهد بود و این خودرو با قدرت 187 اسب بخار و بیشینه گشتاور 241 نیوتنمتر ضعیفتر از خودروهای هم رده از هوندا(190 اسب بخار)، نیسان(201 اسب بخار) و تویوتا(203 اسب بخار) است.
حتی توسان از برادر کوچ خود یعنی کونا N-Line ضعیفتر است و خودروی مزبور با موتور 1,6 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ خود، 195 اسب بخار قدرت و 264 نیوتنمتر گشتاور را با جعبهدنده هشت سرعته دوکلاچه به چرخها منتقل کرده و عملکرد فوقالعادهای دارد. واقعاً چرا باید توسان N-Line ضعیفتر از برادر خلف خود باشد؟
ایمنی
نسخه استاندارد توسان N-Line 2022 به انواع سیستمهای کمک راننده و ایمنی سطح 2 مانند ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از خط حرکتی، نظارت بر نقاط کور و… مجهز بوده و همه این ویژگیها در ترافیک و عبور و مرورهای معمولی به خوبی کار میکنند. این خودرو 5 ستاره ایمنی از NHTSA دریافت کرده و بهترین امتیاز از موسسه IIHS را در اختیار دارد.
قیمت
توسان SE استاندارد را میتوان با 27,095 دلار خرید و ارزش خوبی دارد. برای خرید توسان N-Line باید 32,495 دلار پرداخت کرد و اگر نسخه چهار چرخ متحرک آن را میخواهید؛ مبلغ پرداختی شما به 33,995 دلار خواهد رسید. بابت رنگ خاص و زیبای سفید کریستالی کوارتز هم باید 400 دلار پرداخت کرد. در صورت افزودن امکانات اضافی قیمت این خودرو به 34,395 دلار میرسد؛ اما نباید از یاد برد که بهترین نسخه توسان SEL را با همان ویژگیها میتوان 1500 دلار ارزانتر خریداری کرد.
هیوندای توسان N-Line 2022 در مقایسه با سوناتا، النترا و کونا N-Line ما را نامید میکند و تنها شاید ظاهر اسپرت آن کمی ما را امیدوار نگاه دارد و بتوان از آن به عنوان کراساووری خانوادگی و راحت نام بُرد.