
در این محتوا به بررسی و کنکاش در رابطه با مشخصات فنی، امکانات، ایمنی، طراحی، قیمت و فناوریهای هوندا HR-V مدل 2023 میپردازیم.
هوندا HR-V عنوان قدیمیترین وسیله نقلیه موجود بر روی خطوط تولید کمپانی هوندا را یدک کشیده و معرفی یک جایگزین جدید برای آن مدتها طول کشید. اما این موضوع هیچ وقت باعث نشد که هوندا این خودروی با ارزش را به محصولی بد تبدیل کند. اکنون هوندا HR-V مدل 2023 با صندلیهای جادویی و فضای مناسب برای چهار سرنشین و همچنین کابینی راحت و ظاهری جذاب، نظر خریداران خودرو در سراسر جهان را جلب کرده است.
با این همه وجود رقبای سرسختی همچون مزدا CX-30، کیا سلتوس توربوشارژ و تویوتا کرولا کراس که چند سال قبل وارد بازار شده و به تکامل رسیدهاند؛ کار را برای کراساوور سطح پایین هوندا سخت کرده است. در هوندا HR-V مدل 2023 دیگر خبری از پلتفرم مدل فیت نیست و حالا باید علاقهمندان با استخوانبندی مدل سیویک کنار بیایند. هوندا سیویک به HV-R 2023 کمک فراوانی کرده و حتی برخی از جزئیات طراحی داخلی آن در محصول جدید هوندا به کار رفته تا کمی نسبت به سایر رقبا شیکتر و بالغتر به نظر برسد؛ اما طراحی بیرونی ملایم و ابعاد کابین هیچ سنخیتی با سیویک ندارد و هوندا HR-V کمی گران قیمتتر است.
طراحی
کسی هوندا HR-V مدل 2023 را زیبا نمیداند؛ اما قطعاً به متفاوت بدون استایل آن اشاره خواهند کرد. ولی با این همه ظاهر HR-V 2023 بسیار ساده و کسل کننده است. پیشانی خودرو حالتی آویزان گونه دارد و جلوپنجره ذوزنقهای آن ما را به یاد فورد اسکیپ میاندازد. در واقع این خودرو به سختی تلاش میکند که زیبا به نظر برسد و طراحی عقب آن نیز بسیار ساده و در عین حال بینظیر است. خودرویی که در تصاویر میبینید از رنگی موسوم به Nordic Forest Pearl با ارزش 395 دلار استفاده میکند و پیچیدگی بسیار ظریفی دارد.
در داخل کابین داستانی کاملاً متفاوت را شاهد هستیم. سیویک داشبورد خود را به هوندا HR-V مدل 2023 اهداء کرده و خود را پشت برخی از تزئینات و دریچههای تهویه هوا پنهان کرده است. با این حال در HR-V 2023 بیشتر از دیزاین گرد استفاده شده و طراحان کمتر به سراغ مستطیلهای سیویک رفتهاند و به خاطر استفاده از شیفهای برآمده دوقولو ما به یاد دوچرخههای اسپرت و افسانهای هوندا میافتیم. تنها اشتباه طراحان را باید در نظر گرفتن یک پنل صفحه کیلومتر نیمه دیجیتال دانست و اینکه چرا وقتی میتوانستند تمام این قسمت را با صفحه نمایشی کاملاً دیجیتال پوشش دهند؛ این کار را نکردند؟
راحتی
در هنگام انتقال از پلتفرم فیت به سیویک، هوندا HR-V بخشی از ویژگیهای جادویی خود را از دست داده است. مخزن سوخت سیویک در زیر صندلی عقب قرار داشته و این در حالی است که باک سوخت فیت در زیر صندلی سرنشین جلو قرار دارد. فضای سر و پا نسبت به نسخه قبلی کاهش یافته است و سوال اصلی این است که پس ظاهر بزرگ و نسبتاً عضلانی HR-V مدل 2023 به چه دردی میخورد؟ فضای سر در جلو نسبت به عقب خودرو هم کمتر است و در مجموع فضای داخل HR-V 2023 بسیار کوچک بوده و حتی اگر صندلیهای عقب را بخوابیم؛ باز هم میزان فضای ذخیرهسازی بار نسبت به مدل قبلی کمتر است.
با این همه وقتی به این موضوع فکر میکنیم که هوندا HR-V مدل 2023 به عنوان یک سابکامپکت به تولید رسیده است؛ کمی آرام میشویم. اما میزان راحتی این خودرو را تنها باید با مدل قبلی و رقبای اصلی آن مقایسه کرد. راننده و سرنشین جلو روی صندلیهای بسیار خوبی قرار میگیرند. صندلیهای عقب تاشو هستند و به خاطر پشتیبانی از رانها وضعیت سرنشین بر روی آنها نسبت به تویوتا کرولا کراس فعلی و هوندا HR-V قبلی طبیعیتر است. همچنین به لطف پنجرههای بزرگ، دید خوب و هوای بیشتر نسبت به کرولا کراس و مزدا CX-30 دارید. فضای صندوق عقب هم نسبتاً مناسب بوده و کنسول میانی خودرو دارای یک فضای ذخیرهسازی در پشت دسته دنده است و فضای زیادی برای تکیه دادن آرنج وجود دارد.
فناوری
هوندا HR-V مدل 2023 به صورت استاندارد در تمام نسخهها به یک صفحه کیلومتر نیمه دیجیتالی مجهز شده که شامل یک صفحه 7 اینچی برای نمایش اطلاعات فنی و رایانه داخلی به همراه ترکیبی از یک سرعت سنج سنتی و آنالوگ است. نسخههای LX و Sport به صفحه نمایش لمسی 7 اینچی با اپل کارپلی و اندروید اتو( اتصال سیمی) مجهز هستند. در نسخه EX-L از صفحه نمایش 9 اینچی با قابلیت یکپارچهسازی بیسیم استفاده میشود.
سیستم اطلاعات و سرگرمی HR-V مدل 2023 به شکل غیرقابل باوری هیچ نوع برنامهای برای ناوبری اختصاصی ندارد و مالکان باید از گوگل مپ یا ویز استفاده کنند. اگر گم شده باشید یا امکان استفاده از خدمات تلفن همراه وجود نداشته باشد؛ عملاً سیستم اطلاعات و سرگرمی به شما هیچ کمکی نخواهد کرد. این تنها ضعف این سامانه بوده و در مجموع گرافیک واضح، لمس خوب و عملکرد ساده از ویژگیهای بارز سیستم اطلاعات و سرگرمی است.
مشخصات فنی هوندا HR-V 2023
یک خبر بد! دیگر وقت آن رسیده که پرچم افتخار را پایین بیاوریم؛ چون هوندا HR-V مدل 2023 چندان اسپرت نیست. بزرگترین مقصر این ضعف را باید گشتاور 187 نیوتنمتری آن دانست؛ البته در این بین قدرت 158 اسب بخاری این خودرو هم کمی ضعیف به نظر میرسد. این در حالی است که تویوتا کرولا کراس 169 اسب بخار قدرت و 204 نیوتنمتر گشتاور دارد. کیا سلتوس با توربوشارژ اختیاری خود، هر دو خودروی یادشده را شکست داده و با 264 نیوتنمتر گشتاور به آنها میخندد. با این همه هوندا HR-V 2023 به یک جعبهدنده CVT بینظیر مجهز شده که تمام ضعفهای آن را پوشش خواهد داد.
اما اگر پیشرانه کسل کننده HR-V 2023 را نادیده بگیریم؛ باید گفت که رانندگی با این خودرو بسیار سرگرم کننده است. سیستم تعلیق چند لینکی عقب به شکل استاندار عرضه میشود و آرامش این محصول را میتوان در خودروهای گران قیمت حس کرد! تعادل خوب و فرمانپذیری دقیق در پیچها به همراه ترمزهایی قابل اطمینان از دیگر ویزگیهای هوندا HR-V جدید هستند.
ایمنی هوندا HR-V 2023
هوندا HR-V مدل 2023 به شکل استاندارد به سیستم هوندا Sensing مجهز بوده و به بستهای شامل سیستم جلوگیری از برخورد با جلو، ترمز اضطرای خودکار در سرعت بالا و پایین، سیستم کمکی حفظ خودرو در بین خطوط و کروز کنترل تطبیقی مجهز شده است. مدلهای میان رده و EX-L این خودرو به شکل استاندارد از سیستم نظارت بر نقاط کور برخوردار هستند. فعلاً هوندا HR-V جدید در آزمایش تصادف IIHS شرکت نکرده؛ اما مدل قدیمی این خودرو رتبه خوبی کسب کرده بود و قطعاً مدل جدید عملکرد بهتری دارد.
قیمت
مدل پایه هوندا HR-V 2023 با قیمت 24,895 دلار به فروش میرسد و نسخه EX-L تمام چرخ متحرک این خودرو قیمتی بالغ بر 30,590 دلار دارد و رنگ سفارشی آن 395 دلار میارزد. نسخه EX-L را میتوان در نوع دیفرانسیل جلو هم سفارش داد. این مدل مصرف سوخت بهتری دارد و 1500 دلار ارزانتر است. هوندا HR-V نسبت به فولکسواگن تائو با قیمت 35 هزار دلار و سیستم چهار چرخ متحرک آن، عملکرد بهتری دارد و تقریباً هم قیمت کیا سلتوس SX AWD با ارزش 30,335 دلار است.