چینیها در زمینه ساخت خودروهای الکتریکی سرعت شگفت انگیزی دارند. اما دلیل این اتفاق چیست و چه عواملی باعث رکوردشکنی خودروسازان الکتریکی چین شده است؟
به گزارش خودروم، دریافت یک ایمیل باعث نگارش مقالهای خاص در یکی از رسانههای تخصصی صنعت خودروسازی چین شد. براساس ادعای این رسانه سوأل یکی از کاربران در رابطه با معرفی 3 خودروی برقی جدید در طول 2 سال عامل نگارش این مقاله است. اینکه چگونه در طول 5 سال 8 مدل جدید و 6 فیس لیفت توسط خودروسازی مانند نیو معرفی میشوند؟ این سوألات عامل نگارش مقالهای برای بررسی سرعت چینیها در صنعت خودروسازی شد. در این مقاله با چند مثال سرعت بالای چینیها را بیان میکنیم. سرعتی که باعث کاهش کیفیت نبوده و حتی عامل تولید خودروهایی برای بازار اتحادیه اروپا و مطابق با استانداردهای ایمنی جهان میشود.
زیکر
زیکر تنها دو سال پیش و در مارس 2021 تأسیس شد. اولین مدل این خودروساز با نام 001 نیز 7 ماه بعد از تأسیس آن وارد بازار شد. در حال حاضر سه خودروی برقی درجه یک به نامهای 009، 001 و ایکس توسط این خودروساز به فروش میرسند. همه این خودروها براساس پلتفرم SEA ساخته میشوند. جیلی توسعه پلتفرم SEA را از سال 2016 آغاز نمود و برای این کار بیش از 30 میلیون یوان هزینه کرد. بنابراین پلتفرم مزبور تکنولوژی قدرتمندی برای ساخت در اختیار دارد.
زیکر 100 هزار خودرو در طول چند ماه گذشته به مشتریان خود تحویل داد و مجموع آمار تحویلی این خودروساز به بیش از 120 هزار دستگاه رسید. این شرکت در اروپا به ویژه سوئد و هلند نیز چندین فروشگاه افتتاح کرد و نمونههایی از 001 و ایکس را به اتحادیه اروپا صادر نمود. این یعنی یک شروع رویایی برای خودروسازی تازه تأسیس در طول دو سال!
اما علت سرعت بالای زیکر را باید وابستگی آن به هلدینگ جیلی دانست. زمان معرفی زیکر 001 ما آن را یک شوخی میدانستیم. چون یک بازسازی از کانسپت لینک اند کو زیرو بود. ولی یکی از رازهای جیلی، تولید مدلهای برقی مختلف با نامهای تجاری جدید است. بنابراین خودروی الکتریکی جدید میتواند برندی اختصاصی داشته باشد؛ اما مشخصات فنی و پلتفرم مثل سایر مدلها خواهد بود.
باید توجه نمود که برخلاف خودروسازان ژاپنی و غربی، چینیها از سال 2010 و حتی اوایل دهه 2000 به طور جدی مشغول ساخت خودروهای برقی شدهاند. بنابراین در سالهای گذشته توسعه شدیدی را شاهد بودیم و نتیجه آن را امروز میبینیم. همین حالا و در اروپا کمپانی بی ام و تازه به فکر جایگزینی خودروهای احتراقی با مدلهای BEV افتاده است. اما شاسی خودروهای مزبور تغییر نمیکند.
بخش دیگر سرعت بالای زیکر را باید جاه طلبی لی شوفو به عنوان بنیانگذار جیلی دانست. این هلدینگ اکنون لینک اند کو، لوتوس، پولستار، ولوو و LEVC را اداره میکند. برای رقابت با برند دی دی معروف به اوبر چین هم خودروهای برقی سائو سائو به تولید میرسند. مشارکت در طراحی ماهواره اسپیس ایکس، مالکیت تراشه 7 نانومتری و… بخش از جاه طلبیهای جیلی هستند.
نیو
نمونه دیگر ما برند نیو است. این شرکت در حال حاضر 8 خودرو را به تولید میرساند. تمام این محصولات نیز بین سالهای 2018 تا 2023 وارد بازار شدهاند. علاوه بر این نیو بیش از 1500 ایستگاه تعویض باتری، 100 شعبه ویژه و تعداد زیادی کلاس یوگا و رویداد اجتماعی دارد. این خودروساز محصولات غذایی نیز تولید میکند و در آیمئخ تلفن همراه هوشمند نیز خواهد داشت. پس آنها بااین همه مشغله چگونه وقت میکنند که خودرو بسازند؟
در واقع نیو بیشتر بر روی بازاریابی متمرکز است. کارخانههای آن نیز به شکل جوینت ونچری 5 درصدی با JAC اداره میشوند. یعنی JAC را باید سازنده اصلی خودروهای نیو دانست. این انتخابی هوشمندانه توسط نیو است. چون جک از خودروسازان قدیمی چین بوده و در سال 1964 در هفئی تأسیس شد. جک محصولات نیو را با بالاترین کیفیت تولید میکند. به طوری که در سال 2022 نیو موفق به فروش 800 هزار خودرو در بیش از 130 کشور جهان شد. جک با فولکس واگن و برند سئات هم به منظور تولید خودروهای برقی مشارکت دارد.
لینک اند کو
یکی دیگر از برندهای جیلی کمپانی لینک اند کو است. این خودروساز مدلهای احتراقی و پلاگین هیبریدی تولید میکند. لینک اند کو در سال 2016 تأسیس شد. اولین خودروی آنها با نام 01 در سال 2017 تولید شد. در مدت 6 سال 7 خودرو توسط لینک اند کو ساخته شد. خودروهای این برند با پلتفرم CMA ولوو و مشترک با مدل XC40 یا پولستار 2 ساخته میشوند. بنابراین لینک اند کو از پیشرانههای فعلی ولوو استفاده میکند. علاوه بر این برای ساخت خودروهایی مانند جیلی بویو هم از پلتفرم مزبور استفاده میشود.
در واقع جیلی از خودروهای ولوو الگوبرداری میکند و آنها را پس از تغییر چهره با نام لینک اند کو وارد بازار خواهد کرد. این یک روش از بازاریابی هدفمند است. خوشبخاته جیلی به دنبال توقف این روند بوده و تکاپوی ان را شاهد هستیم. پس از ام جی، لینک اند کو یکی از بهترین برندهای چینی از نظر فروش در بازار اروپا است.
های فای
های فای یک برند ممتاز و متعلق به هارمن هوریزون است. مقر این خودروساز شانگهای بوده و خودروهای برقی درجه یکی شبیه به سفینه فضایی تولید میکند. این شرکت در طی دو سال گذشته سه خودروی الکتریکی وارد بازار کرد. قیمت مدل Z این برند بین 86 هزار تا 120 هزار دلار است. های فای Y نیز در پایینترین سطح خود 47,500 دلار ارزش دارد. این برند اخیراً فعالیت خود در اروپا را بیشتر کرد.
های فای نیز توسط ساختاری بسیار بزرگتر از نظر مهندسی پشتیبانی میشود. این برند در سال 2017 تأسیس و اولین خودروی آنها با نام های فای ایکس در سال 2020 وارد بازار شد. تولید محصولات های فای را جوینت ونچر مشترک یادا کیا برعهده دارد. در واقع های فای بیشتر بر روی تحقیق و توسعه متمرکز است. بنیانگذار و مدیرعال هارمن هورزین قبلاً مدیر کل سایک به عنوان یکی از چهار خودروساز بزرگ چین بود. این یعنی یکی از باتجربهترین مدیران صنعت خودروسازی چین برروی های فای نظارت دارد.
یانگ وانگ و فانگ چن بائو
این برندها زیر مجموعه BYD هستند. یانگ وانگ در ژانویه 2023 معرفی شد و اولین خودروی خود با نام U8 را بزودی به مشتریان تحویل میدهد. فانگ چن بائو زیر نظر یانگ وانگ اداره میشود. این خودروساز نیز شاسی بلندی آفرودی را معرفی خواهد کرد. این سرعت بالا ناشی از توسعه BYD از سال 2001 برای ساخت خودروهای برقی است. ضمن اینکه بی وای دی هرگز زیر برندی نداشته و تاکنون خودروهای خود را با نام BYD به فروش میرساند. پس طبیعتاً برای بهبود جایگاه خود در بخش گران قیمت بازار چین نیاز به بهبود و برندهای جدید را احساس کرد.
سرمایهگذاریهای مشترک چینیها
شاید برخی علت موفقیت و سرعت بالای خودروسازان چینی را سرقت مالکیت معنوی و جاسوسی صنعتی بدانند. این سخن تا حدودی درست است. اما یکی از دلایل دیگر آن را باید آموزش رایگان ساخت خودرو توسط خودروسازان بزرگ جهان به همتایان چینی دانست. در چین خودروسازان خارجی(به جز تسلا) قادر به تولید مستقل در بازار چین نیستند. این موضوع باعث مشارکت خودروسازان خارجی و چینی با تأسیس کارخانههای جدید میشود. در چین شما قادر به خرید فولگس واگن پاسات نیستید و باید پاسات ساخت سایک فولکس واگن را تهیه کنید. فولکس در حال حاضر با سایک و فاو به شکل جدی همکاری میکند.
بنابراین شما به عنوان یک خریدار قادر به انتخاب ID.4 از کارخانه فاو و سایک هستید. حتی این خودرو توسط سایک با نام سایک X ساخته میشود. فاو مادِ کروز نیز نام دیگر ID.4 است. از جمله سایر جوینت ونچرهای مشترک باید به دانگ فنگ هوندا، فاو تویوتا و بی ام و برلیانس اشاره نمود. بنابراین در طول 30 سال چینیها میتوانستند از بهترین خودروسازان جهان به شکل رایگان ساخت خودرو را بیاموزند. علاوه بر این نسلی از مدیران برتر چینی تربیت شدند که دانش خود را از بهترین خودروسازان جهان آموختهاند. به همین خاطر هم حالا چینیها خودروهایی مانند ام جی 4 یا بی وای دی دلفین میسازند.
سرعت بالای خودروسازان چینی
دلایل فوق را میتوان علتهای آشکار سرعت بالای خودروسازان چینی دانست. اما خودروسازان این کشور سخت بر روی فناوریهای موجود کار میکنند و پیشرفت آنها در زمینه ساخت خودروهای الکتریکی اتفاقی نیست. از طرفی فرهنگ کار در بین چینیها معنای دیگری دارد. چینیها به جای برگزاری جلسات هیئت مدیره و کنفرانسهای بی دلیل، فقط به فکر انجام دادن کار هستند. زمان مورد نیاز برای تولید یک محصول از مرحله تصمیم تا ساخت بسیار کوتاه بوده و این ویژگی را خودروسازان غربی ندارند.
چینیها معتقداً که باید شبانه روز کار کرد. اخلاق کاری آنها شگفت انگیز است. از نظر آنها وقتی شرایط برای انجام کاری فراهم باشد؛ صبر کردن بی دلیل هیچ معنی و مفهومی ندارد. در نگاه نخست این فرهنگ کاری موجب ساخت محصولات بی کیفیت میشود. ولی چینیها حالا میدانند چگونه و با چه سرعتی محصولات با کیفیت بسازند. نمونه آن را میتوان در مواجه با زیکر 001 دید. خودرویی که در ابتدا فروش چندانی نداشت. اما حالا 100 هزار دستگاه از آن به فروش میرسد و به تازگی وارد بازار اروپا شد.
زیکر 001 ابتدا به تراشه قدیمین کوالکام 820A مجهز بود. زیکر به سرعت متوجه ضعف محصول خود شد و تراشه کوالکام S8155 را به شکل رایگان جایگزین تراشه قبلی کرد. نیو هم ابتدا این چنین بود. های فای Y نیز یک مثال خوب دیگر است. این خودرو به تقلید از نمایشگر عقب تاشو لی اتو از این ویژگی استفاده کرد. اما اینبار به واسطه اتصال پورت نمایشگر و بهتر از لی اتو! انتقال این فناوری از برندی غربی به سایر خودروسازان سالها زمان نیاز دارد. اما چینیها به تنهایی آن را انجام دادند. در هر حال چین اکنون 90 خودروساز برقی دارد. شاید خیلی از آنها در آینده نزدیک از بین رفته یا با بزرگترها ادغام شوند. گزارشی هم در رابطه با قابلیت اطمینان و عمر آنها در دست نیست. اما تحرک خودروسازان چینی غیر قابل توصیف است.
قدرت برند
خودروسازان چینی در 50 سال گذشته از نظر برندینگ هیچ جایگاهی در صنعت خودروسازی نداشتهاند. اما خودروهای برقی فرصتی طلایی برای آنها است. زیرا با استفاده از فرصت موجود میتوانند برای خود جایگاهی دست و پا کنند. ضمن اینکه احتمال زنده ماندن برندهای قدیمی بسیار ضعیف بوده و در عصر خودروهای الکتریکی باید منتظر خودروسازان تازه نفس جدیدی مانند تسلا باشیم.
خداحافظی با احتراقیها
رها کردن موتورهای احتراقی در چین به سختی اروپا، ژاپن و آمریکا نیست. اتحادیه اروپا تولید و عرضه خودروهای احتراقی را تا سال 2035 ممنوع کرد. اما میتوان با سوخت مصنوعی این قانون را دور زد. در واقع خودروسازان اروپایی لابی قدرتمندی برای جلوگیری از کاهش فروش خودرو و خرید وقت انجام دادند. در مقابل چینیها به راحتی خودروهای برقی را ساخته و تبلیغ میکنند. آنها بدنبال فتح بازار تایلند، اندونزی، کاستاریکا و مکزیک با خودروهای برقی بوده و نیم نگاهی هم به خاورمیانه دارند. سیاستهای حمایتی دولت چین نیز اعتماد به نفس خودروسازان این کشور را برای ساخت خودروهای الکتریکی بالا میبرد.
مقاله عالی بود