کادیلا به زودی به عنوان نمونه ارتقاء یافته و بروز تندر 90 به فروش خواهد رسید. اما تفاوت این خودرو با ال 90 چیست و چه تغییراتی نسبت به آن داشته است؟
مدتی از رونمایی نسخه پرتوتایپ یا اولیه سایپا کادیلا یا پروژه P90 سایپا میگذرد. در نگاه نسخت این خودرو هیچ تفاوتی با تندر 90 ندارد. زیرا به نظر اکثر بینندگان سایپا و پارس خودرو تنها با تغییر ظاهری سعی در تولید مجدد این محصول دارند. اما سوال به راستی تفاوت سایپا کادیلا با ال 90 چیست؟
داستان کادیلا مدتی پس از خروج رنو از ایران و قطع همکاری با شرکا ایرانی آغاز شد. سایپا و پارس خودرو بسیاری از قطعات و قالبها را برای تولید در اختیار داشته و به همین خاطر تصمی گرتفند که بدون همراهی رنو از پتانسیل موجود برای تولید مجدد تندر 90 با نامی جدید اسفاده کنند.
به همین خاطر هم ال 90 که روزگاری به دلیل قوای محرکه خود یکی از مقبولترین خودروهای بازار بود؛ دوباره تحت نام P90 در سایپا مشاهده شد. اما این خودروی قدیمی توان پاس کردن استانداردهای جدید را نداشت. قوای محرکه قبلی آن نیز دیگر در دسترس پارس خودرو نبود. به همین خاطر سایپا در گام نسخت تغییرات ظاهری ال 90 را آغاز کرد.
این گروه خودروسازی چراغهای جلو، چراغهای عقب، کاپوت، سپر و… را تغییر داد. در داخل نیز از داشبوردی بهتر و مشابه با ساندرو به همراه مولتی مدیا، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، سوئیچهای کنترلی، جلوآمپر و… تغییر کرد. موتور ME16 مگاموتور با گیربکس مشابه با نمونه موجود در شاهین دنده دستی به این خودرو آمدند.
مقایسه موتور کادیلا با ال 90
موتور مزبور 10 اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به پیشرانه قبلی دارد. همچنین ساختار و طراحی اصلی آن برای کمپانی سیتروئن با نام EC5 است. این موتور قبلاً در C3 و پژو 2008 نصب میشد. اما حالا مگاموتور با داخلیسازی 92 درصدی و خط تولیدی با ظرفیت 60 درصدی رباتیک آن را تولید خواهد کرد.
فرمان برقی، استانداردهای حفاظتی عابر پیاده، استاندارد تصادف از پشت و بغل، دی لایت، اتولایت، سیستم کنترل پایداری و صندلیهای بهتر از جمله تفاوتهای کادیلا و ال 90 هستند. همچنین کادیلا با رینگ 15 اینچی به باز خواهد آمد. کوپل موتور ME16 و کالیپراسیون آن با سیستم کنترل پایداری، فرمان برقی و گیربکس 5F18PE از دیگر قرایندهای قابل ذکر برای تولید سایپا کادیلا هستند.