معرفی داچیا داستر ۲۰۲۴ با موتور هیبریدی
پر فروش در اروپا منتشر شده در ۰۹ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۰
داچیا داستر ۲۰۲۴

خودروساز رومانیایی داچیا به عنوان زیر مجموع گروه خودروسازی رنو، از نسل سوم داستر رونمایی کرد. چهره بروز داستر ۲۰۲۴ و عرضه آن در نمونه هیبریدی از ویژگی‌های این خودرو است.

به گزارش خودروم، داچیا با پیوستن به گروه خودروسازی رنوشکوفا شد. این برند رومانیایی ارزان قیمت، اکنون دو مدل از محبوب‌ترین خودروها در اروپا را به تولید می‌رساند. تا اکتبر ۲۰۲۳ خودروی کوچک ساندرو به عنوان پرفروش‌ترین خودرو اروپا شناخته می‌شد. داستر نیز در بین ۱۵ خودروی پر فروش بازار اروپا حضور دارد. اما حال نصل سوم داستر با اندکی پیچیدگی و تمرکز بر روی مواردی جدید از راه می‌رسد. در ادامه کمی بیشتر با داچیا داستر ۲۰۲۴ آشنا خواهیم شد.

طراحی بدنه داچیا داستر جدید

شاید استایل کلی این خودرو برای شما آشنا به نظر برسد. برای این اتفاق یک دلیل خوب وجود دارد. داچیا داستر ۲۰۲۴ پس از معرفی بیگستر در اوایل سال ۲۰۲۱ ساخته می‌شود. این یعنی شاسی‌بلند داستان ما زواید کمتری نسب به مدل قبلی خود دارد و مستحکم‌تر به نظر می‌رسد. بر روی بدنه نیز روکش‌های پلاستیکی اضافی و صفحات تزئینی به منظور افزایش جلوه بصری مشاهده می‌شود. در این خودرو شاهد بکارگیری گرافیک Y شکل برای چراغ‌ها هستیم. همچنین دستگیره‌های درهای عقب در ستون C ادغام می‌شوند.

داستر جدید ۴,۳۴۳ میلی‌متر طول دارد و تقریباً ابعاد ان مشابه با مدل قبلی است. با این وجود برای ساخت این مدل به عنوان نسل بعدی داستر از پلتفرم CMF-B استفاده می‌شود. با توجه به ساختار مدرن‌تر پلتفرم مزبور و تلاش‌های کمپانی رنو، بهبودهایی را شاهد هستیم. به عنوان مثال فضای بار حدود شش درصد بیشتر از گذشته بوده و اکنون ۴۷۲ لیتر فضا در درسترس کاربران است. علاوه بر این سرنشینان ردیف دوم فضای پای بیشتری نسبت به قبل دارند. همچنین امکان نصب سفارشی قفسه‌ای بر روی سقف با تحمل وزن ۸۰ کیلوگرمی وجود دارد.

محیط داخلی داچیا داستر ۲۰۲۴

فضای محیط داخلی داچیا داستر جدید مملو از پلاستیک خشک با طراح ساده است. البته محصولات برند داچیا در بحث طراحی داخلی، لزوماً نباید زیبا باشند. چون هدف داچیا توسعه کابینی بادوام و در عین حال توجه به کاهش هزینه‌ها است. با این حال جلو آمپر دیجیتالی ۷ اینچی و نمایشگر مرکزی ۱۰,۱ اینچی متمایل به راننده را نباید از قلم انداخت. همچنین چهار پورت USB، شارژ بی‌سیم تلفن همراه، شش بلندگو، اندروید اتو بی‌سیم و اپل کارپلی نیز در دسترس هستند.

ما خوشحال هستیم که هنوز دکمه‌های معمولی سابق برای تنظیم سیستم تهویه مطبوع وجود دارد. فرمان نیز از همان دکمه‌های قدیمی استفاده می‌کند. وجود هولدر تلفن همراه در کنار دو نمایشگر نیز یکی از ویژگی‌های همیشگی محصولات داچیا است. در بخش عقب امکان سفارش یک تخت دو نفره تا شو، میز و فضای ذخیره‌سازی جداگانه‌ای وجود دارد. به گفته داچیا آماده‌سازی موارد مزبور برای استفاده تنها دو دقیقه زمان احتیاج دارد.

مشخصات فنی داچیا داستر ۲۰۲۴

با مرگ موتور ۱,۵ لیتری dCi رنو، دیگر خبری از پیشرانه دیزلی بر روی داستر نیست. با این حال داستر ۲۰۲۴ از موتور ۱,۲ لیتری TCe 130 توربوشارژ بهره می‌برد. پیشرانه‌ای سه سیلندر متکی بر چرخه میلر که به یک سیستم خیبریدی ملایم متصل است. برای انتقال نیرو به محور جلو یا تمام چرخ‌ها از گیربکس شش سرعته دستی استفاده می‌شود. داچیا می‌گوید که میزان مصرف سوخت این خودرو ۱۰ درصد نسبت به نمونه غیر هیبرید متکی به همین موتور کمتر است. اما این برند عملکرد بهتری نسبت به نمونه غیر هیبرید با همان موتور ارائه می‌دهد.

2024 Dacia Duster

نمونه دیگری از داچیا داستر جدید از موتور ECO-G 100 با تکیه بر گاز مایع استفاده می‌کند. این نسخه با باک پر بنزین ۵۰ لیتری و گنجایش کامل مخزن گاز LPG قادر به پیمودن مسافتی معادل با ۱۳۰۰ کیلومتر است. باک بنزنی زیر صندلی‌های عقب قرار دارد و مخزن LPG را در زیر صدوق عقب جانمایی کرده‌اند. بنابراین گنجایش صندوق عقب تغییری ندارد. با این حال نسخه گاز‌سوز فقط ارزان‌تر از نمونه بنزینی نیست. چون داچیا می‌گوید که این نسخه حدود ۱۰ درصد نسبت به نمونه بنزینی، آلایندگی کمتری تولید می‌کند.

داچیا داستر 2024

اما مهم‌ترین ویژگی و نوآوری داچیا داستر ۲۰۲۴ را باید ارائه این خودرو با یک سیستم هیبریدی دانست. نمونه مزبور از موتور ۱,۶ لیتری تنفس طبیعی به همراه دو موتور الکتریکی، باتری ۱,۲ کیلووات ساعتی و گیربکس اتوماتیک برخوردار است. تنها یکی از موتورهای الکتریکی به تنهایی قادر به تولید قدرتی معادل با ۴۹ اسب بخار خواهد بود. در این نسخه از سامانه احیاء ترمز استفاده می‌شود و خودرو همیشه در حالت برقی شروع به کار خواهد کرد. داچیا می‌گوید که میزان مصرف سوخت نمونه مزبور به طور متوسط ۲۰ درصد و در صورت رانندگی در شهر تا ۴۰ درصد کمتر است. برند رونمانیایی پیش بینی می‌کند که تا ۸۰ درصد اوقات برای رانندگی شهری از حالت EV استفاده خواهد شد.

ویژگی‌های نسخه AWD

داچیا داستر جدید در نسخه AWD حدود ۸,۵ اینچ نسبت به سطح زمین فاصله دارد. زاویه ورد و خروج این نمونه نیز به ترتیب ۳۱ و ۳۶ درجه است. حتی سامانه کنترل سرعت در سراشیبی نیز به شکل خودکار سرعت خودرو را هنگام پایین آمدن از سراشیبی تنظیم می‌کند. این سامانه تا سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت فعال بوده و حتی هنگام دنده عقب رفتن نیز فعالیت خواهد کرد. پنج حالت رانندگی نیز در دسترس هستند.

زمان عرضه و تولید

نسل سوم داچیا داستر سال آینده وارد بازار می‌شود. داچیا از زمان معرفی داستر اصلی در ۱۳ سال پیش، موفق به فروش بیش از ۲,۲ میلیون دستگاه از آن شد. از سال ۲۰۱۸ نیز داستر توانست عنوان پرفروش‌ترین کراس‌اوور اروپا را به دست بیاورد. کارخانه داچیا در رومانی، یک هزار دستگاه داستر را به شکل روزانه تولید می‌کند. داچیا داستر ۲۰۲۴ در ۴۴ کشور جهان عرضه می‌شود و رنو نمونه تولیدی خود از این محصول را در سایر بازارهای جهان عرضه خواهد کرد.

دسته بندی ها: خارجی عناوین روز
برچسب ها:

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.