شرکت آئودی به منظور رسیدن به اهداف خود برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای تا سال 2025 از سوختی ویژه برای محصولات خود استفاده میکند.
به گزارش خودروم، کمپانی آئودی در تلاش است که به اهداف خود برای رسیدن به تولیدات بدون کربن تا سال 2025 برسد. بخشی از این فرآیند شامل بهرهگیری از مخلوط ویژه بنزین و گازوئیل است. ترکیبی از سوختهای فسیلی استاندارد و سوختهای تجدیدپذیر که R33 نام دارند و باک بسیاری از آئودیهای جدید تولید شده در کارخانههای آلمان و همچنین وسایل نقلیه و تجهیزات مورد استفاده در این مجموعهها با سوخت مزبور پُر میشود.
این سوخت توسط شرکت مادر ائودی، یعنی فولکس واگن و با همکاری شل و بوش توسعه داده شد. ایده اصلی تولید این سوخت، کاهش انتشار گازهای گلخانهای با بهرهگیری از موتورهای فعلی و جایگزینی سوختهای قبلی با سوختی سازگار بود. آئودی در سال 2021 از R33 Blue گازوئیل استفاده کرده بود و حالا از بنزین R33 Blue هم استفاده میکند.
دو سوم سوخت R33 شامل نمونههای فسیلی بوده و باقی آن سوخت زیستی تجدیدپذیر است. نوع بنزین این سوخت ترکیبی از اتانول و بیونفتا به عنوان مادهای تجدیدپذیر است. در نوع دیزلی از سوخت پارافینی تجدیدپذیر برپایه روغن گیاهی و بیودیزل استفاده میشود.
آئودی بنزین R33 را مطابق با استانداردهای بنزین معمولی مداند. این باعث میشود که این سوخت با هر چیزی از جمله 10 درصد اتانول سازگار باشد. علاوه بر این، آئودی ادعا میکند که R33 دیزل هم استانداردهای لازم برای استفاده در تمام موتورهای دیزلی جدید و قدیمی را دارد. طبق گزارش این شرکت، سوخت R33 ویژگی پاک کنندگی دارد و به جلوگیری از خوردگی هم کمک میکند.
متاسفانه هیچ اشارهای به میزان مصرف این سوخت نشده است؛ اما آئودی مدعی میشود که سوختهای R33 حداقل تا 20 درصد از انتشار گازهای گلخانهای جلوگیری میکنند. این نتیجه مطالعهای است که نه تنها میزان انتشار گازهای گلخانهای از وسایل نقلیه را مورد توجه قرار داده است؛ بلکه فرایند تولید، پردازش و توزیع سوخت را نیز در نظر گرفته است. در حال حاضر آئودی از این سوخت در کارخانههای اینگولشتات و نکارسولم استفاده میکند.
آئودی به دنبال اجرا سیاستهایی برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای تا سال 2025 است؛ اما این برند آلمانی متعهد شده که تا سال 2033 فقط خودروی الکتریکی تولید کند. توقف تولید محصولات احتراقی جدید به معنی عدم ارائه بنزینهای قدیمی برای میلیونها خودروی احتراقی نیست و خودروهای دیزلی همواره در جادهها حضور دارند. سوخت تجدیدپذیری مانند R33 و سایر سوختهای مصنوعی میتوانند راه حلی برای تامین انرژی خودروهای احتراقی باشند.