بررسی تویوتا پریوس 2023
برخواسته از گور! منتشر شده در ۲۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۴۰
تویوتا پریوس 2023

در این متن به بررسی تویوتا پریوس 2023 و ویژگی‌های جدید این خودروی حذاب می‌پردازیم و به تفاوت‌های آن با نسل قبلی و بهبودهای فنی پریوس جدید اشاره می‌کنیم.

به گزارش خودروم، بیایید کمی با خود صادق باشیم. تویوتا پریوس در سال‌های اخیر واقعاً خودرویی چرت و بی‌خود بود. درست زمانی که ستاره هالیوودی، لئوناردو دی کاپریو این خودرو را قدمی در جهت درست نامید، در پی افزایش رقابت میان هیبریدی‌ها، پریوس جایگاه خود را از دست داد. اما پریوس 2023 نشان داد که این مدل هنوز نمرده! حالا پریوس با کفش‌های نو و کت و شلوار جدید از گور برخواسته و می‌رقصد. تویوتا امیدوار است که با عرضه این هیبریدی بروز شده و نمایش آن در سالن، چشم تمام ببنندگان نمایش جدید خود را خیره کند. حتی طرفداران وفادار هیبریدی‌های سایر رقبا که به پریوس رقبتی نشان نمی‌دادند؛ اکنون سرهای خود را چرخانده تا ببینند تویوتا چه شاهکاری را خلق کرده است.

تویوتا پریوس 2023

تولید دوباره تویوتا پریوس به معنی یک فیس لیفت و تغییر ظاهری نیست. بلکه تویوتا تصمیم گرفته که اسب‌های بخار بیشتری را زین کند و گشتاور این خودرو را افزایش دهد. تویوتا سیستم تعلیق و فرمان را ارتقا داده و به شکل استاندارد در تمام نسخه‌ها از جدیدترین شاخصه‌های فنی در پریوس 2023 استفاده کرده است. این خودرو حالا ارتفاع کمتری دارد. طول و عرض آن هم بیشتر شده و به همین خاطر کنجکاوی بینندگان را در پی دارد و آنها از خود می‌پرسند: آیا این واقعاً یک پریوس است؟ اگر نسل قبلی طراحی عجیب و زشتی داشت؛ در نسل جدید با پیچیدگی بیشتر و سواری لذت بخش‌تری مواجه می‌شود. بله! تویوتا پریوس یک نگرش جدید بوده و مفهوم پیشرفت کاملاً در این خودرو قابل درک است.

تویوتا پریوس 2023

مشخصات فنی تویوتا پریوس 2023

به غیر از بروزرسانی‌های واضح و آشکار ظاهری، تویوتا با ضربه‌ای مهلک به پریوس، دیوار آن را فرو ریخت تا با افزایش قدرت این خودرو، یک دیوار تازه بسازد. پریوس 2023 هیبریدی، اکنون یک موتور درون سوز بزرگ‌تر با اسب بخار و گشتاور بیشتر دارد. حالا به جای 121 اسب بخار ما با 194 اسب بخار روبرو هستیم و این یعنی افزایش 60 درصدی توان نسل جدید پریوس.

تویوتا پریوس 2023

در آزمایش رانندگی تویوتا پریوس جدید که برای خبرنگاران آمریکایی برگزار شد؛ ساتوکی اویا به عنوان مهندس ارشد پریوس در تست درایو این خودرو در سن دیگو حاضر شد. او می‌گوید که افزایش قدرت نتیجه بهبود تیم مهندسی است و هر تیم تخصصی دارد. در نتیجه باید سیستم جدید را بخش از تغییرات جزئی دانست و نمی‌توان آن را یک تغییر بزرگ نامید.

تویوتا پریوس 2023

ساتوکو اویا می‌گوید که مسئله اصلی استفاده از فناوری جدید و انقلابی برای رسیدن به این امکان(افزایش 60 درصد قدرت) نیست. در واقع موتور جدید 2 لیتری در برابر پیشرانه 1,8 لیتری نسل قبل به یک بسته باتری لیتیوم یونی نسل جدید متصل بوده و باعث افزایش 14 درصدی توان می‌شود. یک گیربکس الکترونیکی متغیر پیوسته، دو موتور ژنراتور و یک موتور محرکه جدید با دو آهنربای مکمل برای رسیدن به حداکثر قدرت فعالیت می‌کنند که به گفته اویا این نمودی از پیشرفت برای هر قطعه است. تمام این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که پریوس هنوز یک خودروی کم مصرف عالی باشد و میزان مصرف سوخت ترکیبی آن بسته به نوع تریم و دیفرانیسل جلو یا چهار چرخ متحرک بودن ان بین 4,5 تا 4,1 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش باشد.

تویوتا پریوس 2023

اگر مدل 2022 و 2023 را هم زمان آزمایش کنیم، به خوبی تفاوت در شتاب اولیه را می‌توان حس کرد. در کنار افزایش قدرت و گشتاور، اکنون در پریوس 2023 شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت در نسخه AWD از 9,8 ثانیه به 7 ثانیه رسیده و این رقم در نسخه دیفرانسیل جلو 7.2 ثانیه است. این ارقام بهتر از هیوندای سوناتا هیبریدی 2023 و حتی تویوتا کمری هیبریدی هستند.

تویوتا پریوس 2023

جالب این است که در تویوتا پریوس 2023 دیگر صدای بلند آن سفینه فضایی که یکی از مدیران تویوتا آواز فرشتگان نامیده بود؛ به گوش نمی‌رسد و برعکس گذشته، اکنون صدا بسیار کمتر شده و این از نظر ایمنی و افزایش آرامش سرنشینان بسیار مورد قبول است.

تویوتا پریوس 2023

پریوس جدید سه حالت رانندگی نرمال، اکو و اسپرت دارد و به بهتر شدن تجربه رانندگی با این اتومبیل کمک می‌کنند. دو حالت نرمال و اسپرت بسیار عالی هستند و حالکت اکو نیز برای پیمایش مسافت‌های طولانی مناسب خواهد بود. از آنجا که وزن پریوس جدید کمتر شده؛ در حالت اکو دیگر خبری از تنبلی نیست؛ چون در صورت استفاده از این حالت در نسل قبلی این خودرو، پریوس به گسفندی مسن تبدیل می‌شد! ولی خوشبخانه میزان کندی حرکت در این حالت و در نسل جدید به شکل قابل توجهی بهبود یافته و متناسب باز نیاز رانندگان است.

تویوتا پریوس 2023

تویوتا در طول برگزاری تست درایو پریوس در آمریکا گفته است که استفاده از سوختی با اکتان 91 به جای 87، اندکی بر روی میزان خروجی موتور تاثیرگذار است. اما باید توجه داشت که در دفترچه راهنمای مالکین تویوتا پریوس 2023 عدد اکتان مناسب برای این خودرو 87 ذکر شده است.

تویوتا پریوس 2023

رانندگی با پریوس

بررسی تویوتا پریوس نشان داد که این خودرو در جاده و در هنگام عبور از سطوح ناهموار ناشی از عبور خطوط راه آهن یا برجستگی‌های کوچک به خوبی عمل می‌کند. کاملاً واضح است که پریوس برای عبور از برجستگی‌های فراوان، برآمدگی‌های جزئی و رانندگی آفرود ساخته نشده؛ ولی با این حال برای آنچه قرار است انجام دهد، کنترلی نسبتاً مناسب‌تر از نسل قبلی خود را ارائه داده است. فرمان هنوز کمی خنگ است؛ اما طرفداران سرسخت پریوس و مشتریان جدید این خودرو را راضی نگاه می‌دارد.

همچنین بررسی تویوتا پریوس نشان می‌دهد که این خودرو از یک تقویت کننده هیدرولیکی فعال در سیستم ترمز غیر احیاکننده پریوس استفاده کرده و منجر به ایجاد سواری یکنواخت و ترمزی قدرتمند و ثابت شده است. ترمز اکنون استاندارد است و به خوبی خودرو را متوقف می‌کند. با لمس ملایم پدال گاز، ترمزها رها شده و خودرو حرکت می‌کند. کسانی که در ترافیک بوده و مدام مشغول توقف و حرکت هستند؛ از این گزینه برای برداشت پای خود از روی پدال و کاهش خستگی استقبال خواهند کرد.

تویوتا پریوس 2023

طراحی تویوتا پریوس 2023

به گفته مهندس ارشد پروژه پریوس، تویوتا از همان ابتدا مایل به استفاده از یک طراحی ساده برای نسل جدید این خودرو بود. چیزی که آنها بدنبالش بودند این بود که مدرن تا مدت‌ها ظاهر جدید پریوس را دوست داشته باشند. وقتی تیم طراحی برای اولین بار طرح جدید پریوس برای مدل 2023 را مطرح کرد؛ بلافاصله با آن موافقت شد. این تغییری بزرگ نسبت به گذشته بود و موجب بازنگری طراحی محصولات رقیب و تاخیر در عرضه آنها شده است. بزرگترین چالش تویوتا از زبان مهندس ارشد پریوس این بود که طرح اولیه را به یک خودروی واقعی تبدیل کنند و زمانی که موفق به انجام ایم کار شدندغ باید خودرویی برای رانندگی خوب آماده می‌شد.

پریوس 2023 سبک‌تر و محکم‌تر است. مرکز ثقل این خودرو نیز نسبت به گذشته پایین‌تر شده و به همین خاطر آیرودینامیک بهبود یافته و ضریب درگ 0,27 می‌رسد. در مدل جدید شبکه‌های موجود در جلوپنجره و پانل‌های زیر بدنه برای بهبود عملکرد و سواری بهتر تغییر کرده‌اند.

از رینگ‌های 17 و 19 اینچی و تایرهای تمام فصل در پریوس 2023 استفاده شده و آنها جایگزین رینگ‌های 15 و 17 اینچی مدل 2022 شده‌اند. ارتفاع 5 سانتی‌متر کاهش یافته و خودرو 2,5 سانتی‌متر عریض‌تر و طولانی‌تر شده و اصطلاحاً اسپرت‌تر شده است. در نتیجه این اقدامات به فضای پا سرنشینان جلو و عقب نسبت به گذشته 2,5 سانتی‌متر افزوده شده است.

تعویض و جایگزینی شیشه عقب دو شاخه‌ای پریوس واقعاً اقدامی پسندیده بود و منجر به بهبود دید راننده شده است. از طرفی دیگر قوس زیاد سقف در جلو نشان دهنده تقویت ستون‌ها بوده و مزیت‌های استفاده از شیشه‌های تک جداره در عقب را کاهش می‌دهند. اکنون پریوس شبیه به یک خودرو واقعی شده و دیگر خبری از خطوط عجیب و غریب نیست. بدنه جدید جذاب‌تر بوده و این ما نیستیم که این گونه فکر می‌کنیم. برخی از کسانی که نسل قبلی این خودرو را از نزدیک دیده‌اند؛ حالا در ذهن خود از آن تمجید کرده و این یک تغییر مثبت است.

امکانات و جلو آمپری متفاوت در پریوس 2023

تویوتا پریوس 2023

تویوتا در سرتاسر محیط داخلی پریوس 2023 تغییرات عمده‌ای انجام داده و این هیبریدی را با شارژر بی‌سیم و امکاناتی جدید به یک خودروی دوست داشتنی نسبت به نسل قبلی تبدیل کرده است. داشبورد تغییر کرده و از یک صفحه نمایش دیجیتالی به عنوان جلو آمپر استفاده می‌شود که به جای قرار گیری در وسط داشبورد، این بار در پشت فرمان قرار گرفته است. تویوتا می‌گوید که این نمایشگر در نقش هدآپ هم ظاهر می‌شود اما نحوه قرارگیری آن به گونه‌ای است که برای دیدن همه اطلاعات نمایش داده شده آن با مشکلاتی مواجه خواهید شد.

سیستم اطلاعات و سرگرمی جدید پریوس 2023

تویوتا پریوس 2023

بررسی تویوتا پریوس جدید نشان داد که این خودرو از سیستم اطلاعات و سرگرمی جدیدی استفاده می‌کند که این شرکت در سال گذشته در کراس اوور لکسوس NX از آن بهره برد. کنترل لمسی و صوتی در دسترس است . با گفتن سلام تویوتا بخشی‌هایی مانند تنظیمات مرتبط به سیستم هویه و صدا فعال می‌شوند. این قابلیت در بیشتر مواقع به خوبی عمل می‌کند و تویوتا نیز لحن پاسخگوی دیجیتالی خود را بهتر کرد است. در پریوس جدید تنها یک دکمه کوچک برای تنظیم صدا وجود دارد و در سمت راست صفحه نمایش لمسی 12,3 اینچی مرکزی آن قرار گرفته و در صورت سفارش امکان حذف آن نیز فراهم شده است.

نتیجه

تویوتا پریوس 2023

تویوتا تغییرات زیادی در ظاهر بیرونی و محیط داخلی پریوس 2023 انجام داده و از فناوری‌های جدیدی استفاده کرده است. این خودرو یکی از پیشتازان برقی‌سازی در صنعت خودروسازی جهان  در دو دهه اخیر است. رقابت را می‌توان با دیدن پریوس جدید احساس کرد و این خودرو این بار به بازاری خواهد رفت که برخلاف گذشته رقابت در آن بسیار شدید بوده و شاید حضور در آن مزایای ناچیزی برای تویوتا داشته باشد. جهش بزرگ پریوس بسیار قابل تقدیر است و زمان زیادی برای ساخت پیشرانه جدید و هیبریدی این خودرو صرف شده است. اما اینکه آیا پریوس جدید به جایگاه مناسبی در بازار دست پیدا می‌کند یا خیر؛ سوالی است که گذشت زمان به آن پاسخ خواهد داد، هر چند که به نظر می‌رسد به این زودی‌ها پریوس به موفقیت چشمگیری دست پیدا نکند.

مشخصات فنی تویوتا پریوس 2023 چیست؟

پریوس 2023 هیبریدی، اکنون یک موتور درون سوز بزرگ‌تر با اسب بخار و گشتاور بیشتر دارد. حالا به جای 121 اسب بخار ما با 194 اسب بخار روبرو هستیم و این یعنی افزایش 60 درصدی توان نسل جدید پریوس.

شتاب صفر تا 100 کیلومتر پریوس جدید چه قدر است؟

در کنار افزایش قدرت و گشتاور، اکنون در پریوس 2023 شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت در نسخه AWD از 9,8 ثانیه به 7 ثانیه رسیده و این رقم در نسخه دیفرانسیل جلو 7,2 ثانیه است. این ارقام بهتر از هیوندای سوناتا هیبریدی 2023 و حتی تویوتا کمری هیبریدی هستند.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.