افزایش 11 درصدی فروش خودرو در جهان
با امپراتوری تویوتا منتشر شده در ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۰
فروش خودرو

براساس آمار انجمن خودروهای مسافری چین، میزان فروش خودرو در نیمه اول سال 2023 حدود 11 درصد بیشتر از مدت زمان مشابه در سال قبل است.

به گزارش خودروم، دبیر انجمن خودروهای مسافری چین میزان فروش جهانی خودرو در ژوئن 2023 را 7,82 میلیون دستگاه اعلام نمود. این رقم نسبت به سال گذشته 11 درصد بیشتر است. از ژانویه تا ژوئن 2023 نیز در مجموع 42,43 میلیون خودرو در جهان به فروش رسید و این رقم نیز افزایش 11 درصدی را نشان می‌دهد. بهبود شرایط عرضه تراشه‌ها نقش مثبتی در صنعت خودروسازی جهان داشته و موجب افزایش فروش شرکت‌های بین المللی است. در این میان چینی‌ها 31 درصد از بازار جهانی خودرو در نیمه اول سال 2023 را به خود اختصاص دادند.

بازار خودرو چین در ژوئن 2023 توانست 33 درصد از سهم بازار جهانی خودرو را به دست آورد. در این باره به خوبی می‌توان اثرات بازاریابی شاخص خودروسازانی ماننی BYD و سایک را مشاهده نمود. در مقابل نیز تویوتا، سوزوکی و کیا نیز عملکرد خود در برابر رقبای چینی را بهبود بخشیدند. اما تأثیرپذیری چین نسبت به کمبود تراشه در بازار جهانی بسیار کم بوده و حتی شاهد تقویت صادرات خودروسازان این کشور بودیم. چین از شکاف بین عرضه و تقاضای موجود در بازار جهانی استفاده کرد و فرصت‌هایی طلایی برای توسعه به دست آورد. زیرا صنعت تراشه خودرو در انحصار بوده و این اتفاق چین را در مسیر تبدیل به زنجیره تأمین قرار داد.

وضعیت بازار جهانی

فروش جهانی خودرو در ژوئن 2023 نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل 11 درصد رشد کرد. این رقم در سال 2018 فقط 4 درصد بود. حجم فروش خودرو در کشورهای مهم نیز از سال 2018 تا 2020 کاهش چشمگیری یافت. با این حال در سال 2021 افزایشی 4 درصدی را شاهد بودیم. این رقم نشانه‌ای از بهبود بازار پس از فروکش کردن شیوع کرونا در جهان بود. ولی در سال 2022 حجم فروش 1 درصد کاهش یافت.

در نیمه اول سال 2023 حجم فروش جهانی خودرو به 42,43 میلیون دستگاه رسید. این رقم نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل 11 درصد افزایش را نشان می‌دهد. اگرچه رقم مزبور نشان دهنده روندی مثبت است؛ اما همچنان فاصله قابل توجه 11 درصدی نسبت به سطوح فروش در سال گذشته وجود دارد. با این حال وضعیت بازار از ژانویه تا ژوئن 2023 در مقایسه با سال‌های 2019 تا 2022 بهبود یافته و این نشان می‌دهد که عملکرد زنجیره‌های تأمین بهتر از گذشته است.

وضعیت چین

اما چینی‌ها سهم زیادی از بازار جهانی را به خود اختصاص دادند. از سال 2016 تا 2018 سهم انها از بازار جهانی 30 درصد بود. در سال 2019 این رقم به 29 درصد رسید؛ اما همچنان قدرت آنها حفظ شد. در سال 2020 تا 2021 سهم چین به 32 درصد رسید. سال 2022 نیز چینی‌ها 33 درصد از بازار جهانی را در اختیار گرفتند. اما در سال 2023 آن رقم به 31 درصد رسید. دلیل این کاهش مزبور را باید تأثیر جشنواره بهار بر بازار چین و لغو برخی از سیاست‌های مالیاتی نسبت به خرید خودرو دانست. در مقابل سهم بازار آمریکای شمالی و اروپا بهبود یافته و در عین حال بازار نیم کره جنوبی ضعیف است.

برترین خودروسازان

در هر حال براساس آمار CPCA خودروسازان برتر جهانی در نیمه اول سال 2023 به ترتیب تویوتا، فولکس واگن، هیوندای کیا، استلانتیس، رنو نیسان، جنرال موتورز، فورد، هوندا، سوزوکی و مرسدس بنز هستند. خودروساز چینی BYD در رتبه 11 جهان ایستاد. این آمار در بازار چین کمی متفاوت است. در این کشور و تا نیمه اول سال 2023 به ترتیب فولکس واگن، BYD، جنرال موتورز، چانگان، جیلی، تویوتا، چری، سایک، هوندا و گریت وال برترین فروشندگان خودرو هستند.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.