ممنوعیت واردات خودرو دسته دوم در آیین نامه جدید
منتشر شده در ۰۲ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۴
واردات خودرو

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قرار نیست خودروهای لوکس وارد شوند، برای بار چندم بر ممنوعیت واردات خودروهای دست دوم، طبق قانون تاکید کرد و گفت: بر این اساس به‌ هیچ عنوان واردات خودروهای لوکس و دست‌دوم نخواهیم داشت.

به گزارش خودروم و به نقل از ایسنا، طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، سید رضا فاطمی‌امین صبح امروز (چهارشنبه) در رابطه با اینکه ورود خودرو به بازار بورس مشکل ایجاد نمی‌کند، اظهار کرد: سه سازوکار برای بحث خودرو وجود دارد. اولین سازوکار فروش به‌ روش قرعه‌کشی است که در حال حاضر در چارچوب سامانه یکپارچه به صورت منظم در حال اجراست. دومی نیز برای خودروهایی است که به سبب افزایش تولید از فرآیند قرعه‌کشی خارج شده‌اند. در نهایت نیز سازوکار دیگر خودرو، بورس کالا است که قیمت پایه داشته و وارد بازار رقابت می‌شود. در این رقابت، قیمت واقعی، کاملا شفاف و مشخص است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با چرایی انباشت برخی تجهیزات در گمرک گفت: برخی افراد تجهیزاتی را بدون ثبت سفارش، وارد می‌کنند و این کالا در گمرک وجود ندارد و در بندر است. بدلیل اینکه ثبت سفارش انجام نشده، در بندر می‌مانند و ارتباطی با گمرک ندارد. انباشتی که قبل از گمرک می‌بینیم، مربوط به تاجری است که مال خود را انبار کرده و ممکن است ببرد؛ لذا واردات حساب نمی‌شود.

همانطور که پیش‌تر نیز سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از حذف تدریجی خودروها از فرآیند قرعه‌کشی تا پایان سال جاری خبر داده بود، وزیر صمت نیز امروز در این رابطه تاکید کرده است: پیش‌تر بنده اعلام کرده بودم در سال ۱۴۰۱ قرعه‌کشی حذف می‌شود، اما اینطور برداشت شد که از آغاز سال، قرعه‌کشی حذف می‌شود که برداشت صحیحی نیست. طبق برنامه‌ریزها مقرر شده است که قرعه‌کشی خودروها در طول سال و به‌تدریج حذف شوند که درحال انجام است.

وی در رابطه با آخرین وضعیت آیین‌نامه واردات خودرو، تصریح کرد: آیین‌نامه واردات خودرو نهایی شد و به جای خوبی رسیده است. چند قید در این آیین‌نامه لحاظ شده است؛ بطور مثال زمانی‌که خودرویی وارد می‌شود، بایستی خدمات پس از فروش داشته باشد یا خودرویی که وارد می‌شود، حتما بایستی انتقال فناوری صورت گیرد. هر شخصی که این شرایط را ایجاد کند، می‌تواند خودرو وارد کند؛ این موضوع منحصر به خودروسازان نیست.

وزیر صمت ادامه داد: اینکه واردات خودروها از چه کشورهایی انجام می‌شود، توسط بازرگانان مشخص می‌شود که خودرو از چه کشوری وارد شود و قیدی در این خصوص وجود ندارد.فاطمی‌امین با بیان اینکه قرار نیست خودروهای لوکس وارد شوند، تاکید کرد: واردات خودروهای دست دوم هم طبق قانون ممنوع است. یادآوری می‌شود که پیش از این چند باری مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاکید کرده است که قرار نیست هیچ خودروی دست دومی وارد کشور شود.

منبع: ایسنا

دسته بندی ها: تازه ها
برچسب ها:

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.