بیش از 4 میلیون و 269 هزار خودروی جدید در سه ماه نخست 2023 در کشور چین به فروش رسید. این رقم نشان از کاهش 13 درصدی فروش نسبت به سال گذشته است.
به گزارش خودروم، براساس دادههای انجمن خودروهای مسافری چین موسوم به CPCA در سه ماه اول سال 2023 بیش از 4 میلیون و 269 هزار خودروی جدید در بازار این کشور به فروش رسید. این رقم نشان از کاهش 13 درصدی میزان فروش نسبت به سه ماهه اول 2022 است. در این میان 891 هزار دستگاه خودروی برقی و 423 هزار خودروی پلاگین هیبریدی به فروش رسیدهاند. میزان فروش خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی مانند سه ماه اول 2022 همچنان 31 درصد است.
با وجود کاهش حجم فروش، برخی از خودروسازان چینی عملکرد خوبی داشتند. کمپانی بی وای دی با فروش 484,545 خودرو و در اختیار گرفتن 11,35 درصد از سهم بازار در میان پنج برند برتر از نظر فروش، جایگاه نخست را به خود اختصاص میدهد. فولکس واگن با فروش 442,203 خودرو و سهم 10,36 درصدی در رتبه دوم قرار دارد. سه برند پرفروش دیگر شامل تویوتا، چانگان و تویوتا هستند. برندهای مزبور هر کدام کمتر از 10 درصد سهم بازار چین را به خود اختصاص دادند.
اما در بین 10 برند برتر خودروسازی چین، به جز بی وای دی و تسلا همگی با کاهش فروش مواجه شدند. بی وای دی فروش خود را 71 درصد افزایش داد تا به رتبه اول برسد. تسلا نیسز با رشد 26 درصدی برای اولین بار در میان 10 برند پرفروش بازار چین در سه ماهه نسخت سال قرار گرفت.
در مدت مزبور بی وای دی سانگ پلاس پرفروش ترین خودروی بازار چین در سه ماه اول 2023 بود. این خودرو دو نسخه کاملاً برقی و پلاگین هیبریدی دارد. بی وای دی در سه ماه 102,826 دستگاه از آن را فروخته است. رتبه دوم و سوم نیز به ترتیب در اختیار تسلا مدل Y و بی وای دی Qin پلاس است.
در بازار خودروهای برقی هم برند بی وای دی با فروش 484,545 دستگاه خودرو و سهم 25,22 درصدی پیشتاز بازار است. تلاس با فروش 137,429 خودرو و سهم 15,42 درصدی رتبه دوم را در اخیتار دارد. سه برند پرفروش بازار الکتریکیهای چین نیز وولینگ، آیون و چانگان هستند. این برندها هر کدام کمتر از 10 درصد از سهم بازار را در اختیار دارند.