رشد فروش خودرو در روسیه به لطف چینی ها
فرصت‌سازی اژدها منتشر شده در ۲۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۰
Car sales statistics in Russia 2023

علیرغم تحریم بازار خودروی روسیه به لطف چینی‌ها مسیر رو به رشد خود را ادامه می‌دهد. به گونه‌ای که در سال گذشته میلادی بیش از یک میلیون خودرو در این کشور به فروش رسید.

به گزارش خودروم، اطلاعات PPK JSC روسیه نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۳ میزان فروش سالانه خودروهای جدید در این کشور ۶۹ درصد افزایش یافته و به عدد ۱ میلیون و ۵۸ هزار و ۷۰۸ دستگاه رسید. این رشد قابل توجه به نظر می‌رسد. اما همچنان سطح فروش کمتر از میزان آن قبل از درگیری روسیه و اوکراین در سال ۲۰۲۱ است. همچنین به دلیل تحریم‌ها و خروج بیشتر شرکت‌های خارجی، اکنون بسیاری از خودروهای بازار روسیه، چینی بوده و در این کشور مونتاژ می‌شوند.

برند روسیه لادا در طی یکسال اخیر رشد قابل توجهی را تجربه نمود. لادا از فروش ۱۷۴,۶۸۸ خودرو در سال ۲۰۲۲ به فروش ۳۲۴,۴۴۶ دستگاهی در سال ۲۰۲۳ رسید. در نتیجه سهم لادا از بازار روسیه به ۳۰,۶ درصد رسید. پیش از این لادا ۲۷,۹ درصد از سهم بازار را در اختیار گرفته بود.

میزان فروش خودروهای چینی در روسیه نیز روندی افزایشی را پیمود و اکنون سهم آنها از بازار روسیه ۴۷ درصد است. خودروسازان چینی در مجموع ۴۹۸ هزار خودرو را به روس‌ها فروخته‌اند. پس از خروج تولیدکنندگان مطرح خودرو از روسیه به دلیل جنگ اوکراین، برندهای چینی به سرعت جایگزین آنها شدند. به طوری که اکنون از میان ۱۰ برند پرفروش روسیه، شش مورد آنها متعلق به چین هستند.

وضعیت چری و دوستان

برند چری اکنون با فروش ۱۱۸ هزار ۹۵۰ هزار دستگاه خودرو و اختصاص سهم ۱۱,۲ درصدی از بازار خودرو روسیه در سال ۲۰۲۳ جایگاه دوم را به خود اختصاص می‌دهد. دو برند زیر مجموع چری یعنی اکسید و اومدا نیز در جایگاه ۶ و ۷ قرار دارند و در مجموع میزان فروش گروه چری نزدیک به ۲۰۰ هزار دستگاه بود. ضمن اینکه بیش از ۱۰ درصد از خودروهای چری در روسیه خریدار دارند.

سایر برندهای چینی مانند هاوال، جیلی و چانگان نیز با رشد قابل توجه در فروش مواجه بوده‌اند. این برندها جایگاه‌های سوم تا پنجم را به خود اختصاص می‌دهند. علیرغم تحریم‌های موجود، برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که میزان فروش خودرو در رسیه مسیر رو به رشد خود در سال ۲۰۲۴ را نیز ادامه خواهد  شد.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.