جیلی متهم به کپی برداری از چانگان شد!
آغاز جنگ چینی منتشر شده در ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۳۲
جیلی لایت

چانگان در اقدامی جالب کمپانی جیلی را به نقص کپی رایت محصولات خود متهم کرد. چانگان حق شکایت از جیلی را برای خود محفوظ می‌داند.

به گزارش خودروم، وکلای حقوقی چانگان در شکایتنامه‌ای خطاب به جیلی، این شرکت را به نقص قانون کپی رایت در نمونه اولیه خودروی گلکسی لایت کردند. جیلی در پاسخ به چانگان اعلام کرد که طراحی خودروی مزبور اصالت دارد. جیلی لایت را تفسیری از زیبایی منحصر به فرد محصولات و ادامه رویکرد موفقیت آمیز خود نامید.

اخیراً گلکسی لایت در کنفرانسی خبری و باشکوه رونمایی شد. نسخه تولیدی این خودرو تا پایان سال رونمایی می‌شود. جیلی یک لوگوی اختصاصی برای سری گلکسی در نظر گرفته و آن را باید نمونه بازسازی شده لوگوی اصلی جیلی دانست. لایت کوچه‌ای بزرگ و برقی است. جیلی این خودرو را براساس پلتفرم SEA با ضریب درگ کمتر از 0.19 ساخته است.

 لایت به بسیاری از فناوری‌های پیشرفته جیلی از جمله لیدارها، رادارها و حتی گیرنده‌های ماهواره‌ای مجهز می‌شود. شرکت Geespace به عنوان زیر مجموعه جیلی قصد دارد تا پایان سال 2025 حدود 72 ماهواره در مدار قرار دهد. جیلی با همکاری شرکت مزبور یک پهپاد در عقب لایت قرار می‌دهد. این پهباد قابلیت فرود و شارژ بر روی خودرو را دارد.

چانگان ادعا می‌کند که بعد از مقایسه مشخص می‌شود که نمونه اولیه جیلی با خودروی مفهومی چانگان اتومبیل و مدل‌های تولید انبوه این شرکت شبات زیادی دارد. چانگان به هیچ خودروی خاص و مشخصی اشاره نمی‌کند. این شرکت در مجموع جیلی را به کپی برداری از خود متهم کرد. چانگان از جیلی درخواست توقف اقدامات خود را کرد. این شرکت حق اقدام قانونی بر علیه جیلی را برای خود محفوظ می‌داند.

جیلی در بیانه خود محتوای نامه چانگان را به شدت نادرست دانست. این شرکت اتهام وارده علیه خود را بی اساس و گمراه کننده افکار عمومی می‌داند. چن ژنگ چنگ معاون طراحی جیلی با اشاره به گلکسی لایت، طراحی آن را به مانند خودروهای پیشرو دانست. او نزدیک به 20 سال با چانگان همکاری کرده بود و در مارس 2022 به جیلی پیوست.

در طول مدت حضور ژنگ چنگ در چانگان، او مسئول طراحی چندین مدل تولید انبوه از جمله سری یونی، ایدو و رایتون بود. با این حال این موضوع چیزی غیر عادی نیست. طراحی خودرو بسیار مهم بوده و شرکت‌ها پول زیادی را برای اطمینان از شناخته شدن طرح‌های خود هزینه می‌کنند.

جیلی با طراح ارشد سابق بنتلی یعنی استفان سیلاف یا طراح سابق ولوو به نام پیتر هوربری  همکاری می‌کند. هوربری اکنون معاون ارشد طراحی جیلی است. گریت وال نیز با طراح مشهور بی ام و برای طراحی خودروهای برند وی به نام پیتر لیسلر همکاری می‌کند. چری هم با هاکان ساراکوغلو طراح سابق پورشه از سال 1998 همکاری می‌کند.

پیش از این بنز، بی ام و و آئودی هم از تولیدکننگان چینی به دلیل نقص کپی رایت شکایت کردند. همه ما کپی‌های زیادی از دهه 2000 و اوایل دهه 2010 به رهبری BYD را به یاد داریم. حالا با ظهور خودروسازان جدید و داغ شدن آتش ساخت خودروهای برقی، آنها یکدیگر را به سرقت متهم می‌کنند.

دسته بندی ها: تازه ها عناوین روز
برچسب ها:

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.