
کمپانی چینی عرضه RX5 و eRX5 جدید را با لوله اگزوزی عجیب و خطرناک عرضه کرده است.
به گزارش خودروم، کمپانی رووی(Roewe) خودروی شاسیبلند جدید RX5 و نسخه هیبریدی آن موسوم به eRX5 را به تازگی به بازار چین عرضه کرده است. این خودرو را باید نسل سوم رووی RX5 دانست. اولین نسل از این خودرو در سال 2016 و دومین نسل نیز در سال 2019 به بازار چین عرضه شده بود. اما نکته بسیار عجیب این است که در حال حاضر نسل اول RX5 هنوز هم در حال تولید و فروش بوده و رووی تا پایان سال جاری و بدون توقف آن را تولید خواهد کرد و نسل دوم با نام RS5 Max حداقل تا دو سال دیگر تولید میشود! این یعنی هر سه نسل سابق و فعلی RX5 در دسترس بوده و این نکته را باید جزء عجایب بازار چین دانست.
فضای داخل کابین RX5 بنزینی و هیبریدی کاملاً جدید و ایدهآل به نظر میرسد و یک صفحه نمایش 27 اینچی و یک تکه از سرنشینان میزبانی خواهد کرد. این صفحه نمایش میتواند برای اجراء بهتر نرمافزارها به دو قسمت تقسیم شده و سرنشینان با راحتی کامل از آن بهره ببرند. فرمان شکل جالبی دارد و تقریباً بیضی شکل بوده و پرههای آن شمایلی 2,3 دارند. کنسول مرکزی بزرگ و عریض بوده و دو جا لیوانی و دسته دنده بزرگ بر روی آن دیده میشود. محیط داخلی با چرم و مواد دیگر تزئین شده و بسیار لوکس به نظر میرسد. گرافیک نرمافزاری صفحه نمایش بسیار عالی بوده و برنامه پخش محبوب Bilibili در دسترس است. همچنین به دلیل طراحی شناور کنسول مرکزی، فضای ذخیرهسازی مناسبی در زیر آن فراهم شده و سرنشینان میتوانند از این قسمت برای قرار دادن اشیاء خود استفاده کنند.
ابعاد این خودرو در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4,655، 1,890 و 1,664 میلیمتر بوده و فاصله بین دو محور هم 2,765 میلیمتر است. همچنین وزن کلی و خالص خودرو حدود 1,840 کیلوگرم اعلام شده است.
نسخه eRX5 هیبریدی به موتوری 1,5 لیتری توربو و یک پیشرانه الکتریکی مجهز شده است. این نسخه از جعبهدندهای 10 سرعته برای انتقال قدرت پیشرانه به محور جلو استفاده میکند. حداکثر قدرت نسخه هیبریدی 245 اسب بخار بوده و گشتاور آن 570 نیوتنمتر خواهد بود. حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت اعلام شده و شتاب صفر تا 100 آن 6,9 ثانیه است. همچین نسخه eRX5 هیبریدی با هر 100 کیلومتر پیمایش 3,3 لیتر سوخت مصرف میکند.
اما نسخه بنزینی RX5 به موتوری 1,5 لیتری توربو و جعبه دنده 7 سرعته DCT با قدرت 188 اسب بخار و گشتاور 300 نیوتنمتر مجهز شده و حداکثر سرعت آن 190 کیلومتر بر ساعت خواهد بود. مصرف سوخت این خودرو با هر 100 کیلومتر پیمایش حدود 6,9 لیتر است. از نظر قیمتی RX5 و eRX5 را به ترتیب با پرداخت 17,450 و 22,770 دلار میتوان خریداری کرد.
لوله اگزوز عجیب
نکتهای بسیار قابل توجه در مورد نسخه هیبریدی RX5 یا eRX5 (خودروی آبی رنگ) وجود دارد و آن را باید لوله اگزوز بسیار عجیب و بیرون زدگی حیرت انگیز آن دانست. در تصاویری که پیش روی شما قرار گرفته؛ به خوبی میتوان قسمتی از سیستم اگزوز و مبدل کاتالیزور را دید و این موضوع به هیچ عنوان طبیعی نیست.
اما چرا رووی این چنین از لوله اگزوز در نسخه هیبریدی استفاده کرده است؟ پاسخ کاملاً مشخص بوده و باید گفت که پلتفرم RX5 برای ساخت خودروهای بنزینی بوده و به هیچ عنوان نباید از آن برای تولید خودروهای هیبریدی استفاده کرد. در واقع رووی برای تولید نسخه هیبریدی بستههای باتری را در مقابل مسیر خروجی اگزوز قرار داده و به ناچار مکان قرارگیری آن در زیر بدنه تغییر داده است! این راه حلی عجیب و حیرت انگیز بوده و باعث افزایش نگرانی در رابطه با ایمنی و… نسخه هیبریدی شده و از آن گذشته چهره این خودرو را به شدت زشت میکند.