تسلا برای رسیدن به هدف فروش سالانه ۲۰ میلیون خودروی الکتریکی در سطح جهان، توسعه فاز سوم گیگافکتوری شانگهای را به منظور تولید خودروهای ۲۶ هزار دلاری آغاز میکند.
به گزارش خودروم، رسانههای چینی گزارش میدهند که تسا در حال برنامهریزی برای از سرگیری سات سوم کارخانه گیگاشنگاهی است. این کمپانی آمریکایی به این منظور تولید خودروهای جدید را با قیمت بیش از ۲۶ هزار دلار در دستور کار قرار میدهد. تسلا پیش از این اعلام کرد که کارخانه ذخیره انرژی جدیدی در شانگهای با ظرفیت تولید سالانه ۴۰ گیگاوات خواهد ساخت و در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ بهرهبرداری از آن را شروع میکند. این کمپانی در هنگام اشاره به این خبر، هیچ صحبتی در رابطه با فاز سوم کارخانه شگیگافکتوری شانگهای نکرد.
افراد نزدیک به تسلا میگویند که این شرکت از سال ۲۰۲۱ با تشکیل تیمی برای توسعه فاز سوم آماده شد. اما در تابستان ۲۰۲۲ کلیه فعالیتهای تیم مزبور به حالت تعلیق در آمد. در واقع تیم مورد اشاره مسئولیت توسعه کارخانه در بخشهای دیگر را برعهده گرفت. ظرفیت تولید بخش سوم گیگافکتوری شانگهای به تولید یک وسیله نقلیه جدید با قیمت ۲۵ هزار دلار اختصاص مییابد. تسلا این خودرو را در سال ۲۰۲۰ معرفی نمود و ساخت ان برای رسیدن به هدف فروش سالانه ۲۰ میلیون خودروی الکتریکی ضروری است.
اهمیت شانگهای برای تسلا
اکنون کارخانه تسلا در شانگهای تنها مدل ۳ و مدل Y را تولید میکند. ظرفیت سالانه ان نیز ۱,۱ میلیون دستگاه است. از ژانویه تا نوامبر امسال بیش از ۸۵۸ هزار دستگاه خودرو توسط آن تولید شدهاند و این رقم نسبت به سال قبل ۳۰ درصد افزایش یافته است. کارخانه تسلا در چین، کار آمدترین مرکز تولید این کمپانی در جهان است. به طوری که تنها ۷۶ ثانیه طول میکشد تا کارخانه تسلا در تگزاس خودرویی را از خطوط تولید خود خارج کند و این عدد در شانگهای برابر با ۳۷ ثانیه است!
مگا کارخانه ۴۰ گیگاوات ساعتی شانگهای اولین کارخانه تولید انرژی تسلا خارج از خاک آمریکا است. این کارخانه باتریهایی را برای بازار چین و سایر بازارهای جهان تولید خواهد کرد. ظاهراً کمپانی آمریکایی از تکنولوژی CATL برای تولید باتری استفاده میکند. در هر حال پیش از این گزارشی از سوی بلومبرگ مبنی بر قصد تولید ۲ میلیون خودرو در شانگهای توسط تسلا انتشار یافت. اما این طرح به دلیل نگرانیهای دولت چین متوقف شد.
وضعیت تسلا در بازار چین
تسلا در چین رقبای بیرحم فراوانی دارد. به طوری که فروش مدل ۳ در طول سال ۲۰۲۳ کاهش یافت. زیر دهها سدان الکتریکی با قیمت پایینتر همانند دیپال SL03، بی وای دی هان و سیل سهم زیادی از بازار را اشغال کردهاند. البته مدل ۳ ساخت چین در سال ۲۰۲۴ به شکل عمده صادر خواهد شد. اما چگونگی روند استقبال از این خودرو در بازار چین مشخص نیست. مدل Y همچنان خوب میفروشد و فروش تسلا در این کشور به شدت متکی به شاسیبلند الکتریکی آن است. با این حال خودروسازان چینی شاسیبلندهایی ارزانتر را برای رقابت با تسلا Y در سال ۲۰۲۴ وارد بازار میکنند.