صنعت خودروسازی چین با ورود به بازار اروپا، چند خودروساز مطرح و مشهور جهان را با مشکلات متعددی مواجه کرده است.
به گزارش خودروم، اکنون خودروسازان چینی به شدت گرسنه هستند. آنها تاکنون توانستهاند در بازار بزرگ چین مسیر شد فزاینده خود را طی کنند. چین با حجم تولید 25 تا 28 میلیون خودرو در سال، نه تنها بزرگترین بازار خودرو در جهان است؛ بلکه منبع اصلی رشد و افزایش حجم تولید خودروسازان هم هست. در این میان سهم بازار 1 درصدی یعنی 250 تا 280 هزار دستگاه در سال در مقایسه با ارقام ثبت شده در اروپا و آمریکا بد به نظر نمیرسد.
حالا فاز اول توسعه صنایع خودروسازی چین به اتمام رسیده و اکنون زمان نفوذ برندهای چینی در بازارهای جهانی و خارج از مرزهای این کشور است. خودروهای چینی جذابتر و کارآمدتر شدهاند وعلاوه بر این استانداردهای کیفیت و ایمنی بالاتری هم دارند. در واقع اکنون آنها آماده تسخیر جهان شدهاند.
خودروسازان چینی از امتیازات مهمی به نفع خود استفاده میکنند. آنها روی حمایت قوی دولت چین حساب باز کرده و بازار داخلی بزرگ آنها امکان رسیدن به سطح کافی تولید برای کاهش هزینهها را فراهم میکند. علاوه بر این، چینیا نسبت به رقبای غربی خود در زمینه ساخت محصولات الکتریکی در همه سطوح و بخشها پیشتاز هستند.
چشم انداز اروپا برای خودروسازان چینی
از 1,1 میلیون خودروی تولید شده در سال 2021 و در کشور چین، 355 هزار دستگاه از آنها در آمریکای لاترین فروخته شد که این بزرگترین بازار برای خودروسازان چینی بعد از دیوارهای بزرگ این کشور است. اروپا با 22 درصد توانست رتبه دوم فروش خارجی صنعت خودروسازی چین را به دست آورد و پس از آن خاورمیانه با 156 هزار خودرو قرار دارد. اقتصادهای در حال توسعه 58 درصد از صادرات خودروی چین در سال 2021 را به خود اختصاص دادهاند.
با این حال چین میداند که سلطه جهانی این کشور بدون حضور در بازارهای توسعه یافته به دست نمیآید؛ یعنی رسیدن به این هدف بدون اروپا، ژاپن، ایالات متحده و کره امکانپذیر نیست. ژاپن و کره بازارهای نسبتاً بستهای دارند و ایالات متحده هم هنوز مشکلات ژئوپلیتیکی و تجاری با کشور چین دارد. بنابراین اروپا هدف بعدی خودروهای چینی است.
چه کسی زیان خواهد کرد؟
ورود هر چه بیشتر خودروهای چینی به اروپا، شاید مشتریان را خوشحال کند؛ اما این اتفاق برای برخی از تولیدکنندگان خودرو در اروپا مشکل آفرین خواهد بود. خودروسازانی که محصولات کمتری عرضه کرده و در رقابت الکتریکیسازی از سایرین عقب هستند؛ با بیشترین خطرات به خاطر ورود چینیها مواجه میشوند.
به عنوان مثال خودروسازی ایتالیایی فیات کاملاً آسیب پذیر خواهد بود. این خودروساز به شدت به ایتالیا وابسته بوده و 47 درصد از میزان فروش محصولات این خودروساز از ژانویه تا اکتبر 2022 در این کشور بوده است. همچنین طیف محصولات آن بسیار کم بوده و به جز دو ون ما شاهد تولید 4 مدل خودرو هستیم. تنها خودروهای الکتریکی این شرکت نیز 500e و شاسی بلندی به نام 500X است.
فورد هم یکی دیگر از قربانیان احتمالی است. این برند از بخش B بازار که مانند گذشته محبوب نیست ولی همچنان بخش مهمی از حجم تولید را شامل میشود؛ دور شده و تنها مدل فوکوس این برند پس از بازنشستگی موندئو در این بخش باقی خواهد ماند. پوما و کوگا شاسی بلندهای محبوبی هستند؛ اما در حال حاضر هیچ کدام از آنها کاملاً الکتریکی نیستند.
در میان برندهای ژاپنی هم باید به مواردی که وجود دارد توجه کافی شود. به عنوان مثال میتسوبیشی در حال حاضر با دو خودرو در اروپا حضور دارد و هیچ کدام از آنها کاملاً الکتریکی نیستند. این برند در 10 ماهه گذشته تنها 43 هزار خودرو در اروپا فروخته است. این مورد درباره هوندا هم صادق است؛ چون این برند هم فقط 5 مدل عرضه کرده و با تنها وسیله نقلیه الکتریکی خود یعنی هوندا e برای زنده ماندن در تلاش است.
حالا وجه اشتراک تمام این برندها به نظر شما چیست؟ همه آنها در بخش اصلی، یعنی یکی از رقابتیترین و کم سودترین قسمتهای بازار اروپا فعال هستند. آنها برای حفظ سهم خود از بازار با عرضه محدود تلاش میکنند. در نتیجه آنها باید جزء اولین برندهایی باشند که تاثیر تهاجم چینیها را احساس خواهند کرد.