نرخ سوم بنزین ۵۰۰۰ تومان شد؛ جزئیات مصوبه جدید دولت
منتشر شده در ۰۴ آذر ۱۴۰۴ ساعت ۲۲:۳۳
قیمت بنزین

سهمیه ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی باقی ماند، اما بنزین آزاد ۵۰۰۰ تومان شد. تکلیف سهمیه چند خودرویی‌ها و رانندگان اسنپ چه می‌شود؟

هیئت وزیران با تصویب طرح جدید ساماندهی توزیع بنزین، رسماً نرخ سوم بنزین را معرفی کرد. بر اساس این مصوبه که از ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۴ اجرایی می‌شود، قیمت بنزین آزاد به حداقل ۵۰۰۰ تومان افزایش می‌یابد و استفاده از کارت سوخت شخصی برای دریافت بنزین یارانه‌ای الزامی خواهد شد. این تغییرات در حالی صورت می‌گیرد که سهمیه‌های یارانه‌ای ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی برای خودروهای شخصی بدون تغییر باقی مانده‌اند.

اعمال نرخ سوم بنزین و محدودیت کارت جایگاه

مهم‌ترین بخش این مصوبه، پایان دوران استفاده از کارت سوخت اضطراری جایگاه‌ها با نرخ یارانه‌ای است. از ۱۵ آذر، سوخت‌گیری با کارت جایگاه با نرخی حداقل ۱۰ درصد گران‌تر از قیمت تمام‌شده بنزین (فوب خلیج فارس) محاسبه خواهد شد که در حال حاضر معادل لیتری ۵۰۰۰ تومان است. به عبارت دیگر، نرخ‌های ۱۵۰۰ تومانی (۶۰ لیتر) و ۳۰۰۰ تومانی (۱۵۰ لیتر) صرفاً از طریق کارت سوخت شخصی و در سقف سهمیه قابل دریافت خواهد بود.

تغییرات مهم در سهمیه‌ها از ۱۵ آذر

این مصوبه تغییرات مهم دیگری را نیز در نحوه تخصیص سهمیه‌ها ایجاد می‌کند. یکی از کلیدی‌ترین تغییرات، حذف کامل سهمیه بنزین یارانه‌ای خودروهای دولتی است. به جز موارد استثنا مانند آمبولانس‌ها، ناوگان دولتی از این پس موظف است بنزین را با نرخ آزاد تأمین کند.

همچنین، مالکانی که چندین خودروی بنزینی دارند، تنها برای یک خودرو سهمیه یارانه‌ای دریافت خواهند کرد. این افراد یک ماه فرصت دارند تا خودروی مورد نظر خود را برای دریافت سهمیه در سامانه معرفی کنند، در غیر این صورت انتخاب به صورت خودکار توسط وزارت نفت انجام می‌شود.

علاوه بر این، از بهمن ماه ۱۴۰۴، سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی برای خودروهای دوگانه‌سوز به نصف کاهش خواهد یافت تا سیاست تشویق به استفاده از سوخت CNG تقویت شود.

طرح‌های حمایتی برای رانندگان اینترنتی

دولت برای حمایت از رانندگان فعال در پلتفرم‌های آنلاین مانند اسنپ و تپ‌سی، سازوکار جبرانی در نظر گرفته است. قرار است ظرف سه ماه سامانه‌ای طراحی شود تا مابه‌التفاوت قیمت بنزین آزاد و نرخ یارانه‌ای، به صورت اعتبار ریالی به حساب این رانندگان واریز گردد تا هزینه حمل‌ونقل برای این قشر افزایش نیابد.

تشکیل کارگروه ویژه برای آینده قیمت بنزین

یکی از بندهای مهم این مصوبه، تشکیل یک کارگروه ویژه با اختیارات کامل است. این کارگروه متشکل از نمایندگان سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه‌های کلیدی، اختیار تام دارد تا در آینده، نرخ بنزین آزاد و میزان سهمیه‌های لیتری و اعتباری را بر اساس شرایط اقتصادی و امنیتی کشور تغییر دهد. این بند به معنای پایان قیمت‌گذاری ثابت و حرکت به سوی نرخ‌های شناور فصلی برای بنزین آزاد است.

گامی به سوی اصلاحات اقتصادی؟

حذف سهمیه خودروهای دولتی و واقعی‌سازی نسبی قیمت انرژی، گامی مثبت در مسیر اصلاحات اقتصادی تلقی می‌شود. با این حال، موفقیت بلندمدت این طرح نیازمند اقدامات تکمیلی فوری است. الزام دولت به نوسازی ناوگان فرسوده، خرید خودروهای هیبریدی و توسعه زیرساخت‌های سوخت پاک (CNG و برق)، اقداماتی هستند که می‌توانند این صرفه‌جویی را پایدار کرده و به کاهش مصرف سوخت در سطح ملی منجر شوند.

دسته بندی ها: داخلی
برچسب ها:

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.