بررسی هیوندای i10 مدل 2022
محصول وارداتی کرمان موتور منتشر شده در ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۴۶
هیوندای i10 2022

در این متن به بررسی هیوندای i10 مدل 2022 به عنوان محصول وارداتی کرمان موتور در آینده‌ای نزدیک پرداخته‌ایم.

به گزارش خودروم، بعد از مدت‌ها واردات خودرو با تمام فراز و نشیب‌های گوناگون و محدودیت ارزی جالب توجه آغاز می‌شود و جانی تازه و البته بی‌رمق به پیکر بازار خودروی ایران تزریق خواهد شد. وارداتی که هنوز هم پیرامون آن بحث‌های فراوانی در جریان است و برخی از منتقدین انتقاداتی جدی به محدویت ارزی و اولویت‌های خودروهای وارداتی دارند که از آن جمله باید به فقدان ایمن بودن گزینه‌های وارداتی و دست بسته شرکت‌ها برای انتخاب نمونه‌های سطح بالا و بروزتر بهترین تولیدکنندگان خودرو در سطح جهان اشاره کرد.

نگرانی مزبور تقریباً تا حد زیادی مورد قبول است؛ چون اکثر خودروهای ارزان قیمت جهانی، شاید اگر از نظر بدنه مستحک باشند؛ ولی از نظر برخورداری از سامانه‌های ایمنی بروز و الکترونیکی در سطح پایینی قرار داشته و نمی‌توان خیلی روی آنها به عنوان یک خودرو ایمن و بروز حساب کرد. از طرفی پیشرانه ضعیف این خودروها یکی از موارد مورد انتقاد بوده و اکثریت قریب به اتفاق منتقدین معتقد هستند که پیشرانه محصولات ارزان قیمت و احتمالی وارداتی چندان مناسب تردد و عبور از جاده‌های پر فراز و نشیب کشور نبوده و فقط خودروهایی را برای استفاده شهری هستند.

ظاهراً نگرانی منتقدین تا حد زیادی درست بود؛ چون اکنون که نام برخی از مدل‌های احتمالی وارداتی مانند ام جی 3 مدل 2022 مطرح شده است؛ می‌بینیم که ایمنی و پیشرانه مناسب یکی از حلقه‌های گم شده واردات خودرو با توجه به آیین‌نامه جدید واردات است.

هیوندای i10 2022

با این وجود نام برخی از خودروها نظر ما را به خود جلب کرده و کورسوی امیدی در دل فعالین بازار خودروی ایران روشن کرده است. خودروهایی مانند کیا سراتو، هیوندای النترا و نسل جدید چانگان CS35 هم از نظر ایمنی و هم از نظر پیشرانه می‌توانند تا حدی پاسخگوی منتقدین به محدودیت ارزی واردات خودرو باشند. اما در این میان نام هیوندای i10 مدل 2022 نظرها را به خود جلب کرده است.

هیوندای i10 2022

هیوندای i10 جدید قرار است دوباره توسط کرمان موتور به ایران باز گردد؛ اما این خودرو برخلاف ام جی 3 جدید، ایمنی مناسبی دارد و نمی‌توان همچون ام جی 3 به خاطر موتور ضعیف و فقدان ایمنی و امکانات، تخریب و تحقیرش کرد. از طرفی خوشبختانه این خودرو در نسخه‌های مختلفی به تولید رسیده و می‌توان آن را با جعبه‌دنده اتوماتیک نیز وارد بازار ایران کرد.

هیوندای i10 2022

کرمان موتور با توجه به شبکه فروش و خدمات پس از فروش مناسب خود، در صورت موفقیت در واردات این محصول، قطعاً برگه برنده را در بخش خودروهای کوچک شهری در دست گرفته و اگر قیمت‌گذاری مناسبی داشته باشد؛ شاید ام جی 3 و سایر خودروهای هم رده وارداتی را کنار زده و این خودرو را به گزینه‌ای مناسب تبدیل کند. به همین دلیل هم ما در خودروم تصمیم داریم که نگاهی به این خودروی کره‌ای بی‌اندازیم و در ادامه به بررسی هیوندای i10 مدل 2022 می‌پردازیم.

طراحی هیوندای i10 مدل 2022

هیوندای i10 در سال 2008 توسط کمپانی کره‌ای به روی خطوط تولید رفت و هم اکنون نیز به عنوان کوچک‌ترین محصول هیوندای به تولید می‌رسد. نسل جدید این خودرو از نظر ظاهری تفاوت‌های زیادی با نسل قبلی دارد. هیوندای i10 جدید اکنون بدنه‌ای پهن‌تر و سقفی پایین‌تر نسبت به مدل قبلی خود داشته و شبیه به هیچ کدام از محصولات هم رده خود از سایر خودروسازان جهانی نیست. طراحی این خودرو مخلوطی از خطوط تیز و ملایم و تضاد آنها است. برای طراحی ظاهری این خودرو از شکل ماهیچه‌های انسان در درون پوشاک ورزشی الهام گرفته شده و ما جلوپنجره‌ای جدید و آبشاری i10 با پیام قدرت و هم سو با بدنه‌ای پهن را می‌بینیم. در کنار چراغ‌های جلوی اصلی و نمونه‌های LED گرد به عنوان دی‌لایت نیز ساختاری لانه زنبوری و هم راستا با سپر و جلوپنجره را شاهد هستیم.

هیوندای i10 2022

در نمای کناری آینه‌هایی دو رنگ با چراغ‌های LED را می‌بینیم. شیشه‌های عقب نیز دودی هستند تا ضمن حفظ حریم خصوصی سرنشیان عقب، به پایین نگاه داشتن دمای داخل خودرو در صورت تابش نور خورشید کمک کنند. از دیگر ویژگی‌های این بخش باید به خط شخصیت زیبای روی بدنه و استفاده از لوگوی i10 بر روی ستون آخر به عنوان نمادی تزئیناتی اشاره کرد.

هیوندای i10 2022

درباره طراحی عقب هیوندای i10 جدید هم باید گفت که سپر نسبت به نسل قبلی تغییر کرده و از گرافیک بهتری برخوردار است و چراغ مه‌شکن در گوشه پایین سمت چپ و چراغ دنده عقب در گوشه پایین سمت راست قرار دارند(در نسخه فرمان راست، این ترکیب‌بندی معکوس است). لامپ‌ها نیز از نظر گرافیکی تغییر کرده و نور بهتری دارند.

هیوندای i10 2022

در داخل کابین هم با فضایی بسیار شیک روبرو هستیم که مطابق با ظاهر مدرن هیوندای i10 مدل 2022  طراحی شده و میزبان سرنشینان است. از طرح لانه زنبوری سه بعدی بسیار زیبایی روی داشبورد دو رنگ و پانل‌های درها به همراه لبه‌هایی اسپرت استفاده شده و دریچه‌های تهویه دایره‌ای رنگ در دو طرف داشبورد احساس بزرگ بودن محیط داخلی را به سرنشینان منتقل می‌کنند. روی داشبورد هم صفحه نمایشی قرار دارد که می‌توان از آن برای هدایت و کنترل بهتر سامانه‌های خودرو استفاده کرد. فرمان سه پره بوده و روی آن از دکمه‌های کنترلی مولتی‌مدیا استفاده شده است.

Hyundai i10 2022

تریم کابین هیوندای i10 جدید را می‌توان از بین چهار رنگ و ترکیب با امکان شخصی‌سازی انتخاب کرد که البته به احتمال زیاد در ایران خبری از شخصی‌سازی و تریم سفارشی نیست. رو به روی راننده یک صفحه کیلومتر نیمه دیجیتالی قرار دارد. در میان دو بخش آنالوگ صفحه کیلومتر، یک LCD کوچک با ابعاد 3,5 اینچ قرار بوده و می‌توان با استفاده از آن اطلاعات مرتبط به خودرو و وضعیت سیستم ایمنی آن را ارزیابی کرد.

Hyundai i10 2022

سرنشینان علیرغم فضای کوچک و محدود کابین، احساس راحتی می‌کنند و فضایی مناسب برای قرارگیری پاهای سرنشینان عقب وجود دارد. روکش صندلی‌ها هم پارچه‌ای بوده و سرنشینان روی آنها احساس راحتی دارند. البته در صورت سفارش مشتری، هیوندای از چرم مصنوعی بر روی صندلی‌ها استفاده خواهد کرد.

مشخصات فنی هیوندای i10 مدل 2022

هیوندای i10 جدید با دو پیشرانه مختلف عرضه شده و فعلاً(تا زمان نگارش این متن) مشخص نیست که کرمان موتور این خودرو را با کدام موتور وارد بازار ایران خواهد کرد. گزینه اول مشتریان هیوندای برای انتخاب موتور i10، پیشرانه‌ای 1 لیتری و 3 سیلندر با قدرت 67 اسب بخار بوده و گزینه دوم هم موتور 1,2 لیتری 4 سیلندر با قدرت 84 اسب بخار است. هر دو موتور به جعبه‌دنده دستی یا اتوماتیک 5 سرعته متصل هستند.

Hyundai i10 2022

تمام پیشرانه‌ها از نوع تزریق سوخت چند نقطه‌ای بوده و دارای فناوری ISG هستند. این فناوری هنگام توقف خودرو برای کاهش مصرف سوخت و انتشار کمتر گازهای آلاینده، موتور را خاموش می‌کند. جعبه‌دنده اتوماتیک به آرامی دنده‌ها را سبک و سنگین کرده و به لطف وزن کمتر خودرو، راندمان بیشتری دارد و اصطکاک آن نسبت به جعبه‌دنده‌های اتوماتیک قدیمی کمتر است. اگر شما دوست داشتید که در نسخه اتوماتیک تعویض‌دنده را خودتان انجام دهید؛ این امکان با حالت تیپ ترونیک و بدون نیاز به کلاچ وجود دارد. لازم به ذکر است که نسخه GPi پیشرانه 1,2 لیتری هم برای این خودرو در نظر گرفته شده است(موجود در نسخه N لاین با قدرت 100 اسب بخار).

هیوندای i10 2022

هیوندای i10 مدل 2022، سیستم بازسازی انرژی یا ERS کاملاً جدید دارد که انرژی جنبشی مورد نیاز برای حرکت به سمت جلو را فراهم میکند. وقتی شما پای خود را از روی پدال گاز بردارید؛ سیستم انرژی جنبشی ایجاد شده را به الکتریسیته تبدیل کرده و آن را در باتری ذخیره میکند. هنگام شتاب‌گیری سیستم ERS انرژی ذخیره شده را آزاد می‌کند تا به موتور فشار کمتری وارد شده و مصرف سوخت هم کاهش پیدا کند.

هیوندای i10 2022

شتاب صفر تا 100 کیلومتر به همراه حداکثر سرعت در نسخه اتوماتیک 1,2 لتیری موتور GPi هیوندای i10 جدید 10,5 ثانیه و 185 کیلومتر بر ساعت است. این اعداد در موتور MPi و 1,2 لیتری متصل به جعبه‌دنده اتوماتیک به ترتیب 15,8 ثانیه و 171 کیلومتر بر ساعت است. شتاب صفر تا 100 نسخه 1 لیتری MPi و دنده‌دستی هم 15,2 ثانیه بوده و حداکثر سرعت 156 کیلومتر خواهد بود و در نسخه اتوماتیک هم شتاب 17,8 ثانیه‌ای را شاهد هستیم.

ایمنی هیوندای i10 مدل 2022

از نظر ایمنی هیوندای i10 جدید به غیر از تجهیز به 4 یا 6 کیسه هوا از سامانه کمکی جلوگیری از برخورد با روبرو، سامانه کمکی نور بالا، سیستم کمکی حفظ خودرو در خط حرکتی، هشدار توجه راننده به جلو و محدود کننده خودکار هوشمند استفاده خواهد کرد. سیستم هشدار توجه راننده به جلو(DAW) خستگی و حواس پرتی راننده را تشخیص داده و با ایجاد صدا توجه راننده را جلب می‌کند.

هیوندای i10 2022

نسخه قبلی هیوندای i10 مدل 2022 در آزمایش تصادف موسسه ایمنی یورو انکپ به دلیل نداشتن تمام ویژگی‌های ایمنی در نسخه استاندارد، موفق به دریافت چهار ستاره ایمنی شده بود. اما آخرین بار در سال 2020 این خودرو مورد آزمایش یورو انکپ قرار گرفت و با توجه به بروزآوری استانداردهای این موسسه، هیوندای i10 تنها سه ستاره ایمنی دریافت کرد و از نظر رتبه‌بندی با فولکس‌واگن up برابر شد. آزمایش آخر نشان از مشکلی جدی داشت و آن هم محافظت از راننده در صورت برخورد از کناره‌ها است. در هر صورت از نظر ایمنی i10 حداقل از ام جی 3  به عنوان رقیب وارداتی خود در بازار ایران جایگاه بهتری دارد.

امکانات هیوندای i10 مدل 2022

هیوندای i10 جدید از نظر امکانات در حد و اندازه یک خودروی معقول و مناسب بوده و برخلاف ام جی 3 جدید آپشن‌های مناسب‌تر و بروزتری دارد. فضای صندوق عقب این خودرو 252 لیتر گنجایش دارد و در صورت خواباندن صندلی‌های عقب، فضای ذخیره‌سازی به 1050 لیتر خواهد رسید. امکان شارژ بی‌سیم تلفن همراه با قراردادن آن روی پد مخصوص وجود دارد. صفحه نمایشی 8 اینچی به همراه دوربین دید عقب، سیستم ناوبری، سیستم اطلاعات و سرگرمی و اطلاعات ترافیکی همراه شما است.

هیوندای i10 2022

علاوه بر موارد فوق در داخل هیوندای i10 مدل 2022 فضاهای زیادی برای ذخیره‌سازی اشیاء وجود دارد. همچنین سیستم SOS برای درخواست کمک در موارد اضطراری در دسترس است. صندلی‌های جلو و فرمان به گرمکن مجهز هستند. امکان استفاده از اپل کارپلی و اندروید اتو نیز وجود دارد.  علاوه بر این امکان استفاده از برنامه بلولینک را دارید و می‌توانید با استفاده از آن و از راه دور سیستم تهویه هوای اتوماتیک و موتور را خاموش و روشن کرده و درب‌ها را باز یا بسته کنید.

نسخه N لاین

هویندای  i10 جدید نسخه‌ای به نام N لاین هم دارد که در صورت ورود به بازار ایران، یکی از اولین سری‌های N لاین موجود در بازار ایران خواهد بود. در این خودرو از سپرهایی با تزئینات قرمز و ظاهری تهاجمی‌تر، رینگ‌های 16 اینچی(در نسخه معمولی 15 اینچ)، لوگوی قرمز رنگ i10 روی بدنه، تو دوزی و تزئینات قرمز رنگ کابین و… استفاده می‌شود.

هیوندای i10 مدل 2022 نسخه N لاین

مهم‌ترین ویژگی نسخه N لاین استفاده از موتور GPi بود که در بخش مشخصات فنی به آن پرداختیم؛ اما باز هم لازم به یادآوری است که این پیشرانه در نوع سه سیلندر 1 لیتری خود 100 اسب بخار قدرت دارد.

قیمت و نتیجه‌گیری

قیمت هیوندای i10 جدید در اروپا بین 15 هزار دلار تا 18 هزار دلار است و نسخه N لاین آن با قیمتی در حدود 19 هزار دلار معامله می‌شود. این خودرو گران‌تر از ام جی 3 است و البته به خاطر امکانات بیشتر، قطعاً مورد استقبال مشتریان ایرانی واقع می‌شود. اما حقیقت این است که فعلاً نمی‌توان درباره قیمت این خودرو نظری داد و هر گمانه‌زنی در این رابطه، کاری بی‌فایده بوده و نمی‌توان روی اعداد و ارقام فعلی حساب کرد. اما قطعاً این خودرو فاصله قیمتی 100 تا 150 میلیون تومانی با ام جی 3  خواهد داشت و به دلیل کره‌ای بودن و خدمات بهتر کرمان موتور، بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

هیوندای i10 مدل 2022 خودرویی کوچک، شهری، بروز و کم مصرف و ایده‌آل برای رانندگی در درون شهر بوده و به کسانی که خودرویی با کیفیت و کوچک می‌خواهند؛ حتماً توصیه می‌شود.

امکانات

هیوندای i10 جدید از نظر امکانات در حد و اندازه یک خودروی معقول و مناسب بوده و برخلاف ام جی 3 جدید آپشن‌های مناسب‌تر و بروزتری دارد. فضای صندوق عقب این خودرو 252 لیتر گنجایش دارد و در صورت خواباندن صندلی‌های عقب، فضای ذخیره‌سازی به 1050 لیتر خواهد رسید. امکان شارژ بی‌سیم تلفن همراه با قراردادن آن روی پد مخصوص وجود دارد. صفحه نمایشی 8 اینچی به همراه دوربین دید عقب، سیستم ناوبری، سیستم اطلاعات و سرگرمی و اطلاعات ترافیکی همراه شما است.

موتور

هیوندای i10 مدل 2023 با دو پیشرانه مختلف عرضه شده و فعلاً(تا زمان نگارش این متن) مشخص نیست که کرمان موتور این خودرو را با کدام موتور وارد بازار ایران خواهد کرد. گزینه اول مشتریان هیوندای برای انتخاب موتور i10، پیشرانه‌ای 1 لیتری و 3 سیلندر با قدرت 67 اسب بخار بوده و گزینه دوم هم موتور 1,2 لیتری 4 سیلندر با قدرت 84 اسب بخار است. هر دو موتور به جعبه‌دنده دستی یا اتوماتیک 5 سرعته متصل هستند.

دسته بندی ها: بررسی خودرو تازه ها منتخب
برچسب ها:

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.