آیا چین خودروسازی ایران را دور زد؟
حاشیه‌های یک سفر منتشر شده در ۲۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۰

در حاشیه سفر رئیس جمهوری چین به عربستان سعودی، قراردادی 500 میلیون دلاری به منظور ساخت یک کارخانه تولید خودروهای الکتریکی با ظرفیت 100 هزار دستگاه امضاء شد!

به گزارش خودروم، هر روز که می‌گذرد ابعاد تازه‌ای از سفر رئیس جمهور چین به عربستان سعودی افشاء می‌شود. سفری که به دلیل امضاء دو بیانیه سیاسی با مضمون‌هایی ضد ایرانی با حاشیه‌های فراوانی مواجه شد و موجبات نارضایتی مقامات و مردم کشور ما از رفتار نسنجیده چینی‌ها را فراهم کرد.

اما جدا از ابعاد سیاسی این سفر، باید به قراردادهای امضاء شده در حاشیه سفر شی جین پینگ به عربستان سعودی نیز توجه فراوانی نمود. در یکی از این قراردادها شرکت چینی انویت موتورز (Enovate Motors) در طی قراردادی با هولدینگ سمو (Sumou) برای ایجاد یک سرمایه‌گذاری مشترک به منظور تولید خودروهای مبتنی بر انرژی پاک (NEV) در عربستان سعودی موافقت کرد.

قرارداد انویت موتور با عربستان

براساس این قرارداد، دو طرف در مجموع و به شکل مشترک 500 میلیون دلار را برای ساخت یک پایگاه تولید، تحقیق و توسعه NEV و در نهایت کارخانه‌ای با ظرفیت تولید سالانه 100 هزار خودروی الکتریکی هزینه می‌کنند. این قرارداد در دو فاز اجرایی می‌شود و به موجب آن انویت موتورز اولین سازنده NEV چینی خواهد بود که در عربستان سعودی خودرو تولید می‌کند. همچنین این کارخانه که هنوز ساخت آن آغاز نشده؛ اولین پایگاه تولیدی NEV چینی در عربستان نامیده می‌شود.

علاوه بر این قرار است که انویت موتورز توسط سرمایه‌گذاران عربستان حمایت شده و به طور موثر از نظر مالی تقویت شود تا آن را به اهرمی برای نفوذ به سایر بازارهای خاورمیانه، اروپا و آمریکا کنند. از طرفی باید توجه کرد که بخشی از سهم عربستان در این جوینت وچر مشترک از طریق صندوق توسعه دولتی عربستان و آرامکو تامین خواهد شد.

حال سوال اصلی این است که خودروسازان چینی که همواره از ممنوعیت‌های موجود در صنعت خودروسازی ایران سود برده و حضوری طولانی در این بازار داشته و دارند؛ چرا چنین سرمایه‌گذاری‌هایی در بازار ایران که همواره تشنه ورود سرمایه خارجی است؛ انجام نداده و حتی یک پایگاه تحقیق و توسعه کوچک هم در ایران دایر نمی‌کنند؟ چرا کمک‌های چین به صنعت خودروسازی ایران در حد مونتاژ چند محصول متوسط و تامین قطعاتی محدود برای تعدادی از خودروها خلاصه می‌شود. اگر مشکل چینی‌ها تحریم و… است؛ پس چه طور اجازه مونتاژ خودرو در ایران را دارند؛ اما نمی‌توانند کارخانه‌ای مشابه با آنچه در عربستان خواهند ساخت را در ایران نیز تاسیس و اداره کنند؟

نظر شما چیست؟ آیا چین خودروسازی ایران را دور زده و به فکر تولید خودرو در کشوری ثالث به عنوان هاب منطقه خاورمیانه و برای نفوذ در بازار خودرویی این جغرافیا است یا خیر؟

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.