![بررسی بی ام و iX1 پرشیا خودرو](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro.webp)
با ورود کراس اوور الکتریکی بی ام و iX1 به سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی برقی، فرصتی مناسب دست داد تا به بررسی این خودروی جذاب بپردازیم.
به گزارش خودروم، اکنون داستان واردات مجدد خودرو کمی به واقعیت نزدیک میشود و شرکتهای مختلف اقدام به سفارشگذاری محصولات متنوعی میکنند. در این میان شرکت پرشیا خودرو به عنوان تنها نماینده انحصاری BMW در ایران، پس از مدتها سکوت با محصولاتی جذاب از دو برند آمانی اوپل و بی ام و جلب توجه میکند. اما علاقه دولتمردان و مسئولان کشور به خودروهای الکتریکی، پرشیا خودرو را موجاب به تلاش برای ورود یک خودرو برقی خاص به بازار کشور کردو خودرویی که به تازگی وارد سامانه فروش خودروهای برقی شد و نظر همه را به خود جلب نمود. ما درباره بی ام و آی ایکس ۱ پرشیا خودرو صحبت میکنیم. به همین خاطر نیز در متن پیش رو به بررسی بی ام و iX1 میپردازیم و شما را کمی بیشتر با این خودروی جذاب آشنا خواهیم کرد.
فهرست متن
تاریخچه بی ام و iX1
![بی ام و iX1](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro-1-1024x576.webp)
خودروساز آلمانی بی ام و در سال ۲۰۱۳ محصولی کوچک و الکتریکی به نام i3 را روانه بازار کرد. سری آی این کمپانی بر محوریت نیروی برق و توجه به محیط زیست شکل گرفته بود و از آن پس این خودروساز تمرکز ویژهای بر روی توسعه سری i کرد. همزمان توجه و اقبال بیشتر مردم به خودروهای کراساوور باعث خلق کانسپتی به نام ویژن آی نکس شد. این خودروی مفهومی در نمایشگاه اتومبیل ۲۰۱۸ پاریس رونمایی شد و مورد استقبال فعالین صنعت خودروسازی قرار گرفت. این فرآیند در نتیجه منجر به تولید خودرو نسخه برقی X1 در سال ۲۰۲۲ همزمان با رونمایی از نسل سوم این محصول شد. از آن زمان تاکنون روند توسعه این محصول توسط بی ام و ادامه دارد.
تولید بی ام و آی ایکس ۱
![بررسی بی ام و iX1 پرشیا خودرو](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro-21-1024x576.webp)
چندی پس از معرفی نسل جدید X۱ برنامهریزی جدی برای تولید این خودرو در کارخانههای جهانی بی ام و صورت گرفت. اروپا، استرالیا، چین، هند و آمریکای شمالی مشغول ساخت انواع بنزینی، دیزلی و پلاگین هیبرید این خودرو شدند. در این میان نسخه برقی iX1 نیز با آزمون و خطا به خط تولید رسید. ولی مهمترین بازار خودروهای الکتریکی جهان کشور چین بود. پس طبیعتاً بی ام و بزرگترین و برترین کارخانه خود در این کشور را توسعه داد و اکنون بی ام و iX1 با تیراژ بالا و چهار تیپ مختلف در آن مونتاژ میشود. البته باید دانست که شریک بی ام و در چین، شرکت برلیانس یا همان یار قدیمی گروه خودروسازی سایپا است! ضمن اینکه بی ام و تولید iX1 در آلمان را نیز در دستور کار ویژه خود قرار داده است.
ابعاد و اوزان
![بررسی بی ام و iX1 پرشیا خودرو](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro-10-1024x576.webp)
بی ام و iX1 پرشیا خودرو از نظر ابعاد در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب ۴,۵۰۰، ۱,۸۴۵ و ۱,۶۱۶ میلیمتر اندازه دارد. فاصله بین دو محور ان ۲۶۹۲ میلیمتر است. وزن خالص و ناخالص این خودرو نیز به ترتیب ۱,۹۴۸ و ۲,۴۳۵ کیلوگرم خواهد بود. فاصله عرضی چرخها در محور جلو و عقب به ترتیب ۱,۵۷۷ و ۱,۵۷۹ میلیمتر است. زاویه ورود و خروج به ترتیب ۲۱ و ۲۷ درجه اعلام میشود. ظرفیت حمل سرنشین پنج نفر بوده و صندوق عقب گنجایش ۴۹۰ لیتر بار را دارد. البته با خواباندن صندلیهای عقب فضایی به میزان ۱۶۰۰ لیتر برای حمل بار ایجاد میشود. رینگهای نسخه وارداتی پرشیا خودرو نیز ۱۸ اینچی هستند.
طراحی بدنه iX1 پرشیا خودرو
![بررسی بی ام و آی ایکس وان](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro-27-1024x576.webp)
از نظر ظاهری iX1 به پیروی از سایر محصولات BMW ادامه میدهد. در جلوی این خودرو وجود جلوپنجره کلیوی شکل بسته با تزئینات لوزی مانند داخلی و نوارهای کرومی جلب توجه میکنند. سپر این بخش نیز عضلانی بوده و به جذابیت بصری این خودرو میافزاید. در نمای کناری شاهد یک طراحی ساده و در عین حال اصولی هستیم. فالپهای پلاستیکی بر روی رکاب و قوس گلگیرها جلب توجه میکنند. فرو رفتگی عضلانی روی درها و خط شخصیت کم عمق نیز قابل توجه هستند. از دیگر نکات جالب توجه نیز استفاده از تزئینات کرومی به دور شیشهها و رینگهایی با طراحی جذاب هستند. طراحی انتهای خودرو نیز بسیار قابل توجه است. از نکات قابل ذکر درباره این بخش باید به دیفیوزر نقرهای رنگ، استفاده از پلاستیک براق بر روی سپر، گرافیک و طراحی زیبای چراغهای عقب و اسپویلری جالب توجه بر روی سقف اشاره نمود.
طراحی داخلی آی ایکس وان پرشیا خودرو
![](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro-12-1024x576.webp)
محیط داخلی بی ام و آی ایکس وان پرشیا خودرو ساده و در عین حال هوشمندانه طراحی شده است. در این محیط دو نمایشگر به هم پیوسته خمیده و متمایل به راننده وجود دارند. نمایشگرها به عنوان سیستم اطلاعات و سرگرمی و جلو آمپر دیجیتال فعالیت میکنند. بخش عمدهای از کابین را پوششی از چرم مصنوعی با کیفیت بر روی درها، صندلیها و کنسول میانی تشکیل میدهند. در بخش میانی داشبورد نیز از تریمی چوبی مانند استفاده میشود. البته در نسخههای بهتر از نظر فنی، پوشش چوبی حذف خواهد شد. بخش بالایی رو دریها و داشبورد نیز از جنس پلاستیکی نرم و با کیفیت هستند. فرمان سه پره و تزئینات کرومی متعدد در جای جای کابین جلب توجه میکنند. خروجی تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب، چهار پورت USB، زیر آرنجی برای سرنشینان عقب به همراه دو جای لیوانی، سقف پانوراما، کنسول مرکزی شناور به همراه کنترلر جذاب دنده و… از دیگر نکات کابین هستند. در مجموع باید گفت که قطعاً از بودن در بی ام وی آی ایکس وان پرشیا خودرو احساس رضایت به شما دست خواهد داد.
مشخصات فنی بی ام و iX1 وارداتی
![بی ام و ix1 وارداتی](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro-9-1024x576.webp)
بنابر اطلاعات موجود پرشیا خودرو بی ام و iX1 را در نمونه تک موتور الکتریکی و دیفرانسیل جلو وارد بازار ایران خواهد کرد. این نمونه قدرتی معادل با ۲۰۴ اسب بخار دارد و حداکثر گشتاور آن نیز ۲۴۷ نیوتنمتر است. موتور از تکنولوژی ZF الکتریک درایو برخوردار بوده و با کد HB0003N0 شناخته میشود. باتری iX1 وارداتی ظرفیتی معادل با ۶۸ کیووات ساعت دارد و روش خنک کاری آن از نوع مایع است.. بنابراین خودرو با یکبار شارژ کامل قادر به پیمایش ۴۴۰ کیلومتر مسافت خواهد بود. ضمن اینکه مدت زمان مورد نیاز برای شارژ عادی ۴,۵ ساعت است. البته امکان شارژ سریع خودرو از ۱۰ تا ۸۰ درصد در مدت ۲۹ دقیقه وجود دارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز ۸,۶ ثانیه خواهد بود. فرمان برقی و گیربکس تک سرعته الکتریکی از دیگر نکات فنی قابل ذکر در رابطه با این خودرو است.
رانندگی با iX1 چگونه خواهد بود؟
![بررسی بی ام و iX1](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro-36-1024x576.webp)
براساس اطلاعات موجود و آزمایشهای مرتبط به این خودرو، رانندگی با آن میتواند جذاب و سرگرمکننده باشد. البته نباید انتظار یک سواری نرم را از این خودرو داشته باشید. در واقع سیستم تعلیق عملکردی خشک دارد و به راحتی لرزش کابین هنگام عبور از سرعتگیرها و چالههای بزرگ را حس خواهید کرد. اما صدای باد و سطح جاده خیلی در درون کابین به گوش نمیرسد. با فشار ساده پدال گاز اتفاق قابل توجهی رخ نخواهد داد. اما در صورت اعمال نیرو بر روی آن قطعاً از بی ام و آی ایکس وان پرشیا خودرو ابراز رضایت خواهید کرد. راننده از نظر بدنی شرایط بسیار مطلوبی دارد. صندلیها کاملاً در برگیرنده او و سرنشین جلو هستند. در بخش عقب نیز علیرغم ابعاد نسبتاً کوچک خودرو، مشکلی نخواهید داشت و سرنشینان از فضایی کافی، راحت و قابل توجه برخوردار هستند.
امکانات و ایمنی iX1 پرشیا خودرو
![بی ام و iX1](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro-4-1024x576.webp)
از نظر امکانات بی ام و آی ایکس وان دارای هداپ دیسپلی با کیفیت، سه حالت رانندگی، نمایشگر دوگانه خمیده با وضوح بسیار مطلوب(۱۰,۷ اینچ مرکزی و ۱۰,۲۵ اینچ جلو آمپر)، صندلیهای برقی با قابلیت تنظیم در ۸ جهت، سیستم صوتی هارمن کاردن و سیستم بازیابی انرژی است. علاوه بر این باید به در صندوق عقب برقی، کلید از راه دور، گرمکن آینههای جانبی با تاشو برقی، قابلیت بروزرسانی OTA، سیستم تشخیص صدا، اپل کارپلی و اندروید اتو، شارژر بیسیم تلفن همراه، تهویه مطبوع اتوماتیک و سیستمهای ناوبری اختصاصی BMW اشاره نمود.از نظر ایمنی نیز شاهد استفاده از شش کیسه هوا، سنسور پارک جلو و عقب، اتوهُلد، ترمز پارک برقی، سیستمهای مرتبط به کنترل پایداری، دوربین دید عقب، سامانه کمکی حفظ خودرو در بین خطوط، سیستم تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی، قابلیت تماس با امداد جادهای، هشدار سرعت پایین، سامانه جلوگیری از برخورد با موانع و ترمز اضطراری فعال، نمایشگر فشار باد تارها و… هستیم.
بی وام و iX1 چه رقبایی دارد؟
![بررسی بی ام و iX1 پرشیا خودرو](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro-26-1024x576.webp)
رقبای جهانی iX1 در بازارهای گوناگون متفاوت هستند. اما به طور کلی این خودروی برقی مشغول رقابت با هیوندای آیونیک ۵، کیا EV6، نیسان آریا، تسلا مدل Y، آئودی Q4 ای ترون و مرسدس بنز EQA است. ولی در این میان رقیب مستقیم iX1 را باید ولوو CX40 رشارژ دانست. در بازار ایران خبری از رقبای مزبور به جز آئودی Q4 ای ترون نخواهد بود. اما فولکس واگن ID.4 نیز به مصاف رقیب اروپایی خود خواهد رفت. با توجه به جایگاه برند BMW در بازار ایران، بعید به نظر میرسد که خودروسازی از برندهای چینی خود را حائز شرایط رقابت با iX1 بداند.
نتیجهگیری
بی ام و iX1 پرشیا خودرو محصولی معقول، با کیفیت و پیشتاز در بازار ایران خواهد بود. اما ارزش کمرگی آن بیش از ۳۵ هزار یورو برآورد میشود و به همین خاطر باید گفت که تعداد اندکی از مردم قادر به تجربه سواری با آن هستند. در واقع نباید قیمتی کمتر از ۲,۵ میلیارد تومان برای این خودرو در عرضه توسط پرشیا خودرو متصور شد. ضمن اینکه احتمال رسیدن قیمت iX1 به رقمهای نجومی در بازار آزاد کاملاً مورد انتظار است. در هر حال پیشرانه قدرتمند، کابین جذاب و سیستم اطلاعات و سرگرمی کامل از ویژگیهای آن هستند. اما سواری خشک، سرعت شارژ کم و شعاع پیمایش نه چندان مطلوب از جمله موارد منفی در رابطه با این خودرو است.
![بررسی بی ام و iX1](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro-35-1024x576.webp)
![بررسی بی ام و iX1](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro-34-1024x576.webp)
![بررسی بی ام و iX1](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro-33-1024x576.webp)
![بررسی بی ام و iX1](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro-32-1024x576.webp)
![بررسی بی ام و آی ایکس وان](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro-31-1024x576.webp)
![بررسی بی ام و آی ایکس وان](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro-30-1024x576.webp)
![بررسی بی ام و آی ایکس وان](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro-29-1024x576.webp)
![بررسی بی ام و ix1 پرشیا خودرو](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro-20-1024x576.webp)
![بررسی بی ام و ix1 پرشیا خودرو](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro-22-1024x576.webp)
![بررسی بی ام و ix1 پرشیا خودرو](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro-23-1024x576.webp)
![بررسی بی ام و ix1 پرشیا خودرو](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro-24-1024x576.webp)
![بررسی بی ام و ix1 پرشیا خودرو](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro-25-1024x576.webp)
![بررسی بی ام و آی ایکس وان](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro-28-1024x576.webp)
![بررسی بی ام و ix1](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro-19-1024x576.webp)
![بی ام و ix1](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro-18-1024x576.webp)
![بی ام و ix1 وارداتی](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro-17-1024x576.webp)
![بی ام و ix1 وارداتی](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro-16-1024x576.webp)
![بررسی بی ام و iX1 پرشیا خودرو](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro-15-1024x576.webp)
![بی ام و ix1 وارداتی](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro-14-1024x576.webp)
![بی ام و ix1 وارداتی](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro-13-1024x576.webp)
![](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro-11-1024x576.webp)
![بی ام و iX1](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro-3-1024x576.webp)
![بی ام و iX1 پرشیا خودرو](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro-6-1024x576.webp)
![بی ام و iX1](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro-7-1024x576.webp)
![بی ام و iX1 پرشیا خودرو](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-iX1-review-persiakhodro-8-1024x576.webp)