بی ام و نسخه CS مدل 2024 سدان M3 را با تغییرات ظاهری عمده، بهرهگیری از فیبر کربن و تقویت شاخصههای فنی وارد بازار میکند.
به گزارش خودروم، بی ام و از دوران E9 به بعد مدلهای گلوب اسپرت میسازد تا بهترین چیزها را بعد از CSL به نمایش بگذارد. پس از اینکه نسل قبلی M3 در اواخر سال 2017 با بهبود CS توانست قدرت بیشتر و وزن کمتری داشته باشد؛ اکنون جانشین آن هم از دستورات گذشته پیروی میکند. این مدل از نظر ظاهری بسیار شبیه به مدل F80 بوده و فقط با گیربکس اتوماتیک به فروش میرسد. اما یک تفاوت مهم وجود دارد. بی ام و M3 CS مدل 2024 و جدید دارای xDrive با قابلیت انتخاب دیفرانسیل عقب است. این در حالی است که مدل قبلی فقط دیفرانسیل عقب بود.
مهندسان بی ام و سری M موتور 3 لیتری S58 توئین توربو را تقویت کرده تا به قدرت 543 اسب بخار برسند و کاملاً با نسخه دیفرانسیل عقب M4 CSL برابر باشد. این قدرتمندترین 6 سیلندر خطی در تاریخ این شرکت نیست؛ زیرا موتور 3 لیتری CSL بسیار کمیاب و قدرتمند بوده و 553 اسب بخار قدرت دارد. حداکثر گشتاور 650 نیوتن متر بوده که M3 کامپتیشن xDrive را که براساس CS شناخته شده، بدون تغییر کرده است.
جدای از 40 اسب بخار اضافی، باید به کاهش وزن 34 کیلوگرمی M3 CS به دلیل رژیم غذایی حاصل از پلاستیکهای تقویت شده با فیبرکربن اشاره کرد. بی ام و از پلیمر تقویت شده با الیاف کربن بر روی درب موتور، اسپلیتر جلو، ورودی هوا، درپوش آینههای جانبی، دیفیوزر عقب و اسپویلر درب صندوق عقب استفاده کرده است. سقف هم از مواد سبک وزن و در عین حال مقاوم ساخته شده و جنس پنل تعویض دنده در داخل شامل کنسول مرکزی و نوارهای تزئینی نیز از پلیمر تقویت شده با الیاف کربن است.
این رژیم منجر به بکارگیری یک صدا خفهکن عقب تیتانیومی و یک جفت صندلی سطلی جلو با پوشش کربنی شد. علاوه بر این به منظور کاهش وزن خودرو، خبری از دریچههای هوای عقب و کنترل کنندههای این قسمت نیست. مدل M4 CSL با کنار گذاشتن صندلیهای عقب یک قدم بیشتر حرکت کرده بود؛ اما این اقدام در یک خودروی چهار درب منطقی نبود. البته لازم به ذکر است که این اقدام در سالهای اخیر بارها انجام شده و برای مثال جگوار XE SV Project 8 با دو صندلی فروخته شد. هر دو نسل قبلی M3 CS و M5 CS بزرگترین صندلیهای عقب را در اختیار داشتند. البته در M5 C5 امکان حذف آن برای قرارگیری دو صندلی جداگانه با فضای جانبی بیشتر به وجود امده بود.
با توجه به تمام تغییرات یادشده، M3 CS در 3,2 ثانیه یا دو دهم ثانیه زودتر از کامپتیشن xDrive به سرعت 96 کیلومتر در ساعت میرسد. پکیج M درایو به شکل استاندارد در دسترس بوده تا این سدان به سرعت 303 کیلومتر بر ساعت رسیده و از کنترل الکترونیکی بهره ببرد. طراحی کمی بحث برانگیز است. مدل M3 CS با رنگ سبز معرفی شد و این در حالی است که همچون M5 CS و M4 CSL از چراغهای زرد رنگ روز برای انعکاس مسابقهای بودن خودرو استفاده شده است. خطوط جلوپنجره با رنگ قرمز تزئین شده و شاهد جابجایی سپر جلو هستیم. همچنین بخشهایی از فیبرکربن را میتوان بر روی درب موتور دید.
مشتریانی که از رنگ سبز این خودرو گلایهمند هستند؛ اصلاً خود را ناراحت نکنند. چون بی ام و این سدان فوقالعاده را در رنگهای متالیک یاقوت کبود سیاه، خاکستری بروکلین و سفید یخچالی هم به فروش میرساند. در داخل صندلیهای جلو به گرمکن مجهز بوده و روی آنها لوگوی CS به همراه چرم مرینو با دوخت قرمز موجلو وجود دارد. روی صفحات رکاب درب نشان M3 CS درج شده و فرمانی با پوشش آلکانترا میزبان راننده است. از رنگهای معروف سری M نیز برای تزئین کمربندهای ایمنی استفاده میشود.
شاید M3 یادشده بهترین عملکرد فنی را تا به امروز داشته باشد؛ اما بی ام و همچنان به خاطر ترمزهای سرامیک کربنی از شما هزینه اضافی دریافت میکند؛ چون نسخه استاندارد با ترمزهای معمولی عرضه میشود. لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 با ابعاد 19 و 20 اینچ بر روی محور جلو و عقب سوار هستند. همچنین امکان نصب رینگهای پرداخت شده با رنگ مشکی مات و یا برنزی طلایی وجود دارد.
بی ام و M3 CS را به تعداد محدود تولید میکند؛ اما عدد آن را اعلام نکرده است. براساس تولید 1000 دستگاهی مدل M4 CSL احتمالاً M3 CS نیز با تیراژ 1000 دستگاهی از خطوط تولید خارج شود. قیمت این سدان اسپرت در کشوری مانند آمریکا 118700 دلار خواهد بود. این خودرو در ماه مارس و در کارخانه مونیخ تولید میشود.
مهندسان بی ام و سری M موتور 3 لیتری S58 توئین توربو را تقویت کرده تا به قدرت 543 اسب بخار برسند و کاملاً با نسخه دیفرانسیل عقب M4 CSL برابر باشد.
M3 CS در 3,2 ثانیه یا دو دهم ثانیه زودتر از کامپتیشن xDrive به سرعت 96 کیلومتر در ساعت میرسد