موتور M24 پلاس وانت نیسان چیست؟
قدرتمندتر از گذشته منتشر شده در ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۷
وانت نیسان

گروه خودروسازی سایپا پیش فروش وانت نیسان با موتور M24 پلاس را آغاز کرده است؟ اما این پیشرانه چه مشخصات و تفاوت‌هایی نسبت به موتور قبلی دارد؟

به گزارش خودروم، در آخرین شرایط پیش فروش وانت نیسان در خرداد ماه 1402 نسخه‌ای جدید برای این خودروی سبک تجاری در نظر گرفته شد. ما در این طرح با نام نیسان تک سوز آپشنال با موتور M24 پلاس رو برو می‌شویم. اما موتور M24 پلاس وانت نیسان چیست؟ این پیشرانه چه تفاوتی نسبت به M24 معمولی دارد؟

پروژه M24 پلاس و زامیاد

وانت نیسان

زامیاد به منظور استانداردسازی پیشرانه وانت نیسان در سال 99 تصمیم گرفت که پیشرانه این خودرو را تقویت کند. به همین منظور جمعی از متخصصین دانشگاهی، مهندسین گروه خودروسازی سایپا و مگاموتور با همکاری یکدیگر موتور وانت نیسان را تقویت کردند. پس از نهایی شدن پروژه موتور ام 24 پلاس و تولید گسترده آن، زامیاد تصمیم گرفت که برای نخستین بار وانت نیسان را با این موتور و در شهریور ماه سال جاری به مشتریان خود تحویل دهد. به همین خاطر احتمال کنار رفتن پیشرانه قبلی و تولید تمام وانت نیسان‌ها با بکارگیری موتور ام 24 پلاس وجود دارد.

مشخصات موتور M24 پلاس

در ابتدا مگاموتور صحبت‌هایی در رابطه با بکارگیری پیشرانه مزبور در پیکاپ دو دیفانسیل صحرا مطرح کرد. اما پیشرانه ارتقاء یافته پادرا پلاس و کارون را اکنون در نیسان وانت آپشنال بنزینی خواهیم دید.  اما این پیشرانه چه ویژگی‌ها و تفاوتی نسبت به موتور M24 معمولی دارد؟ در ادامه به منظور پاسخ به این سوالات نگاهی کوتاه به مشخصات موتور M24 پلاس می‌اندازیم.

قدرت و گشتاور بیشتر موتور ام 24 پلاس

حداکثر توان خروجی موتور 8 سوپاپ M24 معمولی 94 اسب بخار بود. گشتاور این موتور 187 نیوتن متر است. این ارقام در موتور M24 پلاس افزایش یافته است. به طوری که این پیشرانه اکنون قادر به تولید 143 اسب بخار قدرت و 225 نیوتن متر گشتاور خواهد بود. ضمن اینکه موتور ام 24 پلاس یک پیشرانه 16 سوپاپ بوده و به همین خاطر بازدهی تنفسی بهتری نسبت به موتور قبلی دارد. این اقدام مونجر به کاهش میزان مصرف سوخت می‌شود.

گیربکس بهینه و زمان بندی متغیر سوپاپ

افزایش قدرت و گشتاور موتور M24 پلاس نشان دهنده نیاز به یک گیربکس متفاوت با ضریب دنده‌های بهینه است. مهندسین گروه خودروسازی سایپا و مگاموتور نیز جعبه دنده نیسان وانت و الزامات مرتبط به تعویض دنده‌ها را دست خوش تغییر کرده‌اند. علاوه بر این موتور ام 24 پلاس وانت نیسان به سیستم VVT-i یا زمان بندی متغیر سوپاپ مجهز می‌شود. این سامانه زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را تنظیم و عملکرد موتور در زمان مکش هوا و سوخت را بهتر خواهد کرد.

ارزش خرید دارد یا نه؟

نیسان وانت با موتور M24 پلاس نسبت به نیسان تک سوز آپشنال با اختلاف قیمت 12 میلیون و 500 هزار تومان و به قیمت 255 میلیون تومان پیش فروش می‌شود. هنوز قیمت قطعی این خودرو مشخص نیست؛ اما با توجه به اعداد فوق باید گفت که انتخاب نیسان وانت با موتور ام 24 پلاس اقدامی عقلانی خواهد بود.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.