
بیامو با معرفی نسل سوم سیستم پیل سوختی هیدروژنی خود، یک گام جدی دیگر در مسیر توسعه پیشرانههای پاک برداشت. ساخت نمونههای اولیه آغاز شد و تولید انبوه این فناوری از سال ۲۰۲۸ شروع میشود.
بی ام و نمونههای اولیه نسل سوم سیستم پیل سوختی هیدروژنی را پیش از آغاز تولید انبوه ساخته است. این سامانه از سال ۲۰۲۸ برای مدلی نامشخص به تولید خواهد رسید.
کوچکتر، قدرتمندتر و آیندهنگرانهتر
نسل جدید با کاهش ۲۵ درصدی ابعاد و افزایش تراکم توان، بیشترین یکپارچگی را با معماریهای آینده بی ام و دارد. این امر به خودروساز امکان میدهد که در آینده، تنوع بیشتری از سامانههای پیشران را به مشتریان ارائه کند.
شایعات درباره مدلها
با وجود عدم تایید، احتمال دارد این سیستم با مدلهای آینده خانواده Neue Klasse عرضه شود. نسل دوم این فناوری در حال حاضر روی ناوگان کوچکی از کراساورهای X5 نصب است.
ارتباط با X5 آینده

با عرضه نسل بعد X5 در سال ۲۰۲۶، انتظار میرود این سیستم روی نسخهای از آن مدل نصب و با پلتفرم CLAR نیز سازگار شود.
فناوری Energy Master ویژه هیدروژن
بی ام و رابط اختصاصی BMW Energy Master را برای اتصال باتری به سایر سامانههای خودرو طراحی کرد. این فناوری اواخر امسال همراه با نخستین مدلهای Neue Klasse وارد خط تولید میشود.
راندمان بهبود یافته

بی ام و میگوید که نسل سوم بهطور قابلتوجهی کارآمدتر از نسخه قبلی است. بُرد بیشتر، توان بالاتر و مصرف انرژی کمتر از ویژگیهای این سیستم خواهد بود.
همکاری بیامو و تویوتا
این سیستم نتیجه همکاری بیش از یک دههای بیامو با تویوتا است. به طوری که مدل هیدروژنی 535iA بهطور کامل از قطعات تویوتا بهره بُرد. در نسل دوم، بی ام و طراحی کلی را بر عهده گرفت؛ ولی سلولهای سوختی را همچنان تویوتا تأمین میکند.
مشخصات نسل دوم
نسل دوم در نمونههای iX5 با قدرت ۳۹۶ اسببخار و شعاع پیمایش ۵۰۳ کیلومتر استفاده شد. کمتر از ۱۰۰ دستگاه از آنها از سال ۲۰۲۳ به تولید رسید.
جایگاه هیدروژن در صنعت خودرو
با وجود کمبود ایستگاههای سوختگیری، هیدروژن همچنان یک سوخت پاک و جایگزین بالقوه برای بنزین است که فرآیند سوختگیری مشابهی دارد.














