بررسی ام جی 3 مدل 2022
بزودی در ایران منتشر شده در ۰۹ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۲
بررسی ام جی 3 مدل 2022 / 2022 MG3 review

در این متن به بررسی ام جی 3 مدل 2022 می پردازیم. این خودرو بزودی وارد بازار ایران خواهد شد.

به گزارش خودروم، بعد از کش و قوسهای فراوان پیرامون قانون جدید واردات خودرو و تعیین سقف 20 هزار دلاری ارزش موارد وارداتی، صحبتهای زیادی در رابطه با خودروهای قابل واردات به بازار کشور شد. رسانه‌های گوناگون در رابطه به خودروهای مختلف برندهای اقتصادی و جهان صحبت کرده و هر کدام یک یا چند خودرو را به عنوان نماینده یکی از خودروسازان بزرگ جهان در بازار ایران معرفی کردند.

اما اخیراً با اعلام اسامی برخی از واردکنندگان خودرو توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، تا حدود زیادی پرده از چهره گُنگ و نامفهوم واردات خودرو با آئین‌نامه جدید کنار رفت و اکنون حداقل می‌توان با اطمینان گفت که فعلاً(تا زمان انتشار این متن) و برخلاف ادعاهای پیشین برخی از رسانه‌های خبری، خودرویی از کشور هند به بازار ایران نخواهد آمد. در واقع ما با مجموعه‌ای از خودروسازان چینی، ژاپنی و اروپایی روبرو هستیم که با توجه به قیمت‌گذاری برخی از محصولات آنها، امکان واردات به داخل کشور وجود دارد.

ام جی 3 مدل 2022 / MG3

به گفته سخنگوی وزارت صمت، تاکنون پارس خودرو، سایپا سیتروئن، کرمان خودرو، خودروسازی فردا، مکث موتور، آرین‌ موتور، بهمن خودرو، ایران خودرو، معین خودرو، ایرتویا و دیار خودرو موفق به کسب مجوزهای لازم برای واردات خودرو شده‌اند و فرایند واردات توسط این شرکت‌های آغاز شده است. اما امید قالیباف، در سخنان خود به اسامی چند خودروی احتمالی و وارداتی اشاره کرد و در این میان نام برند MG و مدل‌های ام جی 3 و ام جی 6 به چشم می‌آید.

ام جی به عنوان برندی چینی انگلیسی سال‌های قبل توسط شرکت مدیا موتور وارد ایران شده بود و در آن زمان با استقبال تقریباً مناسبی روبرو شده و به عنوان یک برند چینی با کیفیت در بازار ایران شناخته شد. اما فعلاً خبری از نام مدیا موتور نیست و ظاهراً یکی از شرکت‌های دیار خودرو، خودروسازی فردا و بهمن موتور محصولات ارزان قیمت ام جی را وارد کشور خواهند کرد. البته شاید مدیا موتور دوباره به چرخه واردات بازگردد و با کسب مجوزهای مورد نیاز دوباره مسئول واردات ام جی به ایران شود. پس هیچ چیز درباره واردکننده جدید محصولات ام جی قطعی نیست.

ام جی 3 مدل 2022 / MG3

در حال حاضر ام جی برندی اقتصادی، قابل احترام و خوش فروش در کشورهای چین و انگلستان بوده و سایک به عنوان کمپانی مادر این خودروساز انگلیسی اصل هدایت آن را برعهده دارد. در این میان برخی از محصولات این شرکت به نام‌های ام جی 3، ام جی 5 و ام جی 6 با توجه به قیمت مناسب خود در بازار بین‌المللی، می‌توانند دوباره به بازار کشور ما وارد شده و شانس خود را امتحان کنند.

ام جی 3 مدل 2022 / MG3

به همین دلیل خودروم تصمیم گرفت که به سراغ ارزان‌ترین محصول این برند با نام ام جی 3 مدل 2022 برود و قبل از ورود این خودروی کوچک به کشور، نگاهی به مشخصات و ویژگی‌های آن بی‌اندازد.

مقدمه

نسل دوم ام جی 3 برای اولین بار در سال 2011 معرفی شد و از آن زمان تاکنون تغییرات قابل توجهی داشته است. اکنون دومین فیس لیفت آن با مدل 2022 فروخته شده و جالب است که بدانید این خودرو با فروش 13 هزار دستگاهی از ژانویه تا نوامبر 2021، به عنوان پرفروش‌ترین خودروی کوچک بازار بریتانیا شناخته شده بود.

ام جی 3 مدل 2022 / MG3

در بازار بریتانیا قیمت خودروهای دست دوم به دلیل کمبود خودروهای جدید بسیار افزایش یافته و ام جی 3 تنها خودرویی است که خرید آن به شکل صفر یا دست دوم بسیار منطقی است. البته ایمنی این خودرو به خاطر بدنه کوچک آن چندان مناسب نیست و در ادامه نیز به بررسی این ضعف می‌پردازیم.

قیمت ام جی 3

در حال حاضر MG3 دو نسخه دارد. مدل پایه آن با پسوند Core شناخته شده و قیمت آن نزدیک به 18 هزار دلار است. نسخه بالاتر نیز Excite نام دارد و قیمت آن به 19 هزار و 500 دلار می‌رسد. این خودرو در بازار بریتانیا ارزان‌ترین خودروی اتوماتیک است؛ اما قیمت آن از میتسوبیشی میراژ ES و کیا پیکانتو 2022 دنده دستی بیشتر است. در واقع اگر به دنبال نسخه‌های اتوماتیک خودروهای یادشده باشید؛ قیمت ام جی 3 بسیار به صرفه‌تر بوده و رقیبی از نظر قیمتی ندارد.

ام جی 3 مدل 2022 / MG3

اما شرایط در بازار ایران برای این خودرو کاملاً نامشخص است و با توجه به نوسانات قیمت ارز، هزینه حمل و نقل، گمرک، ترخیص و… واقعاً نمی‌توان قیمت مشخصی برای آن ذکر کرد. از طرفی این خودرو به عنوان ارزان‌ترین محصول ام جی و یکی از اقتصادی‌ترین خودروهای حاضر در بازار اروپا به ایران می‌آید و طبیعاً یک خودروی اقتصادی نباید قیمتی بیشتر از 300 یا 400 میلیون تومان داشته باشد. البته پرداخت 300 یا 400 میلیون تومان هم برای بسیاری از خریداران ایرانی بسیار مشکل و در اکثر اوقات غیرممکن و نامعقول است. اما با این وجود آیا MG3 همانند یک خودروی اقتصادی قیمت‌گذاری خواهد شد؟ پاسخ به این سوال فعلاً زود است؛ هر چند که بعید می‌دانیم که این خودرو قیمتی معقول در بازار ایران داشته باشد و احتمالاً بین 600 تا 750 میلیون تومان و حتی بالاتر قیمت‌گذاری می‌شود.

امکانات ام جی 3

در نسخه Core و استاندارد MG3 امکاناتی مانند دوربین دنده عقب، سنسورهای عقب، سیستم اطلاعات و سرگرمی با صفحه نمایش لمسی 8 اینچی، اپل کارپلی با اتصال سیمی، کروز کنترل، سیستم صوتی مجهز به چهار بلندگو، فرمان با روکش چرم، دسته‌دنده چرمی، رینگ‌های آلومینیومی 15 اینچی، چراغ‌های روشنایی روز LED، روکش پارچه‌ای تارتان صندلی‌ها و ناوربری ماهواره‌ای سفارشی با ارزش 500 دلار وجود دارد.

ام جی 3 مدل 2022 / MG3

در نسخه Excite مدل 2023 ام جی 3 امکانات اضافی مانند تزئینات پارچه‌ای تارتان، رینگ‌های 16 اینچی، سیستم صوتی مجهز به شش بلندگو و ناوبری ماهواره‌ای استاندارد وجود دارد.

ایمنی ام جی 3

این خودرو شرایط فنی لازم برای شرکت در آزمون ایمنی ANCAP را نداشت؛ یعنی فقدان ترمز اضطراری خودکار، سیستم کمکی حفظ خودرو در بین خطوط، نظارت بر نقاط کور و… باعث شد که این موسسه اصلاً این خودرو را تست نکند! ویژگی‌های مزبور به شکل استاندارد در خودروهای سطح بالایی مانند کیا سراتو 2022 و هیوندای i30 وجود دارند.

ام جی 3 مدل 2022 / MG3

علی‌رغم عدم برگزاری آزمون ایمنی ANCAP برای MG3، خوشبختانه یک رتبه ایمنی یورو انکپ برای نسخه پیش از فیس‌لیفت و 2014 این خودرو وجود دارد و این مدل در آن سال موفق به کسب سه ستاره ایمنی شده بود. اما این رتبه‌بندی در سال 2021 منقضی شده و دیگر معتبر نیست.

ام جی 3 مدل 2022 / MG3

از سوی دیگر ملاک امتیازدهی ایمنی خودروها از سال 2014 تا 2022 بسیار متفاوت‌تر شده و شرایط برای خودرویی که قبلاً سه ستاره ایمنی به دست آورده است؛ بسیار سخت‌تر از گذشته خواهد بود. جالب اینکه اخیراً رنو زوئی که ادعای رقابت با ام جی 3 را داشت، در تست یورو انکپ امتیاز صفر را به دست آورد.

ام جی 3 مدل 2022 / MG3

فقدان کسب رتبه ایمنی بروز توسط MG3 سوالات زیادی در ذهن به وجود می‌آورد. به خصوص وقتی متوجه می‌شوید که کیا پیکانتو در سال 2017 چهار ستاره ایمنی از ANCAP گرفته بود و میتسوبیشی میراژ هم پنج ستاره ایمنی موسسه مزبور را در سال 2013 به خود اختصاص داد.

ام جی 3 مدل 2022 / MG3

بنابراین نکته‌ای که ما به آن پی می‌بریم این است که از نظر ایمنی، ام جی 3 مدل 2022 مقاومت بسیار کمی در برابر حوادث رانندگی دارد و خیلی نمی‌توان روی جلوگیری از آسیب دیدگی در حوادث رانندگی روی بدنه آن حساب کرد. به همین دلیل هم نشریات اروپایی که نگران ایمنی مخاطبین خود هستند؛ آنها را به پرداخت مبلغ بیشتر برای خرید فولکس واگن پولو دست دوم یا مزدا 3 و تویوتا کرولا نسل‌های قبلی تشویق می‌کنند. کسی چه می‌داند؛ شاید ایمنی باعث شده که فعلاً خبری از نسخه 2023 ام جی 3 نباشد!

داخل ام جی 3 مدل 2022 چگونه است؟

فضای کابین شبیه به سایر خودروهای 18 هزار دلاری است. اگر چه MG3 به لطف صفحه نمایش لمسی 8 اینچی با کیفیت و اپل کارپلی به همراه فرمانی با روکش چرم شاید شما را شگفت‌زده کند؛ اما اصلاً حس لوکس بودن ندارد.

ام جی 3 مدل 2022 / MG3

البته مدل پایه تویوتا کرولا با فرمان پلاستیکی رقیبی برای MG3 است؛ ولی با توجه به قیمت این خودرو واقعاً نمی‌توان به کابین ام جی 3 انتقاد کرد. صندلی‌های جلو راحت هستند و در دراز مدت سرنشین را خسته نمی‌کنند. کیفیت چهار بلندگو و دوربین عقب هم خوب و مناسب است.

ام جی 3 مدل 2022 / MG3

صندلی‌های عقب هم بسیار مناسب بوده و با توجه به ابعاد بیشتر MG3 نسبت به میراژ و پیکانتو، راحت‌تر می‌توان در این قسمت نشست و پاها آزادی بیشتری دارند. ظرفیت صندوق عقب هم 307 لیتر بوده و با خواباندن صندلی‌های عقب فضای مزبور گنجایشی 1081 لیتری خواهد داشت.

ام جی 3 مدل 2022 / MG3

اگر تلفن همراه شما آیفون باشد؛ نیازی به پرداخت 500 دلار اضافی برای دریافت سیستم ناوبری ماهواره‌ای نیست؛ چون با اتصال سیمی به اپل کارپلی می‌توانید اطلاعات نقشه را روی صفحه نمایش بزرگ ام جی 3 مشاهد کنید.

موتور ام جی 3 مدل 2023

پیشرانه MG3 مدل 2022 در تمام نسخه‌ها یک موتور 4 سیلندر 1,5 لیتری تنفس طبیعی با قدرت 109 اسب‌بخار و گشتاور 150 نیوتن‌متر بوده و جعبه دنده‌ای چهار سرعته اتوماتیک دارد. مصرف سوخت این خودرو براساس ادعای ام جی در صورت استفاده از بنزینی با اکتان بالا 6,7 لیتر است.

ام جی 3 مدل 2022 / MG3

اما در صورت استفاده از بنزین بی کیفیت و با اکتان پایین، فشار بیشتری به موتور وارد آمده و این پیشرانه با 100 کیلومتر پیمایش نزدیک به 8 لیتر سوخت مصرف خواهد کرد.

کیفیت رانندگی با MG3 مدل 2022

مدل 2022 خودرو MG3 واقعاً بسیار کُند بوده و نباید از آن انتظار یک موشک داشته باشید. این خودرو با فشار پدال گاز به سختی سرعت مورد نیاز برای سبقت را فراهم کرده و همین مورد برای خریداران آن کفایت می‌کند. در واقع ام جی 3 خودرویی مناسب برای انجام سفرهای درون شهری است؛ اما اگر آن را خریدید و به برزگراه رفتید؛ باید برای سبقت گرفتن از یک کامیون معمولی، فشار زیادی به موتور وارد کنید.

ام جی 3 مدل 2022 / MG3

البته این خودرو این قدرها هم بد نیست و تجربه استفاده از جعبه‌دنده چهار سرعته اتوماتیک به جای نوع CVT آن بسیار لذت بخش و جذاب خواهد بود. ولی گاهی اوقات جعبه‌دنده هم بسیار خنگ عمل می‌کند و در بسیاری از مواقع با دنده مرده روبرو خواهید شد. اما اگر به رانندگی با آن عادت کنید؛ متوجه می‌شوید که چگونه از این موقعیت باید خارج شد.

صدا به داخل کابین نفوذ می‌کند و ناهمواری‌های سطح جاده را حس خواهید کرد و هنگام عبور از آنها بدنه خودرو لرزش دارد. نسبت به پیکانتو بیشتر به فرمان و جاده تسلط خواهید داشت و در نهایت MG3 مدل 2022 را برای تردد در داخل شهر و جاده‌های صاف پیشنهاد می‌کنیم.

نتیجه

ام جی 3 مدل 2022 در بریتانیا با گارانتی 7 ساله عرضه شده و این یکی از مزیت‌های خرید این خودرو در آن کشور اروپایی است. اما در داخل ایران و با توجه به اینکه هنوز واردکننده MG3 مدل 2022 مشخص نیست؛ نمی‌توان درباره گارانتی نظر داد. اما فقدان رتبه ایمنی به ما می‌گوید که این خودرو فقط برای رانندگی درون شهری مناسب بوده و نباید از آن در جاده‌های بین شهری استفاده کرد.

ام جی 3 مدل 2022 / MG3

از نظر موتوری هم باید گفت که این خودرو در حد و اندازه پژو 207 بوده و با توجه به فراوانی قطعات و سهولت تعمیر 207 و امثال آن، خرید MG3 اصلاً منطقی به نظر نمی‌رسد؛ اما کیفیت مونتاژ و قطعات این خودرو به مراتب بهتر از محصولات داخلی موجود در بازار بوده و برگه برنده این خودرو را باید همین موضوع دانست.

موتور

پیشرانه ام جی 3 مدل 2022 در تمام نسخه‌ها یک موتور 4 سیلندر 1,5 لیتری تنفس طبیعی با قدرت 109 اسب‌بخار و گشتاور 150 نیوتن‌متر بوده و جعبه دنده‌ای چهار سرعته اتوماتیک دارد.

امکانات

در نسخه Core و استاندارد MG3 امکاناتی مانند دوربین دنده عقب، سنسورهای عقب، سیستم اطلاعات و سرگرمی با صفحه نمایش لمسی 8 اینچی، اپل کارپلی با اتصال سیمی، کروز کنترل، سیستم صوتی مجهز به چهار بلندگو، فرمان با روکش چرم، دسته‌دنده چرمی، رینگ‌های آلومینیومی 15 اینچی، چراغ‌های روشنایی روز LED، روکش پارچه‌ای تارتان صندلی‌ها و ناوربری ماهواره‌ای سفارشی با ارزش 500 دلار وجود دارد.

دسته بندی ها: بررسی خودرو تازه ها منتخب
برچسب ها:

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.