هوندا پرولوگ به عنوان اولین کراساوور تما الکتریکی این خودروساز ژاپنی با باتری آلتیوم جنرال موتورز و قیمتی بیشتر از ۴۰ هزار دلار معرفی شد.
به گزارش خودروم، برای شرکتی که از اواخر دهه ۱۹۹۰ به ساخت خودروهای هیبریدی اشتغال دارد، روند ساخت خودروهایی با سازگاری بیشتر محیط زیستی کمی کند است. با این حال اولین تلاش جدی این خودروساز در قالب خودرویی برقی را میتوان تا سال آینده در بازار دید. ما از کراساووری به اندازه مدل پاسپورت یعنی هوندا پرولوگ جدید و ۲۰۲۴ صحبت میکنیم. خودرویی که با یک بار شارژ ۴۸۲ کیلومتر مسافت را طی میکند.
هوندا برای ساخت این خودرو از پلتفرم و باتری آلتیوم مشترک با محصولات برقی جنرال موتورزی مانند شورولت بلیزر EV استفاده میکند. اما این خودروساز ژاپنی سیستم تعلیق منحصر به فرد خود را به همراه بدنه و کابینی اختصاصی برای اطمینان از راحتی مشتریان وارد بازار میکند. باتری فوق ۸۰. کیلووات ساعت ظرفیت دارد و به هر حال کارآمدترین نسخه هوندا پرولوگ ۲۰۲۴ را قادر به پیمایش ۴۸۲ کیلومتر مسافت میکند. این کراساوور برقی در انواع تک یا دو موتور عرضه میشود. فعلاً مشخصات همه نسخهها در دسترس نیست؛ اما نمونه چهار چرخ متحرک ۲۸۸ اسب بخار قدرت و ۴۵۱ نیوتنمتر گشتاور دارد.
طراحی بدنه هوندا پرولوگ جدید و ۲۰۲۴
هوندا پرولوگ ۲۰۲۴ تقریباً ابعادی مشابه با پاسپورت در طول و عرض دارد. اما فاصله محوری آن بیشتر بوده و کمی از شاسیبلند احتراقی مزبور بلندتر است. این اتفاق پرولوگ را کشیدهتر نشان میدهد و قوس روی گلگیرها دلپذیرتر است. بدنه صاف و صیقلی بوده و با توجه به ظاهر زیبای این خودرو باید گفت که نباید در خیابان خیلی ناشناس باشد. چراغهای جلوی باریک، جلوپنجره مشکی براق، ورودیهای هوای ظرفی و شیک در گوشههای سپر، استفاده از حرف e در کنار نام هوندا و… را باید از ویژگیهای این خودرو دانست.
هوندا چیزی در رابطه با ضریب درگ پرولوگ نمیگوید. اما رینگهای ۱۹ اینچی در تریم ES، تورینگ وجود دارد. در نمونه الیت نیز به منظور کاهش تکانهای ناشی از سطح جاده رینگهای ۲۱ اینچی پیش روی شما قرار میگیرند. این رینگ را باید یکی از بزرگترین رینگهایی دانست که هوندا در مدلهای تولیدی خود استفاده میکند. قطعهای که بخوبی فضای خالی قوسهای گلگیر را پر کرد.
کابین هوندا پرولوگ
فضای داخلی پرولوگ برای آشنایان با هوندا آکورد هیبریدی بسیار آشنا است. گوگل Built-In در تمام نسخهها و به شکل استاندارد در دسترس خواهد بود. همانند آکورد جلو آمپر دیجیتالی ۱۱ اینچی و نمایشگر مرکزی ۱۱.۳ اینچی با گرافیک و سرعت پاسخگویی قابل توجه در دسترس هستند. با بکارگیری نمایشگر میتوان به گوگل پلی، گوگل مپ و دستیار آن متصل شد.
هوندا پرولوگ ۲۰۲۴ فضای ذخیرهسازی قابل توجهی برای اشیاء گوناگون دارد. اما در ردیف عقب احتمالاً افراد قد بلندتر با فضای نسبتاً کم سر و عدم قرارگیری ران بر روی صندلی مواجه خواهند شد. فضای صندوق عقب به شکل معمولی و حتی در صورت تا کردن صندلیهای ردیف عقب کمتر از هیوندای آیونیک ۵ و فولکس واگن ID.4 خواهد بود.
مشخصات فنی هوندا پرولوگ
نسخه تک موتور هوندا پرولوگ دیفرانسیل جلو بوده و هوندا چیزی در رابطه با قدرت آن اعلام نمیکند. اما این خودروساز ژاپنی بر روی شعاع پیمایش و قوای محرکه بهتر آن بر روی نسخههای EX و تورینگ تأکید میکند. نسخه چهار چرخ متحرک ۲۸۸ اسب بخار قدرت و ۴۵۱ نیوتنمتر گشتاور دارد. بنابراین عملکرد آن قابل قبول است. ولی آیونیک ۵ دو موتوره ۳۲۰ اسب بخار قدرت دارد و این میزان در ID.4 نیز ۳۳۰ اسب بخار است.
شعاع پیمایش پرولوگ با توجه به باتری ۸۵ کیلووات ساعتی نزدیک به ۴۸۲ کیلومتر است. اما این رقم در نمونه چهار چرخ متحرک و با رینگهای بزرگتر شاید به ۴۱۸ کیلومتر برسد. باتری را میتوان در کمتر از هشت ساعت با توجه به کیت ۷,۶ کیلوواتی شارژ نمود. امکان شارژ DC با توان ۱۵۵ کیلووات نیز وجود دارد و در این صورت ۱۰ دقیقه شارژ پرولوگ برای پیمایش ۱۰۴ کیلومتر کفایت میکند. اما توان شارژ سریع در آیونیک ۵ و ID.4 بیشتر است. همچنین بلیزر برقی را میتوان با شارژر ۱۵۹ کیلوواتی شارژ نمود.
قیمت و رقبا
هوندا شارژ خانگی ۱۱,۵ کیلوواتی را برای پرولوگ با قیمت ۵۰۰ دلار و بسته تشویقی ۱۰۰ دلاری اعتبار شارژ عرضه میکند. امکان خرید شارژر قابل حمل ۷,۶ کیلوواتی با بسته تشویقی ۲۵۰ دلاری و ۳۰۰ دلار اعتبار شارژ وجود دارد. همچنین میتوان به جای خرید شارژر خانگی از یک اعتبار ۷۵۰ دلاری استفاده کرد. هوندا و شش خودروساز بزرگ به دنبال ساخت ۱۳۵۰ جایگاه شارژ خودروهای الکتریکی بوده و ایستگاههای شارژ آنها تا سال ۲۰۳۰ سراسر آمریکا را پوشش میدهد.
هوندا پرولوگ ۲۰۲۴ در اوایل سال آینده با قیمتی بیشتر از ۴۰ هزار دلار به مساف رقیبانی همچون هیوندای آیونیک بُرد بلند و نسخه پرو فولکس واگن ID.4 میرود. صاحبان پرولوگ میتوانند از گرمکن صندلیهای جلو، شارژ بیسیم تلفن همراه، سامانه حفظ خودرو در بین خطوط، نظارت بر ترافیک، کروز کنترل تطبیقی، هشدار نقاط کور و… بهرهمند شوند.