سایپا برای خودروهایش ارزش قائل نیست؟
یک بد سلیقگی منتشر شده در ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۰۰
شاهین پلاس

در این محتوا نسبت به بد سلیقگی وزارت صمت و سایپا در رونمایی از محصولات جدید انتقاد می کنیم.

به گزارش خودروم، اکنون نمایشگاهی با عنوان روایت خدمت در محل نمایشگاه‌های دائمی بین المللی تهران در حال برگزاری است. این نمایشگاه به مناسبت هفته دولت برگزار می‌شود و در آن وزارتخانه‌ها و ارگان‌های مرتبط، آخرین دست آوردها و پیشرفت‌های خود در عرصه‌های گوناگون را نمایش می‌دهند. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز همانند سایر همتایان خود در این رویداد حضور دارد. صمت و حضور آن در این نمایشگاه بسیار قابل توجه است. حضوری که این سوأل را ایجاد می‌کند که آیا سایپا برای خودروهایش ارزش قائل نیست؟!

ماجرا از چه قرار است؟

چند هفته پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت چند خودروی برقی و هیبریدی را در حضور رئیس جمهور نمایش داد. اقدامی قابل توجه که نشان از عزم جدی دولت و وزارت صمت برای تولید و عرضه انبوه خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی است. اکنون همین اتفاق برای عموم مردم رخداد و آنها امکان بازدید از خودروهای مزبور در نمایشگاه روایت خدمت دارند. خودروهایی که اکثریت آنها را ‌شناخته و پیش از این اطلاعات فنی و… آنها رسانه‌ای شد.

نمایشگاه روایت خدمت

اما در این بین حضور سهند پارس خودرو و شاهین پلاس از گروه خودروسازی سایپا بسیار تعجب برانگیز بود. سهند یکسال پیش قربانی تعجیل وزارت صمت و برگزاری نمایشگاه تحول صنعت خودروسازی شد. جایی که خبرنگاران کنجکاو، پارچه‌های روی اطلس و سهند را برداشته و شخصاً این خودروها را رونمایی کردند! از بد روزگار حتی درهای خودروهای مزبور باز بود و بلافاصله تصاویر، اطلاعات و سایر جزئیات آنها رسانه‌ای شد. می‌دانیم که این خودروها براساس پلتفرم تیبا و کوییک توسعه داده شده‌اند و خیلی هم جدید نیستند. اما آیا راه بهتری برای معرفی این محصولات و به شکلی شکیل‌تر نبود؟

شاهین پلاس، قربانی جدید

متأسفانه همین اتفاق برای شاهین پلاس هم رویداد و محصولی تازه که به دلیل مشخصات فنی جدید بسیار هم مورد توجه قرار گرفته بود؛ قربانی عدم توجه به اصول بازاریابی صحیح شد. بماند که این بار سهند پارس خودرو یک ضربه دیگر از رسانه خورد و باز هم تصاویری جدید به همراه جزئیات بیشتر از این خودرو منتشر شد. به همین دلیل هم از خود می‌پرسیم که آیا سایپا ارزشی برای خودروهایش قائل نیست؟ در پاسخ باید بگوئیم که مگر می‌شود یک شرکت خودروساز بزرگ نسبت به محصولات خود بی تفاوت بوده و آنها را به بدترین شکل ممکن نمایش دهد! قطعاً این گونه نیست و سایپا خودروهایش دوست دارد. چون هر چه باشند؛ در خوش بینانه‌ترین حالت ممکن برای آنها زمان و هزینه فراوانی صرف کرده و دوست دارد که نتایج زحماتش به بهترین شکل ممکن نمایش داده شود.

ولی ظاهراً تلاش و تعجیل وزارت صمت برای نمایش محصولات جدید خودروسازان، ضرباتی سخت به آنها وارد می‌کند. به خصوص سایپا که به عنوان مثال محصولاتی مانند سهند و شاهین پلاس را در نمایشگاه روایت خدمت با نسخه پروتایپ یا اولیه نمایش می‌دهد. بهتر نبود که به نتیجه تلاش‌های مهندسان این شرکت احترام گذاشته و در مراسمی شکیل و همچون سایر برندهای خودروسازی جهان از این محصولات رونمایی شود؟ آیا بهتر نبود که با معرفی نسخه تولید انبوه خودروهای مزبور در رویدادی خودرویی آنها را به متقاضیان خودرو نمایش دهید؟

دیگران چه می‌کنند؟

البته نمی‌توان خیلی به وزارت صمت در این رابطه خرده گرفت. چون اکثر وزارت خانه‌های مرتبط به شرکت‌های خودروسازی جهان در کشورهای گوناگون، اطلعات مرتبط به خودروهای جدید را پیش از رونمایی منتشر می‌کنند. برای مثال وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، هر ماه فهرستی از جزئیات محصولات جدید به همراه تصاویر آنها را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد. این اقدام در چین با واکنش منفی برخی خودروسازان همراه بود. اما دولت چین به شکل کنترل شده و با رعایت اصولی خاص اطلاعات محصولات جدید را لو می‌دهد. به گونه‌ای که اصطلاحاً نه سیخ می‌سوزد و نه کباب!

این یعنی با وجود درز اطلاعات خودروهای جدید چینی، مدتی بعد آنها در مراسمی رسمی و شکیل رونمایی می‌شوند. محصولاتی که نمونه تولید انبوه آنها معرفی شده و شرکت‌ها از فرصت موجود برای بازاریابی محصولات خود به بهترین نحوه استفاده می‌کنند. در این میان دولت چین هم قبل از همه سود خود را می‌کند. ولی در مورد فعلی، ظاهراً مسئولین وزارت صمت و گروه خودروسازی سایپا، هر دو مقصر هستند. نظر شما در این زمینه چیست؟

جوابیه گروه خودروسازی سایپا نسبت به انتشار متن فوق را در اینجا بخوانید.

منبع: تصویر شاخص از آخرین خودرو

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.