فونیکس FX و چانگان یونی تی دو رقیب جدی در بازار چین هستند. به نظر شما کدام یک از این دو شاسی بلند بر دیگری چیره خواهد شد؟
به گزارش خودروم، در حال حاضر فونیکس FX در بازار ایران تقریباً بی رقیب است. اما این روزهای خوش با ورود چانگان یونی تی بزودی پایان مییابد. محصول خاص چری برای موفقیت در بازار پر تلاطم ایران، رقیبی جدی، صاحب نام و پرطرفدار را در پیش روی خود میبیند. این یعنی مصرف کنندگان واقعی با یک دو راهی بزرگ و سردرگمی خاص روبرو میشوند. به همین خاطر در خودروم تصمیم به مقایسه فونیکس FX و چانگان یونی تی گرفتیم تا به این وسیله راهنمای خرید و انتخاب مشتریان دو شاسی بلند خاص بازار ایران باشیم.
فهرست متن
رقبای جدی
چانگان یونی تی در سال 2020 وارد بازار شد. این خودرو بلافاصله پس از عرضه به محبوبیتی قابل انتظار رسید و با فروش ماهانه بیش از 10 هزار دستگاهی به ستونی استوار برای برند چانگان تبدیل شد. چری به عنوان رقیبی سنتی برای چانگان به فکر رقابت با این محصول افتاد. پیش از آن چری شاسی بلندهای متوسطی در سبد محصولات خود داشت و فروش خود را تا حد زیادی مدیون توفیق تیگو 8 بود. به این ترتیب چری برای بازپس گیری سهم خود از بازار و تقویت بصری برند خود در نظر خریداران چینی اومودا 5 را معرفی کرد.
در آن زمان و براساس برنامهریزیها چری تصمی به صادرات اومودا 5 یا فونیکس FX به بازارهای بین المللی همچون روسیه، اتحادیه، اروپا، استرالیا و نیوزلند داشت. اکنون این برند تقریباً به خواستههای خود دست یافته است. چانگان نیز برای افزایش فروش علاوه بر بازارهای مزبور، خاورمیانه را هدف قرار داد. چری با زیرکی و قبل از رقیب سنتی خود اومودا را وارد بازار خاورمیانه و ایران کرد. چانگان نیز با کمی تاخیر وارد بازار ایران شد. به این ترتیب دو خودروی چینی با شمایلی تقریباً یکسان و قیمتی برابر در بازار جهانی وارد کشور ما شدند.
طراحی بدنه
معمولاً ما به دیزاینهای حاصل از خطوط ماتریسی بر روی مدلهای برندهای گوناگون اشاره میکنیم. بنابراین حضور این طرحها بر روی دو مدل خودرو از دو کمپانی کاملاً متفاوت چیز عجیبی نیست. اما همین یک نکته کوچک، فونیکس FX و چانگان یونی تی را از نظر طراحی شبیه به یکدیگر میکند. در واقع هر دو محصول چهرهای تخیلی دارند. در جلوپنجره انها تعداد زیادی از عناصر محبوب خودروسازان چینی مانند چراغهای باریک و… دیده میشود.
ولی اگر منصف باشیم باید گفت که چهره چانگان یونی تی خشن و رادیکالتر است. چانگان حس تکنولوژی و حرکتی قدرتمدانه را القا میکند. در واقع یونی تی تاکید بیشتری به فردیت یک خودرو و راننده آن دارد. در مقابل فونیکس اف ایکس ظریف و محافظه کارانه است. این یعنی شاید افرادی با سن و سال جوان و بانوان خرید محصول چری را به شاسی بلند چانگان ترجیح دهند. در کنارهها نیز شباهتی بسیار بالا را شاهد هستیم.
پروفیل کناری
پروفیل کناری بدنه این دو خودروی چینی به لطف خط شخصیت به دو قسمت تقسیم میشود. همچنین شاهد بکارگیری سقفی شناور با بافتی اسپرت در هر دو خودرو هستیم. در چری اومودا 5 آینهها و رینگها با تمی از رنگهای قرمز یا غیره تزئین میشود. در چانگان یونی تی هم این اتفاق رخ میدهد. اما نسخه موجود در ایران فاقد چنین ویژگی است. تفاوت یونی تی با فونیکس اف ایکس را باید به کارگیری دستگیره در مخفی دانست. همچنین دستگیره در عقب این خودرو در سگک داخلی درب و مشابه با برخی محصولات هوندا است.
لاستیک و طراحی عقب
از نظر سایز لاستیک نیز فونیکس اف ایکس از تایرهای 17 و 18 اینچی استفاده میکند. اما نسخه پایه یونی تی به لاستیکهای 19 اینچی مجهز است. همچنین نمونههای بالاتر محصول چانگان از لاستیکهای 20 اینچی بهره میبرند. طراحی عقب دو رقیب دوست داشتنی یک شکاف بزرگ ایجاد میکند. فونیکس FX چراغهای متصل، بدنهای چند لایه و اگزوزهایی مخفی دارد. در مقابل یونی تی پهن و کم حاسیه است. این خودرو به اسپویلری بزرگ و چراغهایی سیاه مجهز میشود.
ابعاد
از نظر ابعاد هر دو خودرو در دسته کراس اوورهای کامپکت یا جمع و جور قرار میگیرند. طول، عرض و ارتفاع فونیک FX به ترتیب 4,400، 1,830 و 1,588 میلیمتر است. فونیکس فاصله محوری 2,630 میلیمتری دارد. این اعداد خودروی مزبور را به یک شاسی بلند کوچک شبیه میکند. در مقابل یونی تی 4,515، 1,870 و 1,565 میلیمتر اندازه دارد. فاصله محوری این خودرو 2,710 میلیمتر است. این رقم در حد استانداردهای یک خودروی کلاس A بوده و ظاهر یونی تی را پختهتر میکند. پس یونی تی در مجموع بزرگتر از فونیکیس اف ایکس است.
طراحی داخلی
از نظر طراحی داخلی، چینش اجزا این خودرو بسیار به یکدیگر شبیه است. هر دو محصول از شاخصههای محبوبی مانند فرمان تخت، صفحه نمایش دوگانه و اهرم تعویض دنده الکترونیکی بهره میبرند. اما تفاوتهایی هم مشاهده میشود. فضای داخلی فونیکس FX گرم و خودمانی است. در این حال این خودرو حس لوکس بودن را به سرنشینان خود هدیه میدهد. فضای داخلی چانگان یونی تی شبیه اسپرت به نطر میرسد. طراحی کنسول و شکل اهرم دنده شبیه به هواپیما است. در مجموع این خودرو محیطی تکنولوژیک را به سرنشینان عرضه میکند.
نمایشگر و فناوری
از نظر نمایشگر فونیکس اف ایکس از ترکیب دو صفحه نمایش 12,3 و 10,25 اینچی استفاده میکند. نمایشگرهایی یونی تی هم 12,3 و 10,3 اینچ ابعاد دارند. این مایشگرها عملکرد مطلوبی دارند. به خوبی میتوان مسیر نمایشی سیستم ناوبری را درک کرد و بکارگیری آنها حس خوبی دارد. فونیکس اف ایکس به سیستم چری لیون 5 مجهز است. در مقابل نیز یونی تی از Wutong Autolink Tencent استفاده میکند.
هر دو خودرو قابلیت بروزرسانی OTA در بهترین سطح را دارند. اتصال بی سیم، 4G، ناوبری آنلاین، بلوتوث و کنترل صوتی هم در این خودروها موجود است. تفاوت اف ایکس و یونی تی در این زمینه، امکان اتصال محصول فونیکس به هوآوری هایکار و اپل کار پلی است. چون یونی تی از این قابلیتها پشتیبانی نمیکند. باید توجه داشت که در چین سیستم کارلایف مورد استفاده چانگان با اپل کار پلی برابری دارد.
صندلیها و راحتی سرنشینان
از نظر صندلیهای ردیف جلو، هر دو خودرو از انواع اسپرت و یکپارچه با پوشش چرم مصنوعی استفاده میکنند. صندلیها سرنشین را به خوبی در بر میگیرد. با این تفاوت که لبه صندلی چانگان یونی تی برجستگی بهتری دارد. صندلیهای عقب فونیکس FX هم تکیه گاه سر با قابلیت تنظیم ارتفاع دارد. این ویژگی به سرنشینان این بخش برای سواری راحتتر کمک زیادی میکند.
از نظر حجم و ابعاد محیط داخلی، یونی تی مزیتهای بیشتری دارد. اما با وجود ابعاد کمتر فونیکس اف ایکس، تفاوتی در فضای صندلی و… مشاهده نمیشود. ولی فاصله محوری کمتر اف ایکس، فضای پای سرنشینان در قسمت عقب را کاهش میدهد. در هر دو محصول سرنشینانی با قد 1,8 متر فضای سر کافی در ردیف جلو و عقب دارند. با این حال یونی تی به وضوح فضای پای بیشتری نسبت به اف ایکس فراهم میکند.
فضای ذخیره سازی
از نظر فضای ذخیره سازی اشیا در این دو خودرو از موقعیتهای معمول به خوبی استفاده میشود. روی پنل درها و… مکانهایی برای قرار دادن اشیا وجود دارد. اما طراحی چانگان یونی تی در کنسول میانی، فضای بیشتری را فراهم میکند. در این خودرو یک فضای ذخیره سازی بزرگ در زیر اهرم تعویض دنده وجود دارد. این فضا به حد کافی جادار و مناسب برای قراردادن وسایل گوناگون است. فضای صندوق عقب هر دو خودرو خیلی بزرگ نیست. اما پشتی صندلیهای عقب را میتوان خواباند. به این ترتیب فضای گسترده ایجاد میشود. در فونیکس اف ایکس امکان افزایش عمق فضای صندوق عقب با تنظیم ارتفاع کفی آن وجود دارد.
مشخصات فنی
از نظر تعدد نسخه و کلاس، اومودا 5 یا فونیسک FX وضعیت بهتری دارد. با این حال پر فروش ترین نسخه چانگان یونی تی نسخه 1,5 لیتری توربو با امکاناتی اولیه است. نسخه بهتر دارای کیسه هوای جانبی، کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد و… است. اما نسخه پایه فونیکس FX در حد نمونه میانی یونی تی است. این خودرو در انواع 1,5 و 1,6 لیتری توربو عرضه میشود. تمامی نسخههای آن دارای گرمکن و سردکن صندلی جلو هستند. ولی در یونی تی به جز نسخه 2 لیتری توربو خبری از امکان مزبور نیست.
پیشرانه فونیکس FX
از نظر فنی اغلب مدلهای دو خوردو مزبور تشابهات قابل توجهی دارند. به همین خاطر هم خیلی به آنها توجه نمیشود. چون ما با اکثر مشتریان بدنبال خودروهای خانوادگی، کیفیت و اطمینان پذیری بیشتر هستند. فونیکس اف ایکس دو نسخه دارد. نمونه اول موتوری 1,5 لیتری توربو با قدرت 154 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتن متر دارد. این پیشرانه به گیربکسی CVT و 9 سرعته متصل است.
نسخه دیگر اف ایکس هم از موتور 1,6 لیتری توربو با قدرت 194 اسب بخار و گشتاور 290 نیوتن متر استفاده میکند. این پیشرانه نیز به گیربکسی 7 سرعته و دوکلاچه مرطوب متصل است. چری از نظر فناوری و مسائل فنی نسبت به بسیاری از خودروسازان مستقل چینی پیشتاز است. بنابراین کیفیت و اطمینان پذیری خوبی را باید از پیشرانههای مزبور انتظار داشت.
پیشرانه چانگان یونی تی
یونی تی هم با دو پیشرانه عرضه میشود. نسخه پایه این خودرو به موتوری 1,5 لیتری توربو با قدرت 184 اسب بخار و گشتاور 300 نیوتن متر مجهز است. این پیشرانه از گیربکسی 7 سرعته و دوکلاچه مرطوب استفاده میکند. نسخه قدرتمندتر این خودرو به موتوری 2 لیتری توربو با قدرت 229 اسب بخار و گشتاور 390 نیوتن متری مجهز است. این موتور با بکارگیری گیربکسی 8 سرعته و اتوماتیک نیرو را به محور جلو منتقل میکند. موتورهای چانگان از سری نهنگ آبی دارای فناوری پیشرفتهای هستند. این فناوری منجر به کاهش مصرف سوخت میشود.
میزان مصرف سوخت ترکیبی فونیکس اف ایکس با موتور 1,5 و 1,6 لیتری توربوشارژ به ترتیب 7,3 و 7,1 لیتر است. در مقابل چانگان یونی تی با موتور 1,5 و 2 لیتری توربوشارژ به ترتیب 6,1 و 6,7 لیتر سوخت مصرف میکند. البته میزان مصرف سوخت حقیقی قطعاً از اعداد مزبور بیشتر است. اما اعداد اعلامی شرایط یکسان آزمایش اهمیتی فراوان دارند. مصرف سوخت یونی تی با وجود بدنه سنگینتر 5,6 تا 16 درصد کمتر است. این رقم بسیار قابل توجه است. از طرفی عملکرد فونیک FX در زمینه مصرف سوخت گیج کننده به نظر میرسد. چون این خودرو انرژی زیادی میخواهد.
شاسی
از نظر شاسی هر دو خودرو در جلو از سیستم تعلیق مک فرسون استفاده میکنند. همچنین هر دو خودرو سیستم تعلیق چند لینکی مستقل بر روی محور عقب دارند. سیستم مزبور برای یک شاسی بلند کامپکت معقول به نظر میرسد. البته ساختار سیستم تعلیق گواهی شما برای انتخاب نهایی نیست. چون هر دو خودروساز تجربهای قوی در زمینه تیونینگ شاسی دارند. بنابراین انتخاب میان فونیکس FX و چانگان یونی تی از نظر شاسی کاملاً دشوار است.
جمع بندی
در مجموع باید گفت که هر دو خودرو شایسته تقدیر هستند. اما یونی تی از نظر طراحی و قدرت جایگاه بهتری دارد. فونیکس FX نیز با توجه به قیمت جهانی برای خرید مناسب است. با توجه به حجم فروش نیز چانگان یونی تی 1,5 لیتری توربو پر فروشتر از اف ایکس خواهد بود. اما با توجه به قیمت کمتر، محصول فونیکس را نباید از قلم انداخت. در صورت نیاز به قدرت بیشتر و در اختیار داشتن بودجه کافی نیز باید به سراغ نسخه 2 لیتری توربو یونی تی رفت. اما فعلاً خبری از نسخه مزبور در بازار ایران نیست.
میزان مصرف سوخت ترکیبی فونیکس اف ایکس با موتور 1,5 و 1,6 لیتری توربوشارژ به ترتیب 7,3 و 7,1 لیتر است. در مقابل چانگان یونی تی با موتور 1,5 و 2 لیتری توربوشارژ به ترتیب 6,1 و 6,7 لیتر سوخت مصرف میکند
از نظر شاسی هر دو خودرو در جلو از سیستم تعلیق مک فرسون استفاده میکنند. همچنین هر دو خودرو سیستم تعلیق چند لینکی مستقل بر روی محور عقب دارند.