پورشه ماکان ۲۰۲۴ برقی ۶۳۰ اسب بخاری سلام کرد!
در دو نسخه منتشر شده در ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۲۷
پورشه ماکان ۲۰۲۴ برقی

سرانجام و پس از روزها انتظار، پورشه از نسخه برقی کراس‌اوور پر فروش خود یعنی ماکان رونمایی کرد. قوی‌ترین نمونه این خودرو ۶۳۰ اسب بخار قدرت دارد.

به گزارش خودروم، خبر کوتاه و جذاب است! پر فروش‌ترین مدل پورشه یعنی ماکان، برقی می‌شود. این برند آلمانی به تازگی از کراس اوور برقی و جدید خود در دو نسخه مان ۴ با قدرت ۴۰۲ اسب بخار و پورشه ماکان توربو ۶۳۰ اسب بخاری رونمایی کرد. این مسأله‌ای بسیار مهم بوده و پورشه ماکان ۲۰۲۴ برقی را به یک محصول خاص تبدیل می‌کند.

ماکان برقی

پلتفرم نسل دوم ماکان با همکاری آئودی توسعه می‌یابد. این پلتفرم با نام Premium Platform Electric یا PPE شناخته می‌شود. چیزی که از معماری الکتریکی ۸۰۰ ولتی برخوردار بوده و زیر بنای آئودی A6 و Q6 الکتریکی و احتمالاً پورشه کاین تمام برقی است. باتری از نوع لیتیوم نیکل منگنز کلبات بوده و در ۱۲ ماژول قرار دارد. ظرفیت خالص آنها ۹۵ کیلووات ساعت است. پورشه اولین خودروسازی بود که یک خودروی برقی ۸۰۰ ولتی با نام تایکان را ساخت و در آن باعث کاهش مصرف مس و افزایش سرعت شارژ شد.

باتری

پورشه ماکان 2024 برقی

بنابراین پورشه ماکان برقی ۲۰۲۴ از شارژ ۸۰۰ ولتی DC برخوردار بوده و ماکان می‌تواند تا ۲۷۰ کیلووات شارژ شود. در صورت اتصال به شارژ ۴۰۰ ولتی، ظرفیت ذخیره‌سازی باتری تقسیم می‌شود و هر بخش به شکل جداگانه شارژ خواهد شد. به این ترتیب ماکان ۲۰۲۴ برقی مدت زمان کمتری به شارژر متصل خواهد بود.

مشخصات فنی پورشه ماکان برقی

پورشه ماکان برقی دو نسخه به نام ماکان ۴ و توربو دارد. در هر دو نمونه مزبور از موتورهای سنکرون با اهنربای دائمی بر روی محور استفاده می‌شود. ضمن اینکه موتور محور عقب ۱۸۰ درجه می‌چرخد تا توزیع وزن به تناسب صورت گیرد. ماکان ۴ قدرتی معادل با ۴۰۲ اسب بخار و ۶۵۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. البته این اعداد در حالت اوربوست در دسترس هستند. حالتی که با فعال‌سازی لانچ کنترل و به مدتی محدود قدرت لازم را فراهم می‌کند. این اعداد به همان شکل در ماکان توربو ۶۳۰ اسب بخار و ۱۱۳۰ نیوتن‌متر گشتاور خواهد بود. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت در ماکان ۴ و توربو به ترتیب ۴,۹ و ۳,۱ ثانیه است. حداکثر سرعت نیز معادل ۲۱۸ و ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت است.

پورشه ماکان الکتریکی

موتور عقب از گیربکس دو سرعته مدل تایکان بهره نمی‌برد. چون پورشه تنها با کاهش دنده توانست به سرعت و شتاب بیشتر برسد. علاوه بر این تعویض گیربکس منجر به کاهش وزن و کنترل اتلاف انرژی پیشرانه شد. با این حال در پورشه ماکان برقی همانند تایکان حالت رانندگی با یک پدال وجود ندارد. به جای آن با ترمز احیاء کننده انرژی از طریق پدال می‌توان به اهداف خود دست یافت. بسته به میزان شارژ باتری در ماکان برقی می‌توان تا ۲۴۰ کیلووات انرژی را با ترمزگیری تجدید نمود. شعاع پیمایش این خودرو هنوز مشخص نیست.

تعلیق

سیستم تعلیق پورشه ماکان الکتریکی کاملاً متفاوت است. در این خودرو از سیستم تعلیق چند لینک جلو و عقب استفاده می‌شود. سامانه‌ای که در جلو شامل مجموعه دو جناغی با اتصال به جناغ بالایی و تقسیم به دو پیوند را شامل می‌شود و محور فرمان را بیشتر به سمت بیرون حرکت می‌دهد. هر دو نسخه این خودرو به شکل استاندارد دارای فنرهای بادی با دمپرهای تطبیقی و سامانه مدیریت تعلیق فعال پورشه در دسترس هستند.

پورشه ماکان ۲۰۲۴ برقی

ماکان الکتریکی به سامانه فرمان چرخ عقب به شکل اختیاری نیز مجهز خواهد شد. در صورت بکارگیری این سیستم چرخ‌های عقب را می‌توان تا پنج درجه به داخل یا خارج هدایت کرد. چرخش چرخ‌ها به سمت مخالف به مانور پذیری خودرو در سرعت‌های پایین کمک می‌کند. حرکت چرخ‌های عقب با سامانه مزبور باعث افزایش فاصله بین دو محور در سرعت بالا و ثبات بیشتر خودرو می‌شود.

طراحی بدنه پورشه ماکان ۲۰۲۴ برقی

پورشه ماکان ۲۰۲۴ برقی از نظر ظاهری تکامل یافته بوده و ما اثری از انقلاب در دیزاین این خودرو نمی‌بینیم. شکل و تناسب عضلات بدنه همچون ماکان‌های قبلی است. اما چراغ‌های جلو جدید و به سبک تایکان هستند. ضمن اینکه چراغ‌ها به سمت پایین و در راستای سپر حرکت می‌کنند. با این حال کاپوت رو به پایین به نظر می‌رسد. چون موتوری درون آن وجود ندارد. در واقع چیزی جز صندوقی کوچک برای نگهداری از کابل‌های شارژ و موارد مشابه در دسترس نیست. پورشه به لطف استفاده از عناصر آیرودینامیک فعال همانند اسپویلر عقب، فلاپ‌های در جلو و پوشش زیر بدنه به ضریب درگ ۰,۲۵ درصدی برای ماکان برقی می‌رسد. قاصله بین دو محور ۳,۴ اینچ بیشتر از ماکان قبلی است. ارتفاع و عرض نیز مقدار ناچیزی نسبت به قبل بیشتر هستند.

داخل پورشه ماکان الکتریکی

پورشه ماکان 2024 برقی

فضای کابین شبیه به دیگر مدل‌های پورشه است. اما تازگی محیط داخلی کاین و نسل سوم پانامرا را می‌توان درون پورشه ماکان الکتریکی ۲۰۲۴ دید. سه نمایشگر به عنوان جلو آمپر، نمایشگر مرکزی و سرنشین پیش روی شما قرار دارند. امکان اجراء برنامه‌های محبوبی همچون یوتیوب و اسپایتیفای فراهم است. هدآپ واقعیت آفزوده نیز در دسترس است. امکان برنامه‌ریزی برای انتخاب مسیر بهتر به منظور شارژ خودرو از طریق پیشنهادات ناوبری داخلی ماکان وجود دارد. با این همه همچنان دکمه‌های فیزیکی کنترل صدا و سیستم تهویه مطبوع در دسترس بوده و این موضوع ما را بسیار خوشحال می‌کند.

قیمت پورشه ماکان برقی

پورشه ماکان EV

قیمت مکان برقی در نسخه ۴ از ۸۰ هزار دلار شروع می‌شود. این رقم ۱۹ هزار دلار بیشتر از مدل پایه احتراقی است. نسخه توربو نیز با رقمی معادل ۱۰۶ هزار دلار به فروش می‌رسد که ۱۸,۵۰۰ دلار بیشتر از GTS فعلی است. هر دو مدل پورشه ماکان ۲۰۲۴ برقی عملکردی بسیار بهتر از نمونه‌های قبلی این کراس‌اوور شایسته دارند. اما این ارقام نسبت به رقبا بسیار بالا به نظر می‌رسند. پورشه فعلاً نمونه برقی و احتراقی را در کنار هم به تولید می‌رساند. اما به مرور زمان باید شاهد فروش مکان ۲۰۲۴ برقی در اروپا به دلیل قوانین اتحادیه این قاره باشیم.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.