جی ای سی امپو توسط راسا موتور خاورمیانه وارد بازار خودروی کشور میشود. در این متن نگاهی جامع و کامل به این خودرو میاندازیم و GAC امپو را بررسی میکنیم.
به گزارش خودروم، در دور جدید واردات خودرو به کشور شرکت راسا موتور خاورمیانه با انتخاب محصولات کمپانی GAC مورد توجه قرار دارد. دلیل این امر فعالیت GAC یا جی ای سی به عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان چینی است. به گونهای که جوینت ونچرهای بزرگ چینی تویوتا و هوندا به وسیله این گروه قدرتمند در بازار چین هدایت میشوند. پس توجه به GAC بی دلیل نیست. خصوصاً وقتی نام سدان GAC امپو به عنوان جدیدترین خودروی وارداتی بازار ایران در میان باشد. بنابراین در ادامه به بررسی جی ای سی امپو (GAC Empow) راسا موتور میپردازیم تا این گونه شما را با یکی از بزرگان خودروسازی چین آشنا کنیم.
فهرست متن
جی ای سی (GAC)، گک یا گاگ مخفف کلمات Guangzhou Automobile Group Co است. خودروسازی دولتی که دفتر مرکزی آن در گوانگژو واقع بوده و در سال ۱۹۵۴ تأسیس شد. این شرکت در ابتدا فعالیت خود را به عنوان خودروسازی از گروه صنعتی گوانگژو آغاز نمود و به تدریج با خرید سهام خودروسازان ضعیف چینی به قدرت رسید. به گونهای که جی ای سی اکنون علاوه بر برندهای ترامپچی، آیون و هیکان جوینت ونچرهای هوندا، میتسوبیشی و تویوتا را در خاک چین هدایت میکند. ما با خودروسازی روبرو هستیم که یکی از پنج خودروساز بزرگ چین با فروش بیش از ۲ میلیون دستگاه در سال است.
جی ای سی امپو از کجا آمد؟
در روزگاری نه چندان دور،گروه جی ای سی (GAC) برای قدرتنمایی در برابر رقبای چینی خود از مدلی مفهومی به نام EMPOW55 رونمایی کرد. چندی بعد و در سال ۲۰۲۰ نمایشگاه خودرو گوانگژو شاهد معرفی گک امپو شد. اندکی بعد نیز امپو به عنوان جانشین سدان ترامپچی GA۴ وارد بازار چین شد. ولی این پایان راه نبود. زیرا همزمان با شروع تولید امپو، پروژه پلتفرم مدولار و جهانی GAC موسوم به GPMA با همکاری شرکای ژاپنی گک به بار نشست. پلتفرمی که برای ورود به بازارهای بزرگ جهانی توسعه یافت و شامل خودروهای سدان، کراساوور، MPV، محصولات هیبرید و پلاگین هیبرید است. پس فرصت مناسب فراهم شد تا فیس لیفتی کلی و کامل از EMPOW را با نام ترامپچی جی ای سی امپو را ببنیم.
ابعاد و اوزان گک امپو چگونه است؟
گک امپو به عنوان سدانی پنج نفره در طول، عرض و ارتفاع ابعادی معادل با ۴,۷۰۰، ۱,۸۵۰ و ۱,۴۳۲ میلیمتر دارد. فاصله بین دو محور این خودرو هم ۲,۷۳۶ میلیمتر اعلام میشود. بنابراین از نظر ابعاد با خودرویی مشابه با چری آریزو ۸ و حتی کیا K5 روبرو هستیم. زاویه ورود و خروج امپو نیز به ترتیب ۱۳ و ۱۸ درجه است. وزن خالص آن ۱,۴۰۰ کیلوگرم اعلام میشود. اما این رقم بسته به نسخه انتخابی و ناخالص بین ۱,۷۹۰ تا ۱,۹۵۰ کیلوگرم متغییر خواهد بود. همچنین برند GAC ضریب درگ جی ای سی امپو را ۰,۲۶ اعلام میکند. حجم صندوق عقب نیز ۵۴۳ لیتر است.
طراحی جی ای سی امپو راسا موتور چگونه است؟
گک امپو ظاهری به شدت اسپرت و جوان پسند دارد. جلوپنجرهای بزرگ با خطوط عمودی مشکی رنگ در کنار اشکال هندسی مرتبط به ورودی هوا و اتصالات جالب سپر، چهرهای خشن را پیش روی ما قرار میدهند. چراغها و کاپوت رو به پایین بوده و بر شخصیت اسپرت جی ای سی امپو راسا موتور تأکید میکنند. در نمای بغل نیز رینگهایی مفتاوت به همراه امتداد خط شخصیتی از چراغ جلو تا عقب در راستای دستگیرههای در جالب توجه هستند. فرو رفتگی اندکی بر روی درها مشاهده میشود. قوس سقف و تکهای بیرونی در امتداد قوس انتهایی ستون C را نباید فراموش کرد. طراحی عقب و گرافیک چراغهای این بخش نیز کاملاً با پیشانی خودرو هماهنگ بوده و دو خروجی اگزوز دوگانه واقعی بر روی سپر جلب توجه میکنند.
کابین نیز مانند اکثر خودروهای امروزی از الگویی T شکل برخوردار است. دو نمایشگر در قالب جلو آمپر و صفحه نمایشگر مرکزی پیش روی راننده و سرنشینان قرار دارد. فرمان دیکات بوده و از تزئینات نقرهای رنگ اسپرتی و زیبایی برخورداز است. اکثر نقاط داشبورد با جنس فوم نرم بوده و شمایل کمانی شکل و عرضی دریچههای تهویه مطبوع مشابه با هوندا سیویک آن را به دو بخش تقسیم میکنند. بر روی کنسول مرکزی شناور، دسته دندهای اسپرت و پلاستیک همانند فیر کربن جلب توجه میکنند. پلاستیکی که بر روی پوشش درها نیز به کار میرود. پوشش صندلیها از جنس چرم مصنوعی بوده و سرنشینان از فضای کافی برخوردار هستند. ضمن اینکه امکان خواباندن صندلیهای عقب برای افزایش فضای ذخیره حمل بار وجود دارد.
مشخصات فنی گک امپو راسا موتور چیست؟
گک تنها یک نسخه از نظر فنی را برای بازار خاورمیانه در نظر دارد. پس راسا موتور نیز به ناچار سراغ پیشرانه ۱,۵ لیتری توربوشارژ با کد 4A15J2 رفت. موتوری که دارای تکنولوژی GDI بوده و ۱۶۷ اسب بخار قدرت را به همراه حداکثر گشتاور ۲۷۰ نیوتنمتر تولید میکند. نیروی این پیشرانه چهار سیلندر توسط گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه به محور جلو انتقال مییابد. حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت بوده و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برابر با ۷ ثانیه اعلام میشود. میزان مصرف سوخت به ازای پیمایش هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت معادل با ۶ لیتر خواهد بود. گک امپو از فرمان برقی بهره میبرد و سیستم تعلیق جلو و عقب آن به ترتیب مک فرسون و مولتی لینک مستقل است. از نکات جالب این محصول بهرهگیری از کیت اسپرت اگزوز است. این قابلیت در صورت فعال بودن؛ صدایی جذاب برای جوانان و عاشقان هیجان تولید میکند. چند حالت رانندگی مختلف قابل استفاده بوده و نمایشگر خودرو نیز اطلاعاتی همچون فشار و دمای روغن و میزان تقویت فشار را به راننده نمایش خواهد داد.
ایمنی GAC امپو چگونه است؟
خوشبخاته راسا موتور GAC امپو را در نسخهای قابل توجه از نظر ایمنی وارد بازار ایران میکند. به گونهای سنسور جلو و عقب، ترمزهای چهار چرخ دیسکی و ضد قفل، سامانه کنترل پایداری و دوربین ۳۶۰ درجه را در این خودروی چینی میبینیم. علاوه بر این ترمز اضطراری هوشمند، کروز کنترل تطبیقی، تابلو خوان، رادار کمکی رانندگی در ترافیک، سامانه نگهداری خودرو بین خطوط، شش کیسه هوا، سیستم کمک به شروع حرکت در سراشیبی، ترمز پرک برقی، اتوهلد، نور بالای هوشمند و… در این خودرو وجود دارند.
امکانات جی ای سی امپو چیست؟
گروه GAC سدان امپو را در سه تیپ از نظر آپشنی با نام GS، GE و GL برای بازار خاورمیانه در نظر میگیرد. خوشبختانه راسا موتور یکی از کاملترین نسخههای جی ای سی امپو را برای بازار ایران در نظر گرفته است. به گونهای که اکنون شاهد استفاده از امکاناتی نظیر استارت دکمهای، سنسور باران، صندلی راننده ۶ جهت برقی به همراه گودی کمر، شیفتر دنده پشت فرمان، ورود و استارت بدون کلید از طریق ریموت، شارژ بیسیم تلفن همراه، جلو آمپر دیجیتالی ۷ اینچی و نمایشگر ۱۰,۲۵ اینچی مرکزی را در GAC امپو شاهد هستیم. به غیر از موارد مزبور باید به رینگهای ۱۸ اینچی اسپرت، فیلتر مخصوص گرد و غبار کابین، روکش چرمی صندلیها، سانروف، آینههای تاشو برقی و قابلیت اتصال به اپل کارپلی را ذکر کرد.
نتیجهگیری جی ای اسی امپو راسا موتور
گک امپو راسا موتور سدانی جذاب و جوان پسند به نظر میرسد. مشخصات فنی این محصول نیز همانند سایر رقبای چینی خود در بازار ایران بوده و از نظر عددی برتری خاصی نسبت به آنها ندارد. اما نکته مثبت این خودرو را باید کیفیت مطلوب آن دانست. از طرفی ما با یک خودروی وارداتی مواجه هستیم و قطعاً از نظر کیفی باید امپو را یک سر و گردن بالاتر از رقبای آن در بازار دانست. اما قیمتگذاری اشتباه امپو میتواند این سدان جسور را به سدانی مهجور تبدیل کند. از طرفی راسا موتور شبکه نمایندگی و ارائه خدمات پس از فروش مناسبی ندارد و فعلاً در ابتدای راه است.